Annons:
Etikettraser
Läst 1551 ggr
[IdaSoren]
10/23/17, 3:02 PM

Rasfråga: flyga i kabin

Hej!

Mina föräldrar har länge (LÄNGE) pratat om att skaffa hund men har svårt att komma fram till vilken ras som passar dem. Jag försöker hjälpa till så gott jag kan men vi fastnar vid en punkt som är svår att lösa: hunden ska helst vara tillräckligt liten för att kunna åka med i kabinen på flyg. Detta är på grund av att mina föräldrar bor i Norrbotten medan jag och min syster bor i södra Sverige, så de flyger ner med jämna mellanrum för att hälsa på oss.

När jag läser om storleken på burar/väskor i flyg så får de max ha måtten 40x25x23 cm (SAS) eller 43x31x20 cm (Norwegian) och hunden ska kunna röra sig fritt i väskan. Totalt får allt väga max 8 kg. Finns det någon ras förutom Chihuahua som uppfyller de kraven? Har tittat i rasgrupp 9 men har svårt att se hur de flesta av de raserna ska kunna "röra sig fritt" med en takhöjd på 20 cm… 🤔 Det står även att mjuka väskor som är större än de angivna måtten men går att trycka ihop till den storleken är OK, men eftersom hunden måste sitta i väskan under hela flygtiden förstår jag fortfarande inte riktigt hur det hela går ihop.

Har någon erfarenhet av att flyga med hund i kabinen och kan dela med sig av erfarenheter? Tips på små raser som jag kanske har glömt tänka på mottages också gärna!

Annons:
JoannaLi
10/23/17, 3:25 PM
#1

Pratzky kryzsarik (stavning?) borde gå in i samma mått! Även t.ex, papillon, phaléne… Eller? 

Men jag tänker också att "röra sig fritt" är lite av en tolkningsfråga. T.ex. en hund med mankhöjd på typ 25 cm kan ju huka sig lite och därmed röra sig fritt, till skillnad mot min labrador som hade fått ligga platt hela tiden på 20 cm. 

Edit: cavalier (dock en liten stretch), chinese crested, russkiy toy, toypudel borde också funka, tänker jag :)

[IdaSoren]
10/23/17, 3:38 PM
#2

#1 Tack! Prazský krysarík var en ras jag inte tänkt på innan, ska absolut föreslå det. De söker i första hand efter korthåriga hundar som fäller så lite som möjligt så där går nog papillon/phaléne bort (tyvärr, jag är personligen väldigt förtjust i dem) men både russkiy toy och toypudel är alternativ de har funderat på fram och tillbaka.

Enligt SAS och Norwegians hemsidor ska hunden kunna stå upprätt, ligga ner och "röra sig naturligt", vad det nu betyder? Jag vet inte heller hur noga flygplatspersonalen kollar hundens rörlighet i väskan, men tänker väl mer på hundens bekvämlighet. Dock flyger de inte överdrivet ofta och flygtiden är en knapp timme, så det kanske inte är extremt jobbigt för hunden att behöva huka sig/ligga ner heller 🤔

hemul
10/23/17, 3:56 PM
#3

Vad konstigt. För nog har man väl hört att folk flyger med alla möjliga små raser i kabinen? Är det olika regler för inrikes och utrikes kanske?

Upp till toppen
Annons: