Annons:
Etikettövrigt
Läst 1190 ggr
[postmortum91]
2017-10-23 13:33

omplacering - uppfödare?

Jag har en fråga:
Vi har bestämt oss för att omplacera vår hund, endast för hans egen skull. Ryktet har gått och detta har nått vår uppfödare som ville att vi skulle tänka ett varv extra och OM vi fortfarande ville omplacera honom så skulle vi höra av oss till henne så att hon ska hitta hem åt honom. 

Jag förstår att det är vanligt att uppfödaren gör detta?
Men jag vet inte om jag kan lägga det ansvaret hos någon annan, att kunna läsa av vem som passar vår hund bäst? Jag skulle hellre vilja hitta någon själv. 
Vad tänker ni?

Annons:
Herveaux
2017-10-23 13:39
#1

En del uppfödare väljer ju valp ur kullen till vardera köpare, eller iaf rekommenderar en, så dom brukar ha bra känsla för att "läsa" människor. 

Hur ofta har uppfödaren träffat er hund sen han flyttade hem till er? 

Uppfödare har också (oftast) ett stort nätverk av andra uppfödare och hundägare som denne kan kontakta för att hitta en lämplig ny familj. 

Tycker det är positivt att uppfödaren är mån om vart han hamnar, förstår dock att du själv helst vill bestämma vart han flyttar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Katti
2017-10-23 13:45
#2

Det kan aldrig vara ett krav från uppfödarens sida, utan bara ett erbjudande till er. Väljer ni att omplacera själva, vilket jag mycket väl kan förstå, så är det schysst att sedan meddela uppfödaren,  eller ännu hellre be nya ägaren att kontakta uppfödaren. Det är ju alltid kul att veta vart ens valpar tar vägen! Många uppfödare har dessutom nätverk för valpköpare på t ex facebook, och det kan ju vara jättekul för nya ägaren att t ex få kontakt med syskonen till den egna hunden!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2017-10-23 13:45
#3

Jag hade låtit uppfödaren hjälpa till. Dom känner ju många i hundvärlden. Du bestämmer ju i slutänden. Så klart ska du ju träffa dom innan omplaceringen.

hemul
2017-10-23 16:03
#4

Vore jag i samma situation så skulle mitt första steg vara att höra om uppfödaren kan hjälpa till. Just p.g.a. dennes erfarenhet och kontakter, som redan nämnts. Mycket bättre än annons på blocket. Det är väl inget som hindrar att du har sista ordet ändå.

Beklagar att det inte funkade med er hund.

Hornslandet
2017-10-23 16:08
#5

Självklart är det ni som faktiskt bestämmer i slutändan. Men är uppfödaren vettig så tycker jag ni ska låta dem hjälpa till. De kan nog känna till folk som verkligen kan bli ett bra hem för hunden.

Changrila
2017-10-23 17:24
#6

Inom min ras ses det t.o.m. som konstigt/märkligt om första steget INTE är att kontakta uppfödaren först. Sedan är det alltid hundägaren som bestämmer vem köparen ska bli, men som andra nämnt, uppfödarna har ofta ett fantastiskt bra nätverk, kan känna till någon riktigt bra person som är seriöst intresserad av en hund av den rasen osv.

Nu är det såklart olika från ras till ras, jag kan tänka mig att det är lätt att omplacera en okomplicerad och välfungerande sällskapshund. Har du däremot en krävande brukshund, jakthund eller hund med diverse problembeteenden så är det ofta mycket bättre att omplacera till någon som har koll på rasen sedan tidigare istället för att annonsera och hoppas på att hitta någon som passar. Folk som svarar på annonser tenderar dessutom att tänka att de ska "rädda någon stackars hund" och då anpassa sina svar så att det låter bättre än vad det är med hemmet de erbjuder. Självklart finns det underbara hundägare som kollar och svarar på annonser också, men ja, det finns tyvärr många som överskattar sin egna förmåga också.

Eftersom uppfödaren verkar vara väldigt mån om att veta hur det går för hunden så skulle åtminstone jag tycka att det vore väldigt snällt att berätta var hunden hamnar, även om uppfödaren inte hjälper till med omplaceringen. Be också köparen att kontakta uppfödaren (skicka med kontaktuppgifter!) bara för att lämna en liten lägesrapport. Sådant brukar vara otroligt uppskattat från alla håll, och kanske köparen senare vill ha kontakt med uppfödaren av någon anledning?

Själv tog jag över en fd avelstik som min första hund. Hon var inköpt från Danmark och när jag tagit hem henne så mailade jag till den danska uppfödaren. Hon blev otroligt glad och är än idag en god vän till mig. Hon tycker även jättemycket om att följa tikens avkommor och barnbarn. Engagerade och seriösa uppfödare vill ha koll på hur det går för hundarna de säljer. Det ingår i själva konceptet av att vara en seriös uppfödare :)

Hoppas att det löser sig bra för dig och din hund!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Upp till toppen
Annons: