Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 660 ggr
Drakellen
2017-10-22 12:37

Kompletera med BARF?

Jag har lite undringar kring det här med barf igen. Vår valp kommer inte födas förens i vår men jag är en planerare så jag vill ha koll på allt i god tid i förväg. Eftersom vi är fattiga studenter så är det här med pengar lite klurigt och jag håller på att fundera ut den bästa men samtidigt bästa foderlösningen för vår valp. Jag har efter mycket om och men insett att barf är det absolut bästa för hundar. Dock vill inte jag blanda eget barf utan jag vill ha mush (eftersom jag har förstått att det enbart är färdigblandad barf) men vi har helt enkelt inte råd eller plats i vår minifrys,  för att utfodra med enbart mush. Så min tanke är att man kanske kan blanda mush med ett högkvalitativt torrfoder? Vad tror ni om det? 

Jag tycker om torrfoder då det är enkelt och fungerar bra som godis vid träning, vilket inte är lika onyttigt som annat godis, men vill även ge mush då det verkar vara det absolut bästa för vovven.

Annons:
JoannaLi
2017-10-22 12:58
#1

Absolut kan man blanda :) Vissa hundar pallar inte att både äta torrt och rått, men man kan ju prova. Annars är det kanske ett alternativ att köpa en extrafrys till hunden? (jag har två… 😞)

I mina ögon så är färdig barf on par med bra färskfoder, och färskfoder är ofta bra mycket billigare, om man får säga så :D

Drakellen
2017-10-23 12:16
#2

#1 Okej, valpen kommer vara en corgi pembroke och vad jag har förstått så har de generellt stålmagar så hoppas att det går bra. Dock kommer vi nte få plats med en extra frys i vår ministudentlägenhet tyvärr :/. 

Intressant om färskfodret, ska kolla upp det. Den enda erfarehnet jag har av färskfoder var det min gamla hund åt innan hon försvann och det var pedigrees burkar som man kunde köpa på ica (inte bästa kvalitee med andra ord). Enda anledningen till att hon åt det var för att det inte fanns någon annan hundmat hon gillade och hon var så gammal så det kändes inte rätt att bråka med henne om det.

CayKantos
2017-10-23 13:42
#3

Jag vet inte inte är ovanligt. Jag planerar ge etr måltid mush, ev morgon, o ett torrfoder med ögg eller annst för att ev gotta till det lite. Vissa blandag ju dock barf o torrfoder till samma måltid. Detta e ju smart om din hund e kräsen

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2017-10-23 13:46
#4

Tänk på det e skillnad på färsl o våtfoder! #2

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2017-10-23 14:18
#5

#2 Precis, är det i burk i rumstemperatur är det våtfoder, färskfoder är rått kött med tillsatta tillskott för att få en fullvärdig kost. (Färdig barf innehåller inga tillskott, utan där komponerar man färdigt med organ och ben.)

Annars är det ingen skillnad på Mush och färskfoder, och skillnaden på hunden brukar vara liten mellan mush och ett bra färskfoder. (Jag gillar märkena Pondus, Priima NK och VOM.)

Sugar Mist
2017-10-23 15:23
#6

Det jag kan tycka är att det kan bli fel i näringen. 
Varenda torrfoderkula innehåller inte exakt allt hunden behöver utan det varierar, precis som med färskfodret är det olika mängd av allt i bullarna.
Sen är det ju olika när det gäller magsmältingen, de behöver vara surare/mindre surt beroende på om det är färskt/torrt.

Brukar generellt sett säga att bestäm dig för något, ska du ha högkvalitativt torrfoder får du punga ut minst(om inte mer) för det än för färskfodret. 
Jag har en minifrys(3 fack) och ger Mush Vaisto ändå, till min valp som förväntas bli 14-17kg.
En 10kg's låda får gott och väl plats i ett frysfack :) 
Man får helt enkelt paketera om det(Jag slänger i 2 burgare i påse) och leka tetris, men går- det gör det!

-

Annons:
Drakellen
2017-10-23 16:00
#7

#6 så ett bra torrfoder är dyrare än mush? Hade fått för mig motsatsen men ska erkänna att jag inte har kollat så noga.

CayKantos
2017-10-23 16:19
#8

tänk att ett bra foder behöver hundarna ofta äta mindre av för att klara sig än ett sämre foder vart dom blir tvungen att äta mer för att få nog i sig. I längden blir det "billigare" fodret ev dyrare yrots kilopriset e mindre. O som #6 säger. Det fåe plats mer i en liten frys än man tror! Sen handlar det om prioriteringar. Jag kommer köra på torr o bard då jag kommer vandra o vill att magen ska vara van vin torrfoder.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2017-10-23 20:16
#9

Har också en rätt liten frys men får plats med en 10kgs låda från Mush plus lite till om jag vill (så brukar ha nån annan påse Mush för variation, ben och sånt) #7 ja ett riktigt bra torrfoder kan bli lika dyrt som färskfoder. Sen beror det ju på hur man köper det också, att köpa Mush i påsar jämfört med lådorna är +200kr dyrare per 10kg.

Johanna - Instagram

Sugar Mist
2017-10-23 21:04
#10

#7 Ja, vill du ha ex. canagan/carnilove/barking heads/acana/orijen ligger fodersäckarna på runt 800kr och man ska runda det. 
Min hane äter canagan och hans säck ligger på 1000kr/12kg, han äter dock bara ca 6-7kg i månaden men du fattar ju poängen :) 
Av mush skulle han äta för ungefär 6-700kr också :)

-

Upp till toppen
Annons: