Annons:
Etikettbeteende
Läst 2521 ggr
[Tismon]
10/21/17, 6:06 PM

Hundljud

En sak som jag alltid funnit väldigt intressant är hur olika hundar har sina egna ljud. Vissa är väldigt vocal av sig och gillar att prata, medan andra nöffar tyst lite då och då. Hundar brukar ha ett allmänt visslande, lite som en andning, som de gör rätt ofta. Undra varför de gör detta ljudet? (Jag snackar absolut inte om något hälsorelaterat, detta ljudet gör de medvetet?) Sen så finns det ju väldigt individuella ljud. Min labbvalp brukar göra ett väldigt lågmält "nöff" så fort något händer, när han reser på sig, eller när han fångat min blick. Min jack russell väser ganska mycket - inte andningsproblem då han i normala fall andas väldigt bra - när han njuter av något, lite som när en katt purrar. Den väsningen kan övergå i blandade snarkningar. Ibland kan de göra sjukt skumma ljud, alltså. Vad för skumma ljud gör era vovvar? Vad tror ni dessa små ljuden betyder? Diskutera hundljud! :D (Gud vad nördig jag är, men jag älskar de små detaljer som att en vovve glatt gör ifrån sig ett tyst grymtande, det ger dem så mycket personlighet ahahahahaah)

Annons:
Nessie von Loch
10/21/17, 6:36 PM
#1

Min pojke är en sådan som alltid går med nosen i backen och jag tycker att det låter så roligt när han sniffar runt efter ett spår. Fjuff fjuff fjuff fjuff! När han lägger sig tillrätta har han det mysigaste ljudet för sig, kan inte beskriva det med det låter jätte härligt. När han jäspar låter låter han oftast gäll men ibland händer det att han gäspar dovt, något som jag kallar för att han gäspar manligt. :D

Herveaux
10/21/17, 9:04 PM
#2

Min grabb har en skala av olika skall alltifrån väldigt "mjuka", ljusa till djupa, skarpa där han tar i från svanstippen, så han är ganska enkel att "läsa" vad han vill, tycker eller tänker om saker och ting.
Det gulligaste ljuden måste vara hans "knorrande" som kommer när han tycker livet är riktigt mysigt, tex när han bökar ner sig riktigt gott i sängen eller husse kliar på exakt rätt ställe i örat. 😍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hornslandet
10/21/17, 9:10 PM
#3

Min har en jäkla rolig grej när han sover lite djupare (kanske drömmer?). Han liksom krystar ur sig en serie vuffvuffvuff i rad..följt av några sekunders tystnad..och sen vuuufffvuuffuvuffuvuuff igen. Lågmält liksom. Jag får alltid hålla mig för skratt då :P

Jojaton
10/21/17, 9:32 PM
#4

Sam morrar alltid mellan sina skall när han tycker man är tråkig! Så typ voff-grr-voffvoff-grr, ska se om jag kan få det på film!

Johanna - Instagram

[134643]
10/21/17, 9:34 PM
#5

Jag äälskar det där ljudet som vissa hundar gör när de lägger sig ner. Blandningen av en suck och ett purrande typ. Det låter så fantastiskt skönt haha.

JoannaLi
10/22/17, 8:53 AM
#6

Arrak fnyser jättemycket när han är glad och uppvarvad 😍

Och så när han drömmer… yff-yff…. yff… yff-yff-yff-yff…. och 3 ggr under tiden hos mig har han också ylat i sömnen. rouuuuouuu… yff… roooou….

Det bästa jag hört är ändå vår jämthundstik, som kommunicerade att hon t.ex. var kissnödig, hungrig, uttråkad genom att smälla käftarna åt en. Ställde sig på tröskeln till det rum man var i, stirrade på en och smällde käftarna. Olika frekvenser och olika många smällar betydde olika saker 😍

Annons:
hemul
10/22/17, 4:57 PM
#7

Ha ha ha! Såg det för mig! 😃

[IdaSoren]
10/22/17, 5:10 PM
#8

Jackie utstöter nästan alltid något slags grymtande stön när hon lägger sig tillrätta för att sova. Hon tenderar att typ "slänga sig" ner i sin säng och på vardagsrumsmattan och i kombination med de där ljuden låter det verkligen som att hon har sprungit maraton, minst, och förtjänar att få vila lite 😛

Hon har en del ljud för sig när hon drömmer också. Allt ifrån låga ylanden till gruff och morr. Hon viftar ofta omkring med tassarna när hon sover också så man blir nyfiken på vad som pågår i hennes drömmar ibland 😍

Zadeira
10/22/17, 5:38 PM
#9

När Sinus hittat nån riktigt god doft på marken låter han som en gris med nosen i backen. Det är jättesött.

tiger tok
10/22/17, 6:46 PM
#10

Holger "harklar" sig (låter som att han är påväg att skälla och nysa samtidigt), när han har tråkigt eller på morgonen när han har vaknat och vill ut och kissa. Han skäller, boffar och morrar mycket när han leker, såå gulligt😝 Han drömmer också, då rör sig tassarna och han morrar rrr-åå rr-åå Och ibland ylar han i sömnen!

peafie
10/22/17, 7:04 PM
#11

Alla labbar jag haft nöjdfnyser när de är glada. Båda hundarna gnäller om de blir frustrerade. C gosmorrar när hon har gosat ner sig någonstans och så knorrar hon irriterat om man stör henne då, typ om jag måste vända på mig i sängen så jag förstör hennes perfekta gosgrop. Hon morrar väldigt starkt och intensivt när hon leker också. Valpen har nästan inga ljud för sig alls (vilket jag uppskattar :)).

Bloggen     ○    Instagram

[hurley]
10/23/17, 10:24 AM
#12

Min cotte fnyser och morrar när han är glad och busig.  Och han har många olika slags konstiga morr- och pratljud för sig när vi leker. :D

Upp till toppen
Annons: