Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1737 ggr
kitte94
2017-10-20 21:48

Täcke med foder på långhårig hund?

Nu är de mörka kvällarna här och jag har inget att ha på min vita herdehund så att hon syns. Har testat halsband med lampa men de syns inte pga hennes päls. testat ledlampor man sätter i halsbandet där kopplet hakas på men dom stänger av sig vid minsta lilla rörelse. Till mina förra hundar hade jag reflexväst men dom gled runt och de gillade inte dom. Tror inte min nuvarande uppskattar det heller. Hon är van vid sele och de har reflex men den har tappat effekten. Funderar på ett rejält täcke som även är vattentåligt. Men så blir jag fundersam om det är bra att ha fodrat täcke på en långhårig hund.  Tänker förvisso att de hade varit bra för hennes atros att hålla sig varm. Eller tänker jag fel?

Annons:
Elsis matte
2017-10-20 22:34
#1

Ja, en hund med artros mår bättre om de aktuella lederna hålls varma, så om ett täcke skulle täcka hennes artrospåverkade leder är det definitivt en bra idé. Och det är ingen fara att sätta täcke på hunden, klarar hon vara inne i rumstemperatur ska inte ett täcke vara något problem, bara du inte hårdmotionerar hunden i det förstås. Det behöver ju inte heller vara det allra tjockaste vintertäcket, utan ett vind- och regntätt lättfodrat täcke kan vara mer lämpligt till en välpälsad hund.

Hornslandet
2017-10-20 23:02
#2

Täcket är nog ingen fara. Men vill du inte ha ett fodrat täcke så finns det täcken utan foder som har gott om reflexer.  XXL har ett regntäcke som känns riktigt gediget+ har reflex, men som är utan foder. Jag ska köpa ett sånt själv tänker jag just för synlighet och att slippa få min långhåriga hund tokblöt vid vanliga promenader…

Denna:
https://www.xxl.se/non-stop-dogwear-regntacke-pro-svart/p/1120112_1_style

Eller denna, om man vill ha REJÄLT med reflex:
https://www.xxl.se/non-stop-dogwear-reflection-blanket-yellow/p/1142198_1_style

kitte94
2017-10-21 00:33
#3

Hon har visat ömhet vid höften och de täcket jag har tittat på täcker höften.  med fodrat tänker jag ett täcke med tunn fleece.  Lite svårt att hålla den här damen still xD 8,5år men lika pigg som en 2åring. 

Vill helst kunna prova det på henne så jag inte köper fel storlek så kommer inte köpa på nätet. Vill inte riskera att inte få lämna tillbaka.

Hornslandet
2017-10-21 01:06
#4

Reflextäcket jag länkade till täcker inte ner på höften vad jag såg.. lite osäker nu på regntäcket. Det går alltid att skicka tillbaka såna här saker om man beställt online. Men jag förstår att du vill slippa jobbet.

kitte94
2017-10-21 12:13
#5

Tycker inte är jobbigt att skicka tillbaka. Är mest rädd att få nekat att skicka tillbaka. Märkt att de är svårt att sälja hundtillbehör vidare även om de är i nyskick.

Elsis matte
2017-10-21 13:28
#6

Har du en större hundsportsbutik inom rimligt avstånd så rekommenderar jag absolut att prova ut ett täcke, så ni hittar ett som sitter bra. Ett regntäcke med tunt fleecefoder låter vettigt, skaffa ett som täcker länd och höft ordentligt.

Annons:
Hornslandet
2017-10-21 15:54
#7

#5 beställer du från en stor web-butik är jag 99,9% säker på att det inte är några som helst problem att returnera varan om det är fel storlek. Den sista 0,1 % skulle vara om du typ råkar ha sönder täcket när du tagit fram det.

Lord Vulcan
2017-10-22 12:24
#8

Hästaffärer har ofta bra täck till hundar. Jag köper nästan allt på hööks:))

kitte94
2017-10-26 20:51
#9

Har bara två små djuraffärer och granngården i närheten. Dom har mycket i den jag handlar gnagarmat i men har aldrig kollat vad de har för täcken. dom har även lite täcken på mitt jobb som jag kollat in. Ett täcke från Hansbo. Tyvärr är det få stora täcken. Största är 65cm och risken finns att hon behöver 70. Har även kollat på ett regntäcke på animail men tror inte det hade foder alls. Hade gärna velat ha Hurtta eftersom dom har öppning för sele och jag vill behålla sele för de är ju bäst för hennes rygg.

Elsis matte
2017-10-27 06:38
#10

Det är väl bara att åka och kolla nu? Och om du inte hittar något bra så vänd dig till någon större internethandel med tydliga uppgifter om eventuell retur.

kitte94
2017-10-27 08:31
#11

Får göra det. Har tyvärr inte råd förrän nästa månad tidigast pga en del veterinärkostnader senaste månaden. Men kan ju iaf åka och testa så jag vet vad och var när jag väl kan köpa. Det är tur att hon är ljus och att jag alltid har reflexväst på så vi syns.

Lord Vulcan
2017-10-29 05:35
#12

Hööks har postorder. Min schäfer har stl 70. Köpt på hööks.

[Tismon]
2017-10-30 11:05
#13

Hittar man något täcke, eller whatever som passar och det inte har reflex kan man alltid köpa reflextejp och själv tejpa på. Du kan få det hur billigt som helst på wish eller ebay :)

Annons:
Jojaton
2017-10-30 12:29
#14

#13 och Clas Ohlson har för en 50 lapp, om man inte pallar vänta :)

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: