Annons:
Etiketthälsa
Läst 2009 ggr
Lighthorse
10/20/17, 12:11 PM

Alltid lös i magen

Hej fina medlemmar! Min hane på snart 1,5 år är nästan konstant dålig i magen. Varannan dag så är det löst. Jag har en filosofi om att ett köttbaserat foder är det som är bäst, nu äter han Acana Red Classic, men har börjat fundera på om jag måste frångå det tänket och ge honom något med mer spannmål/grönsaker. Vad är era erfarenheter? Ni som har hundar med dåliga magar, vad funkar de på?

Annons:
Honestyisdead
10/20/17, 12:35 PM
#1

Jag hade gett tex mush istället för torrfoder. Eller barfat.

Hornslandet
10/20/17, 8:23 PM
#2

Jag kan säga såhär. Jag har en ettåring som gick på Orijen fram tills typ en månad sen. Han har alltid haft så att han är "nästan bra" i magen, ofta kunde det hända att det kom bra bajs med lite löst på slutet så att säga. Ibland var han lösare. Ibland helt fint. Jag bytte till slut sen till MUSH Vaisto Röd, och hans bajs är fanimej i princip helt perfekt direkt. Det blir mycket mindre och fastare nu med detta foder, som typ torra kottar. 

En annan stor fördel tycker jag är att han dricker mindre. Dvs, han får i sig så mycket vätska från Mushen så han behöver inte hinka i sig lika mycket vatten som förut, tycker det är bra för det blir ju lite jämnare liksom.

Nackdelen är ju att det är lite mer jobb och slafs med färskfoder (eller "färdigbarf" som mush kallas), och kan bli äckligare skägg om man har en sån hundras. Å andra sidan luktade han sämre om munnen när han åt torrfodret, och när det kom lite blöttnat i skägget blev det å bra äckligt.

En annan stor fördel är att mush är godare än det godaste godiset för honom. Måltiderna är en ABSOLUT FEST, och hittar jag bara ett sätt att typ "spritsa" ut det vid träning så kommer jag köra så, då det motiverar mer än allt annat godis jag testat so far…

Vad jag vet är ju Orijen och acana rätt liknande, så om jag hade varit du hade jag nog testat gå över på tex mush ett tag för att se hur det funkade.

lizton
10/21/17, 11:58 PM
#3

Acana Grass-Fed Lamb (tidigare Lamb & Apple) har bara en animalisk råvara (lamm) passar för känslig hundmage och kan passa en del allergiska hundar som tål lamm.

Simpsons Premium Adult Lamb & Potato passar känslig mage. Finns hos bitiba.se 449 kr för 12 kg och billigare om du köper två säckar. Jag har god erfarenhet av båda dessa foder.

Även Magnussons Meat & Biscuit Adult har funkat bra. Grain-Free finns också, men Adult har funkat bäst. Fodret är bakat och skonsammare än andra torrfoder. Magnussons är ensamma om att ha bakat torrfoder i Sverige.

Changrila
10/22/17, 8:29 AM
#4

Ja tydligt är ju i alla fall att din hund inte fungerar bra på fodret. Det finns inte ett enda foder som fungerar bra för alla hundar. Däremot tvivlar jag på att något spannmålsbaserat skulle vara det bästa, framförallt om man ser till de med "vanliga" spannmål som tex majs (som verkar finnas i de allra flesta foder).

Det torrfoder mina hundar mådde minst sämst av var Standardt. De foder de mått absolut bäst på har allihop varit färskfoder och barf. Det enda jag ångrar när det gäller hundfoder var att jag inte slutade med torrfoder tidigare. Jag var svårövertalad och trodde verkligen att mina hundar mådde bra av Standart. Det visade sig att det var jag som inte visste hur bra en hund kunde må… (trots flera år på kennel, flera år som hundägare, utbildning på hundgymnasium m.m. Pinsamt värre.)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lighthorse
10/22/17, 11:30 AM
#5

Tack! Tror det blir Mush vi testar härnäst! Changrila, du får jättegärna berätta vad skillnaden på hundarna är/blev!

Changrila
10/23/17, 7:07 PM
#6

Jag skriver senare ikväll! Sitter inte helt lämpligt till nu för att skriva några längre inlägg :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Upp till toppen
Annons: