Annons:
Etikettraser
Läst 1234 ggr
hemul
2017-10-20 01:49

Kineser och träning?

Vet att flera har kineser här. Jag får ett rätt förvirrat intryck av rasen, både när jag läser om den och när jag pratat med ägare. En del verkar tycka att de är rätt flamsiga, eller hur man ska säga, när det gäller träning. Andra menar att de inte alls är det, utan är jättebra träningskompisar. Kanske skiljer det från individ till individ?

Jag vill hålla på mycket med hunden. Lydnad, tricks, lära den leta svamp åt matte och andra små vardagssysslor. 😛. Obs allt på hobbynivå, inga planer på att tävla eller så. Men jag kommer ändå att gå in för det. Vill att saker vi lär oss ska sitta och att hunden ska vara intresserad av att lära sig och jobba och tycka det är kul.

Vad säger ni? Är kines ett alternativ för mig?

Annons:
hemul
2017-10-20 03:08
#1

Hopps! Rubriken blev fel. Menade kinseser och träning. Men strunt samma.

Herveaux
2017-10-20 08:32
#2

Ändrade rubriken åt dig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Elsis matte
2017-10-20 10:12
#3

När det gäller rena sällskapsraser utan arbetsbakgrund så är det väldigt osäkert vad du får. Det finns individer som är väldigt ärtiga och träningsvilliga, andra är knepiga att motivera… Min erfarenhet av kineser som instruktör är att de oftare är rätt ointresserade av träning än tvärtom. Så det är upp till dig, vill du gärna ha just en kinesisk nakenhund och är beredd att anta utmaningen så kör på! Är det viktigt för dig att få en hund som verkligen är på och vill jobba finns det raser med bättre odds. (Författaren Åsa Nilssone har två puffar som hon tävlar med, hon skrivit en bok om den ena och bloggar även)

hemul
2017-10-20 15:15
#4

#2👍

hemul
2017-10-20 15:28
#5

#3 Vad bra att få svar från en instruktör! Du borde ju ha en rätt objektiv bild. 🙂

Jag känner till Nilssones hundar, men har inte läst boken. Kanske ska göra det. Finns nog som ebok på bibblan. Bodfäldth har ju en också, men har inte hört så mycket om hur hon tränar med den och vad hon tycker om den i det sammanhanget.

Nej, jag är inte alls insnöad på kines, tycker bara de jag träffat varit roliga prickar. Men det du säger är ju lite avskräckande.

För att göra en lång historia kort(are) så gillar jag egentligen stora hundar men ska nu av olika skäl välja något mindre och det är svårt. Har hållit på och velat i flera år. Inte p.g.a. att jag har svårt att bestämma mig i första hand, utan för att det flera gånger hänt saker som gjort att jag fått skjuta planerna på framtiden. Då har jag ju också fått tid att omvärdera, på gott och ont. Men på ett sätt är det bra. Ingen möjlighet blir oprövad liksom, ingen ras förbisedd. 

Märker också att jag tänker annorlunda när jag överväger en liten hund. Accepterar t.ex. högre grad av fjantighet än jag skulle vilja ha i en stor hund. Man är nog lite konstig.Blinkar

[134643]
2017-10-20 15:41
#6

Precis som #3 skriver tror jag att det är ett rätt osäkert kort. Jag har jobbat på hunddagis där vi haft ett antal kineser, alla supertrevliga, men det är egentligen bara en av kanske 5 som haft det där riktiga drivet och viljan att lära. De andra har velat busa och leka och mysa, men varit svårmotiverade till annat. Men den lilla tjejen som var riktigt följsam hade man verkligen kunnat göra vad som helst med, hon var alltid på, jättemotiverad och älskade att lära. En riktigt härlig hund. Jag har själv rätt dålig koll på småhundar, men har du kikat på shelties? Eller är de för ”lugna” kanske? :)

Annons:
Elsis matte
2017-10-20 16:22
#7

#5 Eva Bodfäldts kines är nog egentligen Åsas, de är ett par! :-) Vad sägs om pappis, pudel eller liknande? Så får du större chans att hunden är med på noterna när det gäller att träna.

hemul
2017-10-20 23:34
#8

#6 OK. Då glömmer vi kines då, om jag inte hinner ändra åsikt helt om vad slags hund jag ska ha. Sheltie är superfina, men de lockar mig inte helt enkelt. Det är ju bara så med vissa raser, man klickar inte bara.

hemul
2017-10-20 23:37
#9

#7 Va!?!? Hade jag ingen aaaaning om. Det har de dolt väl, ivf för mig. Uppiggande med lite kändisskvaller så här på fredagskvällen.😃

Dexterr
2017-10-21 17:31
#10

Jag har två kineser. Helt omöjliga att träna om jag ska vara ärlig. Dom gör allt annat än de dom ska göra :P Ber jag den ena att sitta, då ska han snurra runt 20 ggr innan han fattar att han ska sitta. Han tycker tydligen om att snurra efter att jag lärde honom det… den andra lägger sig när jag ber han sitta. Efter att ha upprepat ”sitt” 100ggr så sätter han sig. Dom blir alldelles för stirriga när de kommer till träning. Tröttnar extremt fort oxå måste ja tillägga. Absolut inga träningshundar. Inte mina iaf. Det enda som funkar är typ söka efter godis. Även där kan dom bli så upp i varv att dom missar godiset trots de va precis framför näsan på dom. Dom gillar att springa löst i skogen, klättra på stenar o stockar. Mysa på en filt i soffan är en favorit. Underbara hundar i övrigt, men vill man ha en tränings hund så kanske kinesen inte passar till det ändamålet. Sen är alla hundar individer o finns säkert många kineser som är duktiga på träning. (Beror nog oxå på vad man sysslar med).

Upp till toppen
Annons: