Annons:
Etikettövrigt
Läst 3004 ggr
Carmarino
2017-10-19 12:17

Cesar Millan till Sverige nästa år

För er som gillar Cesar Millan så kommer han till Helsingborg med sin liveshow den 20 april 2018.

https://www.hd.se/2017-10-19/varldskand-hundtranare-och-tv-profil-kommer-till-helsingborg


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Elsis matte
2017-10-19 14:05
#1

Fy fasiken, vem gillar en hundtorterare? Elchocker, stackel, hänga hunden i strypsnara tills den svimmar, springa på löpband tills lungorna kollapsar… Och alla problem, från att hunden är rädd till att den inte kan gå i koppel beror på att den är "dominant".

hemul
2017-10-19 14:37
#2

Hängda hundar och löpband tills de stupar har jag inte hört förut. Har han gjort det i TV-showen?

hemul
2017-10-19 14:38
#3

Kanske ordna en liten demonstration utanför lokalen i Hälsingborg? 😃

Carmarino
2017-10-19 14:42
#4

#3 Där är ju åtminstone rätt gott om plats för en demonstration.

P.S. Helsingborg slutade stavas med ä för 46 år sedan. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

peafie
2017-10-19 14:55
#5

Haha, han kommer nog bli förvånad över mottagandet.  Svensk hundhållning är ju milsvid från den amerikanska…🙂

Bloggen     ○    Instagram

färgfest
2017-10-19 15:00
#6

#5 Tyvärr har jag sett en hel del som använder sina metoder på sönderstressad hundar. :(

Annons:
tiger tok
2017-10-19 15:23
#7

Jadu, finns fler anledningar än att jag bor i Stockholm som gör att jag inte kommer dit så att säga!

Lona
2017-10-19 17:12
#8

#5, Tyvärr går han ju "hem" även hos många svenska hundägare :-( . Som jag skrev någon annanstans, charm och flashiga shower (med hundar som provoceras att se "farliga" ut) slår tydligen kunskap och sunt förnuft…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
2017-10-19 18:12
#9

Hur mycket jag än ogillar hans metoder så måste jag säga att det är lite väl mycket hets mot CM.

Med tanke på att han kommer från Mexico, där hundar har ungefär 0 värde, skjuts och misshandlas till döds på gatan så är han en ängel i jämförelse. Allt han säger är inte korkat och värdelöst. Hundar behöver motion oavsett storlek och ras, de behöver en stabil vardag där de vet hur saker och ting går till och de kommer inte lära sig saker genom att man älskar och klappar dem.  De känner även av hur man själv mår och agerar ofta därefter, och att inlärning går bättre om man är lugn.

Sen lämnar ju hans metoder mycket att önska och hans TV-show är typ bara quick-fix, men jag tvivlar inte på att han själv är övertygad om att hans metoder är rätt och inte ondskefulla. Jag tvivlar inte heller på att ingen på TV-bolaget vill ändra receptet på detta framgångsrika program. Hundhållningen i USA är extremt annorlunda mot vår här i Sverige. Man önskar ju att han skulle utbilda sig vidare.

Sen tycker jag det är synd att han kommer hit och sprider sina "metoder". De är bakåtsträvande och underliga. När man lägger hunden på rygg blir den "undergiven", men gör den det självmant och råkar vara okastrerad är den "dominant"? Helskumt. Användandet av positiv bestraffning (lägga till något så som obehag, smärta eller social press som minskar ett beteende) må vara effektivt men är ju knappast att föredra om man vill ha en god relation och en glad hund. 

Så summa summarum - CM använder sig at konstiga, bakåtsträvande och otrevliga metoder, men allt han säger är inte helt åt fanders och jag tycker det är lite väl trendigt att hetsa mot honom.

Jojaton
2017-10-19 19:24
#10

#9 kan bara hålla med! Ett av ytterst få program jag sett med honom så var det en familj som hade deras husky (tror jag, någon högenergisk ras var det iaf) instängd i trädgården på baksidan. Den ~12åriga sonen, vars hund det var, fick bara umgås med den när föräldrarna var hemma och aldrig ta ut vovven själv. Fick inte komma in i huset för att han var för vild, ingen vågade ta ut honom för han var för stark. Det första CM gjorde var att ta på sig rollerblades och ta med hunden ut på en ordentlig runda där han fick springa av sig.

Johanna - Instagram

Lavine
2017-10-19 21:02
#11

Kan inte föreställa mig så jag frågar - vad gör han på en liveshow?! 🤔

hemul
2017-10-20 01:04
#12

#4 Typo. Visste inte ens att de hade stavats så. 😃

flocken
2017-10-20 05:59
#13

#9 håller med helt att vissa saker han håller på att toppen. Motion! Alla hundar borde få ordentligt med motion. Runt kvarteret räcker inte. Regler. Tror alla mår bra utav det. Både människor och djur. Vårat kroppsspråk och lugn tror jag för stor skillnad mot våra hundar Men så tycker jag att det är lika med alla hundtränare. Man kan inte gilla allt hos alla. Men plockar man godbitarna o kan ske lär sig något är det toppen 👍

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Carmarino
2017-10-20 06:35
#14

#12 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
2017-10-20 06:47
#15

Jag har faktiskt läst en av hans böcker. Minns inte vilken, men det var om valpar i alla fall. Den var inte helt dum faktiskt. Ingen dominansprat alls vad jag kan minnas.

[Tismon]
2017-10-20 10:58
#16

https://youtu.be/Pw3glB4qQPY https://youtu.be/9ihXq_WwiWM https://youtu.be/T3CM2abCpZo I början innan jag visste bättre tyckte jag han var fine, men när jag väl började researcha och hittade detta så ändrades min åsikt drastiskt. Asså, sure, han uppmanar folk att motionera sina vovvar and that's good and all, men det gör väl alla hundtränare.

oh-la
2017-10-20 12:20
#17

#16 långt ifrån i det landet där han i första hand arbetar. Där är det fortfarande vanligt med burträning av små valpar som förvaring när ägarna jobbar, och att släppa ut i trädgården är för många fullgod aktivering. Den amerikanska synen på hundägande skiljer sig avsevärt från den svenska, och ur amerikanska mått mätta är hans sätt att se på hundägande långt ifrån så drt ofta ser ut, åt det bättre hållet. Man får liksom utgå från de förutsättningar som finns. Min personliga åsikt om CM skiljer sig inte från den syn jag har på andra hundexperter. Jag har fördelen, som åhörare att plicka russinen ur kaka från alla experter. Jag behöver inte svälja allt någon säger. Jag vehöver inte gilla allt heller. Jag kan exepmelvis tycka att mycket av det som sägs om energier är jättebra. Självklart håller jag med om motionen också, och framför allt i ett land där det inte är en självklarhet! Att jag håller med om delar innebär dock inte att jag måste gilla allt, och vissa delar gillar jag inte alls, och det använder jag inte. Samma med våra svenska hundexperter. Jag pkockar russinen och använder det jag anser användbart.

[Tismon]
2017-10-20 12:40
#18

#17 Jag menar inte att allt han säger är dumt och irrelevant, men mycket av det han säger är det. Han har räddat sjukt många hundar och det är ingen tvekan om saken att han gjort gott, problemet är snarare att han inte tar åt sig den kritiken han får. Han är dessutom självlärd och det finns inga relevanta vetenskapliga grunder när han står och propsar på folk i hela världen att dominera deras hundar. Folk tar det som fakta. Det fungerar ju i showen. Jag brukade vara en av dem som trodde på hans metoder och försökte dominera min jrt, vilket slutade i att jag blev biten. Nuförtiden skulle han aldrig ens tänka tanken på att röra mig, jag kan literally stoppa min hand i käften på honom och han bryr sig inte. Jag kan ta på ställen han har ont, och är super känslig (tassar, klor) och han brukar normalt visa ett sk. aggressivt beteende mot människor i sådana sammanhang, men aldrig mot mig (han tycker däremot att det är super obehagligt - mycket appeasement signals - men han verkar lita på mig) Självklart så är det dåliga hundstandard i Mexico, i USA, men det finns hundtränare som gör bra saker i de länderna och inte alls får recognition. Att CM dessutom sänds över hela världen sätter ju i allmänhet en ganska sne syn på hur hundar fungerar. Det hade inte skett om han istället började basera sina metoder och "förklaringar" på faktiskt vetenskaplig fakta. Jag tycker inte illa om han som person men jag tycker att det är dumt av honom att inte använda sin fame till att utbilda människor om vad som faktiskt föregår. Sen gissar jag även på att de som håller i showen vill göra allt så dramatiskt som möjligt, han kanske t.o.m får instruktioner om hur vissa metoder är för "tråkiga", att de även väljer att klippa bort mycket (som faktiskt är bra metoder) och klippa det så våldsamt och underhållande de bara kan. (Ursäktar dock inte att han faktiskt använt våld)

hemul
2017-10-20 15:11
#19

#17 Det är bara det att för att kunna plocka russinen behöver man vara något av en expert själv. Eller ivf erfaren och/eller påläst. Alla är inte det.

Honestyisdead
2017-10-20 15:54
#20

Jag har nära men kommer definitivt inte stötta honom eller hans program genom att gå och titta.

Annons:
Drakellen
2017-10-20 16:30
#21

Någon som vet hur man kan få tag på biljetter? Jag vill gå på hans show men kan inte hitta nån hemsida som säljer?

Carmarino
2017-10-20 16:38
#22

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

oh-la
2017-10-20 16:55
#23

#19, inte nödvändigtvis, men man måste ha etr öppet sinne och en förmåga och en vilja att läsa på fler än ett ställe, från flera källor, innan man bildar sig en uppfattning. Jag har ägt en hund i mitt liv, jag blandar rgna erfarenheter av henne, med råd från duktiga instruktörer som jag träffat live, från råd i böcker jag läst, från tyckare på nätet till tyckare på tv. Jag har förmågan att tänka kritiskt, plocka det jag tycker jag har användning av och rata resten. Kag lyssnar intr blint på de som skriver på forum, inte på det jag läser heller eller på de instruktörer jag träffat. Jag är inte hundexpert, långt ifrån, och ändå anser jag att jag kan sålla information. Egentligen är det enda man behöver ett kritiskt tänkande. Att man inte läser på kan man knte klandra någin annan än den som tar den enkla vägen och läser en källa, framför allt när oändlig kunskap idag finns några klick och en googling bort. #18, jag skulle aldrig kunna dominera min staffe. Det vet jag, fast CM säger att jag kan. Hon skullr bli en liten pöl av osäkerhet om jag så mycket som försökte. Därför väljer jag att bortse från det. Däremot har hon nerverna på utsidan nör det kommer till min sinnesstämning. Av den anledningen kan jag köpa tankarna om energier. Att han är självlärd gör mig inte mycket. De flesta på forum är det, och ändå tar man sig friheter att predika sina tankar som om det vore lag. Man har ett ansvar dom mottagare av information att sålla och sortera i relevans som ibland glöms bort. Att han har en bred publik fråntar inte mig ansvaret över mig sjäv och mitt ansvar att vara kritisk. Jag har i övrigt väldigt lite till övers för CM och skulle aldrig betala för att lyssna på honom. Det lilla jag kan använda av det han lär ut är inte värt att betala för.

[Tismon]
2017-10-20 19:04
#24

#23 Nu tycker inte jag att det är jämförbart med en vanlig person som skriver på ett forum med en sk. "självlärd hundexpert" som dessutom är såpass känd att nästan alla i världen vet vem han är. Han är numera en public figure och detta är hans JOBB. Folk på forum brukar vanligtvis inte jobba med hundar, och om de nu gör det så är de fortfarande vanliga människor. Såvitt jag förstått det är man i forum för att diskutera, uttrycka åsikter, föreslå och bolla idéer, det är absolut inget ställe man vänder sig för någon vidare garanti. Däremot är man så känd som CM har man ett sådant stort ansvar och ett sådant stort inflytande att, som du själv säger, djurhållningen är kass i vissa länder och folk som inte vet bättre lyssnar. Inte alla växer upp och lär sig källkritik och det är ganska svårt att veta något man inte lärt sig. Att sortera information när man inte förstår hur. CM är dessutom hyllad och "professionell", då är det större chans att man tar allt han säger som fakta. Jag har haft en ganska strikt uppväxt och folk runtomkring mig har varit väldigt gammelmodiga och traditionella, jag har fått höra av basically av alla att jag måste sätta mina hundar på plats. Heck, tillochmed på den MODERNA valpkursen som jag förtillfället går på pratar man om flockbeteenden och hierarkier som om det vore något absolut. Inte visste jag bättre för jag visste inte ens att det FANNS alternativ. Men ja, hittade ju iFokus och lärde mig att vargar inte ens egentligen är flockdjur utan familjegrupper som respekterar varandra. Och därför är det ju konstigt med all denna hierarki-tänk när man pratar om hundar. Nu så tar CM inte åt sig kritik, utan det har ju alltid funkat, så då kör han vidare på sina metoder och sitt flocktänk. Hans goda avsikter ursäktar inte att man stryper eller slår hundar. Finns massvis med andra amerikanska hundtränare som inte får recognition och hade antagligen gett en mer realistisk syn på hundar :)

Hornslandet
2017-10-20 20:17
#25

Håller helt med #9. Ja, han har gjort en del skit. Och han kör med metoder jag ofta inte gillar. Men allt han gör är verkligen inte idiotiskt, och med tanke på hur många hundars liv ser ut i USA (fanimej majoriteten) så innebär hans "träning" ändå ofta en MARKANT uppgradering för dessa hundar. Även om det inte är så bra som vi skulle vilja, kunna.

Man glömmer nog lätt ibland när man sitter här i Sverige hur hundhållningen ser ut i USA. Detta är inte särskilt konstigt alls för gemene  man i USA/Kanada:
* Slänga in hunden i en bur hemma i läggan hela dagen medans man jobbar, så den inte förstör nå möbler eller nått när man drar hemifrån.
* Slänga på munkorg om hunden skäller (en bekant jag kände där borta sa att det vanliga straffet för en skällande hund var att man slängde på en munkorg och låste in den i ett annat rum ensam ett tag, så lärde den sig..)
* "Ensamhetsträning" som koncept finns i princip inte. Man tänker som så att har hunden tillgång till vatten så ska den fan klara sig några timmar+, skitsamma.
* Man tror på fullaste allvar att en aktiv hundras behöver ett större hus för att må bättre när den är ensam hemma. Samt att stora hundraser behöver en större trädgård, så är det lugnt. En stor hund ska inte bo i en vanlig lägenhet eller i stan enligt de flesta i USA.

På många sätt är fan hundhållningen i Mexico bättre än USA. Där är de i princip helt fritt strövande i kvarteret och lever halvt i hemmet, halvt ute på gatorna och kommer ofta och går som de vill. Iaf har det varit så förr, Cesar snackade om det själv hur det var när han växte upp. Nog för att det är jävligt konstigt för oss, men de hundarna var ofta iaf inte inlåsta i en bur hela dagarna.

Som flera har sagt, ang CM plockar jag russinen ur kakan. Han gör mycket gott, men använder väldigt ofta alldeles för hårda och brutala metoder för att få SNABBA resultat (läs: synliga resultat) för sitt TV-program. Men jag ser det som fullt vettigt att prata om vilken aktivering den hund man har behöver (nått som VÄLDIGT många i USA annars är totalt okunniga om/skiter i), att etablera regler och rutiner, vara så konsekvent det bara går, vara stabil och säker i sig själv och TRO på att man kan göra rätt val för sin hund. Han snackar i princip alltid om hur han tränar ägaren och inte hunden, och jag tycker det är en bra lärdom faktiskt. Hur många problem skapar vi inte hos våra hundar för att vi själva är osäkra, oroliga, tvivlar på oss själva osvosv. 

Men självklart är jag helt mot alla typer av bestraffningar med rent våld som stackel och annat skit.

Drakellen
2017-10-20 21:35
#26

#22 Tack så mycket, precis vad jag letade efter :)

Upp till toppen
Annons: