Annons:
Etikettraser
Läst 1593 ggr
JeanetteO
2017-10-10 14:18

Isländsk fårhund och aktivering?

Halloj, går i hund-köpar-tankar och behöver lite råd och input.
Har ev en omplacering på gång av en 1-årig isländsk fårhund som låter väldigt intressant.  Har haft en tibetansk terrier tidigare som jag gjorde mitt bästa för att träna och tävla med, men de har inte riktigt den arbetsglädjen och intresset (även om det funkade riktigt bra med rally på äldre dagar). 

Nu söker jag istället en lite mer arbetande ras men jag känner mig själv och vet att jag inte kan tillgodose de riktigt aktiva raserna som belgarna, aussie, border etc utan letar en mer allround hobbyhund som kan både tränas och ta det lugnt. Det står överallt om islänningen att den kräver aktivering, men det gör ju alla hundar, så jag undrar hur mycket aktivering det innebär.  Har växt upp med en annan vallande gårdshund, finsk lapphund, och han trivdes bäst sovande i en snöhög… Så hur mycket kräver islänningarna egentligen? Räcker det att träna lite varierat med rally, spår (person + vilt) och lydnad  1-3 gånger i veckan utöver ca 1 tim promenad och nån 5-min träning av enstaka moment om dagen?  Eller kräver de timmar av mental träning varje dag? Träningen är seriös för jag kommer att tävla och siktar mot championat i rally och viltspår ( om vovve är intresserad) och att ta sig upp i lite högre klasser i både lydnad och bruks på sikt, men jag är ingen träningsnörd och har en familj och ett arbete att hinna med också.

Vad säger ni som har erfarenhet av islänningarna? Är det en ras för mig? Tycker ju att rasbeskrivningen i övrigt stämmer väldans väl med mina önskemål.

Annons:
Lona
2017-10-10 14:37
#1

De sover gärna i en snöhög men däremellan kan de jobba :-D . Jag tycker att islandshundar är ganska lagom hundar; de hänger med på det mesta och är en bra "pröva på"-hund men inte direkt med SM-kapacitet. De är som klippta och skurna för friluftsliv och som stallhundar, jag har aldrig haft en så bra stallhund som Raskva. De behöver definitivt inte lika mycket aktivering som tex belgare och är även lättare i vardagen. Det är väl inte en helt lättjobbad ras, om man jämför med tex sheltie och pudel som har mer följsamhet och will to please, en islandshund är mer sjäkvständig. Jag tränade agility, brukssök, spår och viltspår med min, hon tuffade på helt ok. Förmodligen hade det gått bättre om jag haft mer erfarenhet och mer kört efter de metoder som gäller idag, med färre/inga korrigeringar, mer positivt osv. Det är ingen "traggelhund" som man kan köra samma moment med om och om igen men definitivt förigare och mer lättjobbade än tex ridgebacken och mastiffen som jag hade. Om det är en omplacering du ska titta på så prata med nuvarande ägaren vad de har gjort tidigare. Ett stort plus om de lekt och belönat mycket, jobbat upp föremålsintresset osv. Testa att leka med hunden, om den vill kampa, springa efter en kastad boll och hur lättbelönad den är med godis. Har man bra belöningar så är träningen så mycket lättare än om hunden varken vill leka/kampa/ha gotta osv. Och jo, islänningar skäller. Mycket! Går till viss del att stävja men det går inte att komma ifrån att de har låg skalltröskel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2017-10-10 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Tillägg; det finns en bra grupp på FB som kort och gott heter "Isländsk fårhund". För det mesta bra och rätt "vardaglig" stämning där man både kan ställa frågor och ta del av livet med en islandshund. Finns flera vettiga uppfödare där med :-) Min Raskva, född -92 <3 Inte de bästa bilderna men det är dem jag har i telefonen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JeanetteO
2017-10-10 14:58
#3

Tack! Det låter jättebra :)
Att de skäller har jag förstått, det gjorde tibben med - de är ju också avlade för det, att varna och signalera utan att vara aggressiva. Då bodde jag visserligen ensam och tyckte att det var en trygghet med en hund som varnade. 

Tibben tränades enbart med positiva metoder, minsta lilla hårda tag och han rymde fältet och tappade motivationen. Det var mycket motivering, godis, leksaker, tjo och tjim där så det är var jag är van vid och som stämmer med min personliga syn på hur man hanterar djur. Men jag kan vara en sträng matte också om det behövs i uppfostringssyfte… tycker att man måste skilja på uppfostran och inlärning, även om uppfostran helst sker genom inlärning av rätt beteende. 

Har sett filmsnuttar på vovven där de tränar lite följsamhet/fotgång, han har fantastiskt fina och snabba skiften i sitt/ligg och ser ut att tycka om att leka med boll och kampa. De har testat på lite spår också och det har tydligen gått bra.

FB-gruppen ska jag genast gå med i 🙂

Lona
2017-10-10 16:47
#4

Låter ju jättebra! Jag har haft några omplaceringar och det är så mycket lättare om de är lite tränade med innan, även om det inte ens är samma gren. Min senaste hund hade mest varit en liten glad skit som gjort aom han ville, vi fick liksom "träna på att träna" i början, att vi ens GJORDE nåt TILLSAMMANS. Jag är förstås lite nyfiken på vilken hund det är, skicka gärna PM!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: