Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1829 ggr
Dogo argentino
10/10/17, 10:50 AM

Knölar mellan tuttar

Hej Jag ska beställa tid till veterinären men innan vi kommer dit… Min tik drygt ett år. Har löpt en gång o det var för ca 3 månader sedan. Uppifrån mellan andra och tredje juvern på båda sidorna har hon stor hård svullnad. Hon tycker om när man kliar henne på magen. Klämmer jag på svullnaden så reagerar hon men inte som det gör ont. Hon har ingen mjölk, inga valpar. Mjölkstockning ändå? Systa? Fettknöl? Finns det fler alternativ?

Annons:
Lona
10/10/17, 2:24 PM
#1

Är det på mitten alltså, inte på ena sidan? Sitter den en liten bit nedanför bröstbenet? Det kan i så fall vara ett navelbråck vilket oftast är helt ofarligt men ibland behöver opereras. Knölar bör man alltid kolla hos veterinär, för säkerhets skull. Vad gäller skendräktighet så är det oftast de bakre juverdelarna som påverkas mest, om man känner så är det ofta en knagglig ich ojämn struktur men den brukar vara rätt jämnt spridd runt respektive spene, inte in mot "mittlinjen" på magen. Det låter inte som att hon har mjölkstockning men det är ju svårt att säga utan att ha sett henne. Obs, jag är inte veterinär, bara hyfsat insatt i medicinska frågor :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Dogo argentino
10/10/17, 10:31 PM
#2

Tack för svar :-) det är skönt att ventilera medan man inväntar veterinärbesöket. Det är två ganska identiska "knölar" längst juvel raderna lodrätt, alltså en knöl strax under vänstra revben o en annan knöl under högra revben.

[Forest]
10/11/17, 7:51 AM
#3

Ingen aning men jag kan gissa ;) Har ni sele på henne? Sitter den bra eller kan det vara så att den skaver och ger dessa skavsår/knölar? 

Bra att ni ska till veterinären för anser att man bör kolla upp knölar just för att vara på säkra sidan.

Dogo argentino
10/14/17, 8:20 AM
#4

Nu har vi varit till veterinären. Det visade sig att min tik är skendräktig. Så det blev medicin. Glad över att det inte var cancer :-)

hemul
10/15/17, 3:03 AM
#5

Får de knölar MELLAN tuttarna av det? Mcyket jag inte vet om tikar tydligen.

[Forest]
10/17/17, 11:07 AM
#6

5 kanske ts förklara det mindre bra😉. Är det mjölk så kan det vara så att det blir svullnader mellan spenarna.

Skönt o höra ts :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: