Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2347 ggr
Majaa12
2017-10-08 23:08

Skaffa hund eller inte?

Nästa år när jag börjar gymnasiet funderar jag på en naturbruksskola, antingen inriktning hund eller djurvård. Jag kommer antagligen bo på internat på veckorna, och har äntligen möjlighet att skaffa en hund, som jag velat hur länge som helst. Problemet har varit att ingen har varit hemma på dagarna mellan 7-15/16 och så länge kan man ju inte lämna hunden ensam. Dessutom är min mamma allergisk och jag är där varannan vecka. 

Att bo på internat skulle få det att fungera. Hunden kommer få vara med på flera lektioner och jag har möjlighet att lämna den ute i en hundgård på dagarna när jag har lektioner hunden inte får vara med på. Dessutom kommer det finnas möjlighet att åka på träning, rally/lydnad/agility flera kvällar i veckan. På kvällen och natten kommer den dock vara med mig inne på rummet som antagligen inte är så stort, men det är iallafall ett dubbelrum. Det är ju något som hunden måste klara av.

Iallafall varannan helg kommer jag kunna ta med mig hunden hem om jag ska till pappa. Ska jag till mamma finns det möjlighet att lämna hunden på skolans hunddagis (fre-sön/mån morgon) om inte min pappa är hemma så att jag kan lämna hunden hos honom. 

En annan viktig sak jag behöver fundera över är om jag har råd. Hur mycket kostar en hund egentligen? Vet att försäkring ligger på ca. 300:-/mån, den kan nog mina föräldrar betala tills jag är vuxen, för att det ska gå ihop. Kommer nog ha en startsumma på ca. 5000 kr, men vet inte hur länge det räcker? Utöver det får jag mitt studiebidrag och det blir över ca. 700 efter att mobil och försäkring är betald. Vid födelsedag och jul brukar jag få runt 5000 kr totalt, det är alltså något jag kommer få varje år, även om summan kan variera. Har även en hamsteruppfödning där jag får in mycket extrapengar emellanåt, detta är dock inget jag räknar med. Men det kan ge lika mycket pengar motsvarande för t.ex ett sommarjobb om man räknar bort övriga kostnader. Har sen jag var 11 år haft hamstrar som jag betalat allt för själv, vilket dragit iväg mycket i skillnad för jag gillar att skämma bort dom och se till att dom har det så bra som möjligt. Jag lägger alltså hellre pengar på mina djur och köper sällan saker till mig själv. 

Jag vet inte riktigt, låter det som att jag kan få det att gå ihop? Vad tycker ni om att jag kommer behöva lämna hunden på dagis över någon helg? Detta är ju med människor som hunden känner och den kommer ju vara van vid att vara där annars eftersom att det är just vid skolan. Jag hade tänkt köpa en vuxen hund och inte en valp. Detta för att veta att hunden är lugn nog att klara av att vara med mig i rummet hela kvällen och natten utöver promenader. Tar väldigt gärna emot tips på vilka raser som kan passa också. Det ska vara en hund som går att träna lydnad/rally/agility med, men samtidigt inte kräva alldeles för mycket aktivering. Gärna liten eller mellanstor hund då vi kommer åka ganska mycket tåg och buss, samt att jag ska klara av att hantera den själv. Men tar gärna emot förslag på stora också, vet ju att det beror väldigt mycket på individen också. Är det något annat viktigt jag har missat eller glömt att tänka på får ni gärna skriva det också :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
[Tismon]
2017-10-09 00:53
#1

Låter ju som att du har en plan! Däremot så kan veterinäravgifter kosta en hel del, egenavgifter. Beror förstås på vilken försäkring du har. Annars så låter det välplanerat och klokt med alla extra planer så jag ser inte att det inte skulle fungera. Jag tror däremot typ en akut operation eller whatever skulle bli svårt, oftast sker incidenter dessutom på helger där allt är extra dyrt. Men hittar du lösning på det så why not! Dranera ett sår kan tillexempel kosta 7000kr för en lördagskväll, något som kostar kanske 3000kr på vardagen, utan försäkring. Hundraser? Rent spontant tänker jag pudel, verkar också ganska praktiskt med en hund som inte fäller om man bor på internat.

Majaa12
2017-10-09 01:27
#2

#1 Försäkring kommer jag självklart ha till hunden, men kanske inte kan betala den själv varje månad så den kostnaden kan nog mina föräldrar ta. Veterinärkostnaden som blir då får vi lösa, antagligen genom att jag betalar så mycket jag kan så tar mina föräldrar resten. Men med försäkring brukar väl inte veterinärbesök bli så dyra? Pudel kanske kan vara något. Har lite svårt för utseendet men det är nog när dom är sådär konstigt klippta som gett mig den uppfattningen. En hund som inte fäller så mycket är nog bra. Glömde nämna att typ chihuahua och andra sånna pyttesmå raser kanske inte är det bästa. Jag hade gärna haft det men det känns inte riktigt som att pappa vill gå ut och gå med en liten chihuahua :p Även om det inte är konstigt så, men jag tror att ni fattar vad jag menar :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

semenius95
2017-10-09 01:33
#3

#2 De kan bli väldigt dyrt även om man har försäkring tyvär..

Candy Blue
2017-10-09 08:00
#4

Jag funderar på startsumman, är det för hunden och all utrustning också ?
För då tror jag tyvärr inte att du kommer så jättelångt.

Kanske får räkna på iallafall 10.000, för utrustning och sådant, om du inte ska köpa en renras för då kan de ju gå på ganska mycket mer än så ändå.
Men hoppas att allt löser sig för dig.

Herveaux
2017-10-09 08:05
#5

Kommer du bo hos din pappa med hunden över loven?

Vet.vård kan bli ruskigt dyrt även med en försäkring, tyvärr.

När det kommer till hundraser så skulle jag titta på rasgrupp 9 - Sällskapshundar.
https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Bichon havanais tycker jag är små behändiga hundar som är glada, framåt och som gärna hänger med på aktiviteter eller bara tar det lugnt hemma.
Vill man inte lägga så mycket energi på pälsen kan man klippa ner den.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

peafie
2017-10-09 08:24
#6

Prata med dina föräldrar om huruvida de är med på att stå för veterinärräkningar eller inte, för det är väl där den största eventuella utgiften ligger. Även med försäkring kan det bli ruskigt dyrt. Första året kostade min ena hund dryga 12000 i veträkningar, och då var det inte några stora saker egentligen. Nästa stora kostnad, förutom försäkringen, är väl hundmaten men det beror ju mycket på vilken mat du köper och hur stor hund du har. Mina äter rätt dyrt foder (700kr/hund i månaden) men räkna med åtminstone 300-500 kr där i alla fall. Resten är i princip engångskostnader, varav den största naturligtvis är hunden (12000-15000 är väl ganska normalt). Ang. att bo på internat med hund så kan nog andra svara bättre (typ JoannaLi? :)).

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
JoannaLi
2017-10-09 08:51
#7

Jag bor på internat med min vuxna omplacering, går tredje året nu. 

Pengar: 

Min labrador kostar, i standardkostnader per månad, cirka 250 kr i försäkring och ca 600 kr i mat. Det ger 10,200 kr/år. 

Han kostade 8000 kr att köpa in, vilket jag tycker är rimligt. 

Utrustning kostar mycket, och det beror på hur aktiv man vill vara hur mycket det kostar. Liksom, vill man bara gå promenader räcker det ju med ett koppel och ett halsband/en sele. Vill man däremot träna mot tävling, helst i flera olika discipliner (som en annan…), så vill det gärna dra iväg. Har nog ingen klar siffra i huvudet, men med lätthet 500 kr/mån för mig - men det är också lite för att jag har världens kinkigaste hund och gillar att shoppa. 

Transport, kolla om det kostar extra att ta med hund på bussen/tåget hos er. I vissa områden gör det det. 

Vaccination är en årlig kostnad som man bör räkna med. 

Veterinärkostnad har många nämnt, och det är viktigt att diskutera med sina föräldrar. Veterinärkostnader drar ofta iväg, trots försäkring. 

Träning kostar mycket. T.ex. kurser, privattimmar osv. Men det är värt det i mina ögon. Jag brukar gå en eller två kurser per år, det brukar bli ca 2000 kr/år. 

Bara enligt det jag räknat upp nu så kostar Arrak alltså lite drygt 24 000 kr/år.  

(Puh!! 🤮)

Visst kan man pressa det priset mycket, om man kapar olika grejer,  men samtidigt så ska det vara kul att ha hund, och man ska känna att man kan ge sig själv och hunden det man vill ha :) 

Framtid: 

Hur ser framtiden ut? Är du redo att planera allting runt hunden, t.ex. boende, jobb, utbildning etc? Hur länge är dina föräldrar beredda att hjälpa till att betala om du inte kan betala själv? T.ex. om du behöver ha hunddagis när du pluggar vidare? Osv. 

Internat: 

Alltså, jag ser personligen inga problem med att ha hunden i små rum. Vi har rum som ligger på 10 kvm. (Det är ganska litet.) Jag har sett till så att Arrak alltid har 3 bäddar nu när han är ensam, innan när vi hade två på samma rum så hade vi alltid 5 st. 

När man har 5 bäddar på ett 10 kvm stort rum, som ska passa hundar i 20-25-kilosklassen så blir det inte så mycket plats över. 

Problematiskt kan jag tycka är t.ex. hundar som vaktar mycket. Det kan räknas som störande, och man kan då bli petad från boendet. (i alla fall här, vilket är rimligt tycker jag.) 

Hundar med separationsångest. Jag tog en chansning när jag köpte min Arrak, han var inte ensamhetstränad. Han hade varit ensam några gånger tillsammans med en annan hund, men aldrig helt ensam som han skulle bli nu. Jag hade lite mindre än 2 månader på mig att ensamhetsträna en 18 månader gammal hund - och det gick. Med nöd och näppe. Han kan dock INTE vara i skolans hundgård, pga sin stresskänslighet, och på många skolor är det ett krav att hunden ska vara i hundgård. Det gör att man bör känna sin hund väl, och veta att den passar i sån miljö. Det är svårt, om man köper en omplacering ganska tätt inpå skolåret. 

Jag tycker att det går bra att ha honom på internatet. Visst blir man lite stressad när man har mycket att plugga och hunden kräver sitt i aktivering, och jag har inte dem betyg som jag hade kunnat ha utan Arrak, men han ger mig så mycket livsglädje att det är värt det. T.ex. är det också ganska stressigt att alltid behöva hålla koll på klockan, hinna rasta på lunchen, man kan inte vara iväg lika länge som sina kompisar pga rastningar och ensamhetstimmar osv.

Majaa12
2017-10-09 11:12
#8

Jag hade ju inte tänkt köpa en valp och den behöver egentligen inte vara renrasig heller. Tänker mig runt max 4-5000 kr för att köpa hunden. Det lutar mest mot en mellanstor hund och jag får försöka hitta billig mat men som ändå är tillräckligt bra. Kollade lite vad veterinärkostnad kan kosta med försäkring och t.ex ett svalt föremål ersätter försäkringen med 24000 så att jag får betala 6000 själv. Det är mycket men jag klarar av det, eventuellt med lite hjälp. Sen har jag alltid extrapengar så hundbädd, koppel osv är inga problem att köpa. 

På lov osv vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Är det bara en vecka kan jag ju vara hos pappa. Sen vet jag inte hur allergisk mamma är, hon kanske skulle klara av en hund som inte fäller. Det största problemet har dock varit att hon inte har velat ha en hund för allt jobb. Vi bor på landet så hunden kan nog vara ute stor del av dagarna. Jag har inte hunnit prata med henne om det än så vi får se. 

När jag blir äldre, flyttar och skaffar jobb vet jag ju inte hur det blir, men kommer jobba med djur. Förhoppningsvis kan jag ha med mig hunden till jobbet. Annars får jag hitta en lösning då, kanske en dagmatte. 

Jag tycker inte att det känns som att pengar kommer bli ett problem. Jag har alltid prioriterat djuren och köper hellre en leksak till hunden än nya kläder (om jag verkligen inte behöver såklart). Att ta med hund på buss och tåg här kostar inget extra.

Träningen är ju bara i samband med skolan, även träningarna efter skolan är gratis, det ingår väl i kostnaden för att bo där antar jag. Är inte ute efter att få en bra tävlingshund utan kommer träna mer för att det är kul och aktiverar hunden.  

I och med att jag ska köpa en vuxen hund är det ju lite lättare att hitta just en hund som passar mig och klarar av att bo tillsammans med mig på ett internat. En hund som vaktar och skäller är ju något jag väljer bort, det kommer inte att fungera

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

peafie
2017-10-09 12:13
#9

#8 Du skriver att det känns som att pengar inte kommer att bli ett problem och det förstår jag om du är säker på att du har familjen som kommer stötta dig vid stora utgifter. Men kolla upp det först. Det finns egentligen inte något tak för hur mycket veterinärvård kan kosta och jag skulle nog inte våga skaffa hund med de ekonomiska förutsättningar du har, givet att du inte har en buffert undansparad.

Bloggen     ○    Instagram

Honestyisdead
2017-10-09 13:20
#10

Kolla verkligen upp så dina föräldrar är beredda att lägga ut stora summor på din hund. Det kan som sagt bli väldigt dyrt. Och en försäkring täcker inte allt som hunden kan råka ut för.

Billig mat är aldrig bra skulle jag vilja påstå. Dyr mat kan vara både bra och dålig.

Jag hade aldrig skaffat hund med den inkomst du kommer ha. Det hade aldrig gått runt.

Upp till toppen
Annons: