Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1387 ggr
stiige
10/8/17, 1:34 AM

Rätt eller inte att skaffa hundvalp?

Hejsan! Jag går i planer på att skaffa hundvalp och har som plan att isåfall stanna hemma med valpen i 4-5 månader ( tills den är ca ett halvår vill säga) och efter det måste jag nog börja jobba igen. Jag jobbar både dag, kväll och helger. Helger och kvällar kommer den aldrig behöva vara ensam eftersom det alltid är någon hemma då. Men vissa dagsturer kan det kanske hända att jag inte får tag i hundvakt. Vad säger ni om det här med att gå en längre promenad morgon innan jobbet, komma hem klockan 11 och gå ut på en promenad och sedan lämna själv till klockan 16? Detta är givetvis inte ultimat, men kan det funka? Det är ingenting som kommer att hända 5 dagar varje vecka, utan någon enstaka gång och kommer självklart ensamträna valpen innan. På fritiden så går all tid till hunden, den kan följa överallt. Kan hundar ha något sällskap av katter när den är ensam hemma? Det är en hund av rasen Bichon havanaise om det har någon betydelse. Det är ju individuellt hur hundar klarar sig förstås, men alla åsikter om valpköp är välkomna.

Annons:
Cragan
10/8/17, 5:27 AM
#1

finns gott om hundar som är hemma själva längre än så utan problem, rätt eller fel det får varje enskild ta beslut om.

men som du verkar planera så ser iaf inte jag nått fel i det iaf inte så länge som du ensamhets tränar vovven innan den behöver lämnas ensam de 4-5 timmarna det blir

oh-la
10/8/17, 8:43 AM
#2

Det kan gå, men vintigast är nog att du har en reservplan. Långt ifrån alla valpar och unghundar klarar såpass mpnga timmar själva. Vår tjej började på dagis vid 6 månader och fick gå extrapromenader med valparna några månader till. Hon behlvde det. Längre stunder hemma, alltså över två-tre timmar var hon inte mogen för förrän efter året. När hon blev tonåring gick hon tillbaks väldigt mycket i mycket, och vi fick lugna ner oss eller backa lite gällande exempelvis att vara själv. Först runt 2 års ålder har vi kunnat ha genne själv upp emot 6 timmar. Med det vill jag inte säga att det är omöjligt, det du beskriver, bara att det är omöjligt att veta vad man får för typ av hund. Vissa blir snabbt trygga med ensamhet, andra tar tid. Tyvärr vet man inte det förrän man äger hunden. En reservplan är därför superviktigt.

Honestyisdead
10/8/17, 9:15 AM
#3

Värt att tänka på är att det inte är alla hundar som klarar av att vara ensamma. Speciellt inte så unga. Så hur gör du om hunden inte kan vara ensam de dagar du jobbar dag?

Elsis matte
10/8/17, 9:57 AM
#4

Alltså, det går inte att detaljplanera livet långt i förväg, det viktigaste är att du är beredd på att anpassa dig till hur det blir. Kanske kommer hunden tycka det är okej att ibland vara ensam en hel dag med rastning, kanske inte. Om det inte funkar får du lösa det på något sätt, det går nästan alltid att hitta lösningar.

stiige
10/8/17, 10:47 AM
#5

Skulle det inte fungera så får jag hitta en dagmatte. Känner mig lite osäker med att lämna iväg hunden till en okänd människa så förhoppningsvis går det lösa inom släkten.

hemul
10/8/17, 8:09 PM
#6

När du väl får valpen så kommer du säkert att lära känna fler människor i området där du bor.  Många vill hälsa och  prata lite om man har valp. Om du nämner att du kanske behöver hundvakt någon dag i veckan framöver är det nog rätt stor chans att någon du lärt känna lite vill eller kan rekommendera någon. Ifall släkten inte kan alltså. 😉

Annons:
Hornslandet
10/8/17, 8:24 PM
#7

Vissa valpar/hundar klarar timvis redan efter typ 6mån. Andra verkligen inte. Min är snart året, det var först vid 8mån ca det lossnade för oss, men jag ville verkligen få till att han ska vara lugn hemma också. Nu har jag forfarande inte lämnat honom jättelänge, men upp mot timmen har iaf funkat fint bara han är trött, kortare turer på typ kvarten går alltid bra numera (jag spelar in), dvs gå till närbutiken o så.. I bilen kan han ligga en dryg timme efter träning om vi har teori numera, utan problem (men det funkade inte alls i somras). Det har gått rätt segt för oss på det viset. Det är fortfarande lite svajigt och inte perfekt, beroende på olika faktorer.

Summa summarum: Du kan ha flyt och det funkar, men se till att du kan ha hundvakt om det inte funkar.

hemul
10/9/17, 1:58 AM
#8

Borde inte modell vara att ha hundvakt i början oavsett? Jag menar börja med att valpis kanke är ensam någon timme och sen kommer hundvakten.  Så kan man utöka gradvis och se hur det går. Tänker att man på så vis undviker en katastrofsituation där välpen blir rädd och hysterisk och det sen sätter sig. Förutsatt att man inte hunnit ensamträna så långt att man redan vet att valpen klarar så många timmar det rör sig om alltså.

Bara funderar egentligen, men jag tror att om man kan är att undvika att det hinner bli läskigt viktigt.

[Siggis]
10/10/17, 9:47 PM
#9

Tack för jättebra tips och synpunkter allihopa!

Ambrose
10/11/17, 11:17 AM
#10

Det kan fungera hur bra som helst, men det beror på ju valpen och att du tränar den lugnt och metodiskt innan.
Tränar den på att vara ensam, men även tränar upp ett gott självförtroende och en självsäkerhet så att vapen inte känner att den behöver dig 24/7 :)

Gör upp en plan, del för träningen, men även för hur du ska göra om det visar sig att den inte kan vara själv :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
stiige
10/11/17, 5:46 PM
#12

Detta konto och siggis är samma person haha. Ni råkar inte ha några bra tips på hur man kan träna upp valpens självförtroende och självsäkerhet så att han blir så trygg som möjligt? Alla tips gällande valpar är varmt välkomna, tagit hand om en del vuxna hundar men valpar är något helt nytt.

Honestyisdead
10/11/17, 5:50 PM
#13

#12 Var vänlig och håll dig till ett konto.

Annons:
stiige
10/11/17, 6:10 PM
#14

Ja jag har ingen aning om vad som hände där faktiskt. Så jag ber om ursäkt för förvirringen.

Upp till toppen
Annons: