Annons:
Etikettlydnad
Läst 2849 ggr
Basunen
10/7/17, 9:03 PM

Lära in brytkommando

Egentligen vet jag inte om det är brytkommando eller inkallning jag är ute efter, eller båda. Vill kunna avbryta hunden när den står och nosar tex. Så att man kan gå vidare? Då har hunden fått tillåtelsen att nosa innan. Men sen liksom räcker det. Är det snarare inkallning? Men vill också lära in ett brytkommando som betyder. "Sluta omedelbart fokusera På det Du tänker/gör o ta kontakt med mig istället". Tror jag har rört till det i huvudet. Vet inte om det är samma grej. Men mottager tacksamt tips på övningar för att avbryta/bryta hunden….

Annons:
Hamsternsara
10/7/17, 9:13 PM
#1

Har samma "problem"! Följer tråden. :) Men iallafall, så ska jag prova att säga "nu bra" eller "strunt samma" och liknande med en ganska glad ton till min hund för att få honom att avbryta det han gör. Alltså måste jag träna på detta i många lägen även när han inte står och nosar, så att man får in det som ett "kommando". :)

Basunen
10/7/17, 9:34 PM
#2

Vi brukar säga "nu räcker det", även i situationer när vi hälsat klart, pussas, lekt, han inte får störa katten längre. Men har svårt att få En bra störningnivå. Antingen är störningen för låg eller så blir det för svårt…

[Outlawly]
10/9/17, 7:53 AM
#3

Här är 2st videos från Kikopup som verkar gälla ditt problem :)

https://www.youtube.com/watch?v=Eo-L2qtD7MQ&t=156s

https://www.youtube.com/watch?v=5Kt_pi1z1sA

peafie
10/9/17, 8:36 AM
#4

Jag säger "så, nu går vi", dvs. ingen inkallning men så kräver jag inte att de ska kontakt med mig heller. Mina reagerar starkt på pussljud, för på valpkurserna har det ljudet betytt "ta kontakt så kommer korv", typ. Den associationen är sjukt stark även hos min treåring, även om jag inte har tränat det på flera år med henne, så något sånt kanske skulle vara något? Om hunden inte är så intresserad av mat så kanske typ boll eller valfritt favvoföremål kunde funka.

Bloggen     ○    Instagram

Basunen
10/9/17, 10:28 AM
#5

#3 Tack för videolänkarna. Ska försöka titta på dem under dagen. #4 en pipleksak brukar han bryta med. Men om han inte får den vid ett tillfälle. Så slutar han lyssna. Försökte med en övning hemma. Jag la ut godis på golvet. Han tittade på mig, bad om lov. Han fick varsågod. Sen försökte jag bryta honom. Gick inte alls. Han bröt bara om jag gick fram och tog bort honom med kroppen. Men även då försökte han få i sig en till. Tyckt att jag hade bättre godis att erbjuda som belöning. Men det kanske han inte tyckte? Vill ju inte att det ska vara en kamp liksom. Utan att han ska bryta självmant, innan han ätit upp allt godis…. Eller ska jag gå in i kamp?

Elsis matte
10/10/17, 4:10 PM
#6

Gör så här istället: lägg ut godis (först bara en, sedan flera) och ge hunden ok att ta. När han ätit godiset så låter du honom nosa vidare, men direkt han bryter så ger du signalen och belönar. Efterhand ger du signalen allt tidigare, men fortfarande efter han ätit allt godis. Du kan göra samma sak ute, låt honom nosa och när han väljer att gå vidare så ger du signalen och belönar. Du kan ibland belöna signalen med att han får gå tillbaka och nosa färdigt. När du nött detta ett tag kan du testa att bryta fast han fortfarande har intresse ifrån dig. Träna gärna även klassiska behärskningsövningar, typ att ställa dig på en godbit eller kasta godis utom räckhåll.

Annons:
Elsis matte
10/10/17, 4:12 PM
#7

Blev lite fel: Alltså, du kan ibland belöna signalen med att han får gå tillbaka och nosa färdigt när ni väl kommit till att han bryter fast han inte är färdig.

Basunen
10/10/17, 7:41 PM
#8

#6 tack för bra tips! Ska prova detta och Se om vi kommer framåt!

Upp till toppen
Annons: