Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2084 ggr
Hornslandet
9/28/17, 3:46 PM

Byte till färskfoder/barf

Nu tänkte jag nog ta och testa ett färskfoder. Ger idag orijen puppy large (11mån, har nog växt klart i princip på höjden men kommer ju växa på sig på andra sätt  kommande år).

Det är ju dock lite av en djungel med färskfoder. Eller färskfoder/barf som jag förstår Mush är.

Har förut kört VoH på en hund som den funkade fint på, därav var det ett av de första jag tittade på. Undrar dock lite vad ni har för erfarenheter/rekommendationer..

Sitter nu och funderar på att köra Mush Vaisto eller VoH eventuellt. Undrar en sak, Mush Vaisto skiljer sig alltså som så att det är en "färdigblandad BARF" istället för färskfoder? Fattar dock inte riktigt vad skillnaden är i praktiken.

Detta med ben - förstår jag det rätt så innehåller Vaisto  (men även andra färskfoder) malda ben - så då ska man kanske inte ge ben i övrigt om det då kan bli för mycket av det? Nu ger jag inte ben just nu faktiskt på sistone, men tidigare har han fått lite då o då att tugga på (var nog mer under tandömsningen tex..). Bara bra att veta.

En anledning att jag vill testa ett foderbyte är att hans mage ibland är lite sisådär, dvs delvis lös avföring. Samt att han har haft lite rodnader mellan trampdynor och lite torra trampdynor.

En sak till bara: Enligt Mush är det vettigt att fasa över fodret genom att ge 50/50 av hans gamla/mush vaisto en period i början. Låter det rätt för er?

Om ni föredrar nått annat än VoH eller Vaisto, isf säg vad? Jag kan inte så många olika här.. Vet även om att jag frågat lite om dessa saker förut, men nu börjar jag äntligen få ändan ur vagn.

Annons:
Jojaton
9/28/17, 5:24 PM
#1

Kan inte svara på allt - men när jag bytte från torrfoder till Mush Vaisto på min så bytte jag bara rakt av, efter att ha fått det rådet här. Min tyckte konsistensen var lite läbbig i början så han åt inte det om jag blandade med torrfodret. Tog ett par dagar av att äta i små, små tuggor för att vänja sig, nu så slukar han maten i ett nafs! Han blev inte kass i magen av bytet, varken hård eller lös. Ger du ett köttigt ben kan du minska dagsgivan för att få det rätt, annars finns det ju benfria Mushbollar du kan lägga till om du ger ett "rent" ben. Jag har bara provat Mush Vaisto, så har inget att jämföra med men vi kommer nog aldrig byta (skulle isf vara till egenkomponerad) till något annat foder, han älskar maten och mår toppen på den.

Johanna - Instagram

Sugar Mist
9/28/17, 5:54 PM
#2

Mush vaisto är det färdigblandade barfen, vanliga mush är bara olika korvar en blandar ihop för att få "helfoder" Ben kan du be hur du vill, överskottet kommer ut naturliga vägen. Jag fasar. Började ge frysta kongar och lägga lite i maten, nu får honlite topping med torrfoder för magens skull :)

-

Vinternos
9/28/17, 5:59 PM
#3

Har provat en del bland annat Nordic, VOH och Bravo. Nu ger jag Mush vaisto, skillnaden på färskfoder och färdigbarf är de tillsatta vitaminerna/mineralerna i färskfoder. Föredrar Mush och Nordic, det förstnämnda är ganska dyrt om man har en större hund men kostnaden är ju relativ. VOH var hon stenhård i magen av och Bravo kändes bara… Ofräscht. Föredrar att ge foder fritt från fjäderfä, men det är en smaksak. Bytte foder rakt av, hon har stålmage.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Hornslandet
9/29/17, 11:22 AM
#4

Mush Vaisto verkar helt klart bra. Tror jag tänker testa Mush Röd då den står ska vara bättre för tex spruckna trampdynor som vi haft lite av..

Men bör man eg. köra på adult-fodret nu, han är precis över 11 mån - antagligen färdigväxt (eller väldigt nära) på höjden.. Men är det det som räknas som "färdigväxt" ? De grovar ju på sig efter det också liksom.

Enda negativa är väl att Vaisto blir relativt dyrt när man ska ge ca 700-800g om dagen..huhu, det blir strax över 20kg i månaden - dvs typ 1k/månaden då :) Men å andra sidan är inte orijen precis gratis..

Urhasten
9/29/17, 1:12 PM
#5

Tipsar om att gå med i FB-gruppen "BARF för katter och hundar" :)

Där får du RIKTIGT värdefull hjälp av trevligt folk!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Jojaton
9/29/17, 2:28 PM
#6

Mush rekommenderar valpfoder tills de är färdigväxta på höjden, så du kan nog börja med adult :)

Johanna - Instagram

Annons:
Hornslandet
9/29/17, 4:35 PM
#7

#6 tack, läste det nu på deras valpfoder också! Nu vet jag ju inte 100% att det inte kommer en centimeter till, men i princip färdigväxt ska han nog vara :)

Frida B
9/30/17, 10:55 AM
#8

Förlåt men måste fråga. Hur fasen har folk plats och råd med sånt här till sina hundar? Jag menar en stor hund måste äta otroliga mängder vaisto per dag i jämförelse med vad som finns i en påse, hur har folk råd? Haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
9/30/17, 11:36 AM
#9

#8 Nu har jag ingen jättestor hund (~14kg) men jag ger mush vaisto till henne. Hon äter 10 bollar om dagen (om hon får bara får mush) vilket blir 1 påse på 3 dagar, sååå… ca 10 påsar i månaden… 1 påse á 55 x 10 = 550:-

Har man större hund finna även blocken.. det blir lite billigare.

Sen jobbar jag i djurbutik och har lite rabatt också så för mig blir det lite billigare. Samt att jag har möjlighet att köpa hem lite åt gången eftersom jag har en väldigt lite frys.

Vinternos
9/30/17, 12:23 PM
#10

Kostar väl drygt 700- 1000kr(beror på hur aktiva vi är) per månad i Mush vaisto för mina tre. Köper mat var tredje månad, hundarna har en egen frys. Kostnadsfrågan är väl relativ, beror på hur mycket man är villig/kan lägga på sina hundar.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Frida B
9/30/17, 12:35 PM
#11

För enligt deras hemsida ska en 20 kilos hund äta 40 bollar per dag, det är ju sjuka mängder haha. Eller jag tycker det men det kanske ska vara så..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
9/30/17, 1:01 PM
#12

#11 Fast då är det ju räknat på den högre procenten. (Mycket aktiv) En hund med lägre/normal aktivitets nivå kan det ju räcka med ca 2% och då är det 400g (ca 16 bollar). Så det kan ju skilja ganska mycket…

Frida B
9/30/17, 1:24 PM
#13

#12 ja och frågan är vad som räknas som mycket aktiv. På de foder jag har till honom har jag fått ta den högre dagsgivan. Skumt att det skilljer sig så mycket… hur många bollar fanns det i en påse?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Jetaime
9/30/17, 1:28 PM
#14

#13 Min hund på 14 kg äter bara 10 per dag och det är det absolut minsta hon skulle kunna äta och lägger lätt på sig ändå trots att hon är aktiv (dock kastrerad).  Där är ca 32 st i en påse.

Elsis matte
9/30/17, 1:33 PM
#15

#13 Som tidigare påpekats finns inte Mush bara i bollar utan även block, då köper då 10 kg åt gången och varje bit är på 225 g tror jag - har du en stor hund väljer du väl det?

Jetaime
9/30/17, 1:44 PM
#16

#15 245g/block :)

Men alla sorter finns inte i block (inte än i alla fall) så det kan ju finnas anledningar till att man inte kör på blocken. Men det finns även vissa sorter i 3kg fp också.

Vinternos
9/30/17, 2:41 PM
#17

Jag köper mina i 500g korvar vaisto röd, så det är ju också ett alternativ ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

hemul
9/30/17, 3:53 PM
#18

Jag tycker också det verkar dyrt. Runt 50 kr/kg såg jag på nåt ställe.

Jag menar, jag var på CG och bunkrade kött till mig själv igår. Det dyraste jag köpte kostade 49:90, det billigaste 29:90. Inte extrapris på något av det. Givetvis är det "sämre bitar" i hundmaten, kanske spill och sånt. Då känns det väl lite avigt att betala mer för hundens kött än för mitt eget. Nu äter jag entrecôte och såna finbitar också, men till vardags håller sig nog mina köttpriser såhär, nån gång ibland uppåt 70 kr/kg.

Frida B
9/30/17, 3:54 PM
#19

Men ni som är insatta då. Om ni hade en 20 kilos aktiv unghund, vad finns det för mushvarianter då som är ekonomiska? Alltså som inte kostar 1000 kr i månaden. Är tyvärr inte gjord av pengar haha. Ts hoppas att det är ok att jag frågar!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
9/30/17, 9:29 PM
#20

Alltså. Jag räknar på min (35kg) unghund nu då:
2% giva ger nu 700g/dagen. Det är strax över 20kg/månaden
449kr/10kg så blir det lite avrundat ca 1000kr/månaden. 

Idag köper jag Orijen puppy large, ~849kr/11,4kg.
Vet inte exakt hur många g jag ger per dag..strax under 9 dl. Tror en dl ligger runt 50g kanske? Säg 450g/dag då, det stämmer ju rätt bra med utfodringstabellen iaf.
Jag får det också till ca 1000kr/månad

Så enligt mina snabba uträkningar så går det mer eller mindre på ett ut prismässigt på att köra Orijen torrfoder och Vaisto röd för en unghund på ~35kg (blir ~40ish kg som vuxen).

Det som dock blir är ju att man måste ha bra med frysplats! Det har inte jag, men jag får väl sluta frysa in annat då :)

Visst, klart det blir dyrare om man nu måste ge större giva än 2%, det får jag se allt eftersom jag fasat över… Men själv så kan jag lägga nån hundring till om det skulle vara så, om han går fint på fodret.

#18 Vad sjutton köper du för kött som ligger under femtilappen/kilot? Köttfärs kostar ju för sjutton närapå hundringen/kg på ICA. Kan väl tillägga att jag inte köper annat än svenskt då, eller nordiskt om det hade funnits. Men ens irländsk köttfärs kostar ju fanken inte 50kr/kg längre?! Visst, köper man typ lever och sånt, så klarar man sig under det priset..men då är det inälvor vi snackar om :S

Ett tillägg till som jag kom på. Har känt folk förut som BARFar. Det är ju sjukt mycket billigare om man har kunskapen och gör det själv, då kan man köpa slaktrester o annat billigt och komponera. Vaisto ÄR dyrt för vad det är, men lite av grejen är väl att få det "färdigt". Precis som med andra färskfoder också.

Annons:
Estelle13
10/1/17, 12:02 AM
#21

#19 Min hanhund äter Mush vaisto och väger 25 kg, betalar ca 500 kr i månaden.  Jag tillsätter även lite fett själv och äggula då och då, och ibland även våm och lite kolhydrater. Köper 10 kg lådorna för 429 kr st. Han äter Vaisto svart som är en av de två fetaste sorterna. Det enda ekonomiska i Mush väg är nog 10 kilos lådorna.

#20 Min tik äter egen BARF och där får jag gratis lamm/nötben från slakteriet och för slaktrester av nöt och lamm betalar jag 50  kr per 10 kg, så senast köpte jag 30 kg för 150 kr :-) Det lönar sig att köpa en ordentlig frys för trots att jag har en jätte frys är jag tvungen att lägga in lite i min lilla frys för att allt ska få plats de gånger jag precis fyllt på frysen.

hemul
10/1/17, 3:05 AM
#22

Buhuäää! Hur får man såna kontakter? 😕

Hornslandet
10/1/17, 4:16 PM
#23

#22 Ville jag BARFa själv så skulle jag ta kontakt med mindre slakterier/gårdar som tex slaktar och säljer kött själva. Ringer man runt till ett gäng såna kan man nog hitta nån som man kan få komma och köpa restprodukter av, kan jag tänka mig!

hemul
10/1/17, 5:35 PM
#24

Det är inte så lätt. Ben kanske. Men spill, det gör de körv av!

Estelle13
10/1/17, 10:41 PM
#25

#24 Har du inget slakteri i trakterna där du bor? För mig var det så att mina föräldrar åkte till slakteriet för att köpa kött till sig själva och då hade dem råa ben man kunde ta till sina hundar och sen blev det att vi åkte dit och hämta ben då och då och jag frågade även om de hade slaktputs man kunde få köpa vilket de hade, så  nu kommer jag fortsätta köpa där framöver. 

Nej korv görs absolut inte av allt spill som blir över, mitt slakteri är bara tacksam om folk kommer och vill ha slaktrester och ben eftersom att de annars slänger det och det kostar flera hundra tusen om året att åka och slänga slaktrester för ett slakteri.

Kött/ben från gris och kyckling köper jag på mataffären typ som citygross.

Hornslandet
10/2/17, 12:28 AM
#26

Tror jag ska kolla runt efter små slakterier. Kör gärna kött som träningsgodis å😊

hemul
10/2/17, 5:53 AM
#27

#25 Köpte tidigare utgris från ett gårdsslakteri. Där gjorde de korv av det. Det blir inget spill, sa de.

Annons:
Hornslandet
10/2/17, 10:46 PM
#28

Ok så jag har en fråga. Har nån skägghund å kör färskfoder? Jag har insett att rå gris och skägg inte är det bästa… frågorna blir då, gör det nått om man ger mush-köttbullarna frysta? Testade ett par, han tuggar sönder dem och sätter i sig det enkelt iaf. Annars så kom jag precis på att om jag matar honom köttbulle för köttbulle, istället för att ge allt i skål, så slabbar han inte med skägget i nå köttrester iaf. Även om de är lite upptinade dvs.

[Tuulikki]
10/4/17, 11:27 PM
#29

#28 Jag torkar av skägget direkt efter han ätit om någonting nu fastnat. Oftast kladdar han ingenting dock, vet inte hur han lyckas hålla sig ren🤔
Jag ser till att bara ge själva köttbullarna och inte allt äckligt vatten som flyter ut när man tinar maten🤐 Alltid tinad mat, fryst vägrar han äta.

hemul
10/5/17, 3:16 AM
#30

Köp en microfiberduk. De är jättebra till sånt. Willys har en lite grövre med lite struktur i som jag tror skulle funka bra. Den är blå och liksom vävd i ränder, som manchester. 2-pack tror jag..

Hornslandet
10/5/17, 10:39 AM
#31

Jodå har gott om handdukar och microfiber. Men man kan inte bara torka bort allt ur ett skägg, man kan ju få det värsta, men det blir ju såklart alltid nått kvar. Tänk dig om du doppar ner huvudet &håret i matskålen och sen försöker du torka det rent med en handduk, du får nog bort bitarna men det är ändå kvar skit :)

Min äter gladeligen både fryst och tinat, nu senast har jag helt enkelt matat honom köttbullarna en och en i "nästan" helt tinad form, då slinker de direkt in i munnen och inget skägg doppas i skålen… går ju ändå fort, och så kan han få utföra nått enkelt som sitt/ligg/whatever för dem också om man vill.

Men annars detta med fryst..det jag egentligen undrade är om det spelar nån roll om man ger det fryst eller tinat, sålänge hunden äter det vill säga? Kan det bli för kallt i magen eller nått?

Hornslandet
10/21/17, 8:19 PM
#32

Kan uppdatera här bara. Nu har han ätit Mush Vaisto röd ett tag, slängde bort det sista av torrfodret jag hade, då jag upplevde att det var meningslöst att mixa till slut.

Magen är skitbra nu. Bajsar en hel del mindre volym, torrt, luktar väldigt lite (men så ska det väl vara med barf/färskfoder vad jag vet). Maten är verkligen supergod, han blir lite uppspelt när man tar fram ett block kan man säga…

All in all, känns riktigt bra so far med bytet.

CayKantos
10/22/17, 10:06 AM
#33

Men frida #19 vad med Mush Vaisto Svart? https://www.mushbarf.com/sv/produkt/vaisto-svart/ där kan man ge mindre då det är till högaktiva hundar samt man kan välja köpa 3kg, eller 10kg, vilket gör det lite billigare. Sen va det ju frysplatsen.. men det fpr man ju se om man vill prioritera heöa frysen till 😂 Sen kan man väl som ngn annan sa komplettera med ett köttigt ben, ägg, fett, mm o skära ner lite på själva mush

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
10/22/17, 7:38 PM
#34

#33 fast det ändrar inte att jag inte har plats i frysen ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
CayKantos
10/22/17, 7:49 PM
#35

#33 nä ja vet.. skrev det 😅 men du har inte plsts till extra frys el? Du bodde ju ganska smått..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
10/22/17, 8:19 PM
#36

#35 verkligen inte och hade jag haft det skulle jag ställt en tvättmaskin där istället hahaha :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
10/22/17, 8:20 PM
#37

#36 haha ahh😂😂 jaja men han funkar väl bra på fodret han har nu ändå:D så ingen stress där ju!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: