Annons:
Etikettraser
Läst 1895 ggr
Den vilda djungelkvinnan
2017-09-27 16:00

Vilken ras ska vi välja?

Vi söker följande:
* En lugn och snällt sinnad familjehund.
* Ingen latmask.
* Med medelhög eller hög vaktinstinkt.
* 10-15kg (inte skrivet i sten).
* Inte för mycket pälsvård. Borstning ungefär ett par gånger i veckan och bad vid behov är lagom.
* Ingen utpräglad "enmanshund" då jag har småbarn.
* Liten eller "ingen" jaktinstinkt. Vi har katt och smådjur.
* Klara av (i vuxen ålder) en promenad i snabbt tempo utan längre paus på 2-3 mil.
* Ska inte må dåligt och bli hysterisk av en dag utan mer än vardagspromenader.
* Gärna sträv eller halvlång päls.

Tror ju inte atr det har alls med ras att göra men jag har två små barn och det måste givetvis funka. De äldre barnet är djurvänligt (andra bebis) och jag som förälder ansvarar för att det förblir så givetvis.
De lämnas inte heller ensamna tillsammans förrän barnen är större.

Såhär kommer en ungefärlig dag att se ut för hunden (efter valptiden):
06:30 En kisstur i trädgården i långlina alt. så ska jag sätta upp staket/kompostgaller där det finns hål i häcken och i redan befintligt staket. Familjen äter frukost och klär oss för att gå ut. Hunden får frukost ca 08:30.
09:00 promenad 60-90 minuter i snabbt tempo. Sen springa lös eller i långlina (beroende på ställe och uppfostran) i ca 60 minuter och sen 15-30 min promenad hem i normalt/långsamt tempo. När hunden är lös kommer jag träna lydnad eller nån annan hjärngympa en del av tiden, men troligtvis inte varje dag.
Sen vila hemma. Kiss i trädgården vid behov.
Nästa promenad blir vid ca 16-17 och blir då koppelpromenad i normalt tempo på ca 20-90 minuter beroende på vad vi gjort tidigare samma dag.
Hunden får mat vid 18-tiden och sen är det endast trädgårdsrastning resten av kvällen då jag är ensam med barnen som somnar vid 19-20.

Jag är hemma 100% tills minst augusti nästa år men kommer aldrig jobba mer än 70%. Men jag kommer troligen plugga hemifrån i några år istället och därefter också max runt 70%.
Hunden kommer aldrig lämnas mer än 5 timmar utan hundvakt och detta är också undantagsfall.

Är inne på västgötaspets för tillfället men vill verkligen känna att vi skaffat helt rätt ras. Gillar Irländsk varghund och Grand danois men känns som om de kommer äta oss ur huset! Söker ingen vinthund utan lite mer att ta i så att säga. Ingen amstaff, bulldog eller liknande ras. Inga trubbnosar av intresse. Ingen Shih tzu eller liknande ras då jag tycker att de är regelrätt fula.

Har lång hundvana och garanterar ett hem med kvalitetsfoder, försäkring och ett bra liv. Bomba gärna med förslag och kort beskrivning av rasen så ska jag läsa mer om de som verkar intressant. Har lusläst raslistan på SKK men hittar liksom inte någon som känns 100% för oss, mest är det utseendet som känns fel. Priset är oviktigt om det är rätt ras för oss. Alla tips mottages tacksamt!

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
2017-09-27 16:01
#1

*Ingen liten vinthund. Ska det givetvis stå!

flocken
2017-09-27 17:19
#2

Jag hade tittat på någon spaniel. Jag hade köpt mig en engelsk springer om nöden var släthårig. Vill inte ha päls.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Den vilda djungelkvinnan
2017-09-27 17:23
#3

Har kollat lite på olika spanielraser men de får ofta tjock och jobbig päls om man ej friserar dem. Eller har jag fel nu? För de verkar väldigt trevlig! Dock inte så mycket vakt. Förutom clumber spaniel men de är inte så fina utseendemässigt…

flocken
2017-09-27 17:44
#4

De jag mött har haft en bra päls. Sen kan man köpa en av de tuffare valparna. Min kusin köpte en springer valp nu i sommras. Ska tävla. Det är en tuffing.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Elsis matte
2017-09-27 18:20
#5

Jag tycker du ska kika på kromfohrländer! Ovanlig ras, men den passar in på många av dina önskemål.

Elsis matte
2017-09-27 18:24
#6

#4 En springer som vaktar i någon högre grad är rasotypisk, har inte med "tuffhet" att göra. Och en spanielpäls kräver skötsel, kanske ser släthåriga ut som unga men med åren kommer alltmer päls.

Annons:
flocken
2017-09-27 18:47
#7

#6 har inte sagt att valpen vaktar. Utan en tuffare individ. Att de har mkt päls vet jag. Men sköter man pälsen så är den inte tjock o jobbig. Ingen hund för mig som inte vill ha päls att ta hand om. Kan man få en släthårig springer så kan jag ta en. Nu tänkte jag på vad ts är ute efter.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Den vilda djungelkvinnan
2017-09-27 18:52
#8

Tack för alla svar hittills! Fler mottages tacksamt! Kromfohrlander har jag kikat på men den är lite liten.

Jojaton
2017-09-27 19:02
#9

#8 fast vikten på kromfohrländers stämmer ju perfekt med vad du skrev i #0?

Johanna - Instagram

Den vilda djungelkvinnan
2017-09-27 19:45
#10

Jag trodde de var mindre. Sisådär 8kg? Men jag borde nog skrivit 10-20kilo.

Jojaton
2017-09-27 19:59
#11

#10 enl rasstandarden tikar 9-14 hanar 11-16 :)

Johanna - Instagram

tiger tok
2017-09-27 21:54
#12

Har själv en västgöte, så om det är något du undrar över, fråga!

Den vilda djungelkvinnan
2017-09-27 22:37
#13

Har bestämt mig för Västgötaspets verkar det som! Ska troligtvis träffa en uppfödare i helgen som har kull och sen får vi se om det blir tingning eller ej. Tack för alla svar hittills!

Annons:
tiger tok
2017-09-27 23:44
#14

#13 vart i Sverige bor du?

Den vilda djungelkvinnan
2017-09-28 21:51
#15

Göteborg.

Emellaya
2017-09-30 12:23
#16

Jag tänkte på västgötaspets, en gårdsspets låter toppen och det finns ju några att välja på. Jag funderade även på norsk lundehund- tror inte de har så stor jakt/vakt- men känner inte rasen så väl.  Vet inte om den passar för längre vandringar.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Hornslandet
2017-10-01 15:07
#17

Vad för "smådjur" är det ni har`?

ForeverEmma_
2017-10-01 20:48
#18

Om ni skulle orka lära er själv hur man trimmar och klipper en cocker spaniel eller ha tid att lämna in den för trimning så skulle jag säga att cocker spaniel skulle passa er perfekt! Dem har en perfekt av och på knapp. Älskar hänga med flocken oavsett om det är bara vara hemma eller vara ute på långa promenader. Super trevliga hundar!

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Den vilda djungelkvinnan
2017-10-02 21:26
#19

Ang lundehund är de väldigt ovanliga och ca ett år kö för att få en valp. Har kontakt med några uppfödare redan faktiskt. Vi har kanin och marsvin. Hur blir en cockerspaniel om man inte klipper eller trimmar alls? Bara borstar?

Lona
2017-10-03 20:19
#20

TS, Om nordiska gårds- och vallspetsar är av intresse så finns det ju fler än tidigare nämnda raser, tex isländsk fårhund och norsk buhund. Även lapphundarna kan vara värda att kika på. Det är garanterat raser som hänger med på LÅNGA turer, på Island springer islandshundarna med på ritter på många mil, i flera veckor om det behövs. Ska man ha en terränggående hund så kan de något mer långbenta spetsarna som islandshund och buhund ha vissa fördelar mot en västgöte. Västgötaspetsar är visserligen smidigare än man tror men i tungt underlag som ute på en mosse, risiga kalhyggen osv så klarar sig en långbent hund bättre.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: