Annons:
Etikettbruks
Läst 2961 ggr
dragonstar
9/20/17, 3:42 PM

Frågor om Assistanshund.

Hej  (vet inte vart detta inlägg ska läggas. )
Det är så att jag har funderingar på att skaffa en Assistanshund. Har PTSD, GAD och är bipolär. Tänkte i så fall köpa en grundutbildad hund som jag sen tränar till assistanshund.
Nu undrar jag lite om någon här har assistanshund? Hur funkar det för er med tillgänglighet i samhället vart får dom inte vistas?  
Har ni något ekonomiskt stöd?
Vad kostar det i månaden för er?

Slänger in en video då det är nära det jag behöver.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Lona
9/20/17, 7:30 PM
#1

Kolla med Lizelda här på forumet, hon har utbildat sin welsh springer spaniel :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

dragonstar
9/21/17, 12:58 AM
#2

Får se om hon ser detta inlägg.  Annars skriver jag privat till henne =)   Men kan alltid vara intressant för andra.  
Försöker kolla vad kostnaden blir per månad på mat försäkring osv. 

Mina två katters försäkring ligger på ungefär 2000kr per katt om året.  Sen tillkommer ju foder och det är kanske 700-1000 kr i kvartalet. Måste sätta mig och kolla lite mer noga, Har tänkt byta försäkringsbolag till något billigare men har inte blivit av.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Cassidy82
1/8/18, 8:28 PM
#3

Hejhej! Nu var det ett tag sedan du skrev inlägget, men jag går med samma funderingar som du och tänkte höra hur det gått för dig? :-)

Lizelda
1/9/18, 12:48 PM
#4

Tillgänglighet funkar bra, finns egentligen ingen som ifrågasätter dig om du går rakt in med en täckad hund :) Privata butiker får säga nej, vilket de flesta inte vet, men det blir riktigt dålig PR för dem om de nekar en servicehund så de är väldigt försiktiga med sånt. Utöver det så är det egentligen bara djurparker och badhus som du inte får ta med hunden in på, av smittorisk och hygieniska skäl.

Inget ekonomiskt stöd. Vissa kan få från försäkringskassan men vi vet ju alla hur hjälpsamma de är nu för tiden. Man kan söka fonder om man vill. Jag utbildade på distans för att få det billigare och jag rekommenderar dem framför SBK då SBK inte vill ta i det, tar hutlöst betalt och enbart har hundarna svensk-certifierade.

Hon kostar inte mer i månaden än en annan hund, utom försäkringen som är lite högre eftersom jag har högre liv- och användbarhetsförsäkring.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cassidy82
1/9/18, 1:38 PM
#5

Lizelda: Kan du berätta lite mer om hur utbildningen går till? Jag tänker köpa valp som vanligt, men börja träna på egen hand direkt. Utefter valpens förutsättningar naturligtvis. Genomförde du testet för att få börja utbildningen direkt när din hund fyllde ett? Hur gick testet? Hur ofta har du träffat din ’tränare’? Vad har du för ras? Och vad hjälper din hund dig med? Vet du hur man hittar fonder att söka ur? Har massor med frågor…

Drakellen
1/10/18, 3:20 PM
#6

Jag slänger in en tass här då jag och sambon ska börja utbilda vår Corgi till diabateshund så fort den kommer hem till oss. Gissar att utbildningen liknar assistanshund (eller om diabeteshund är en typ av assistanshund rent av?) så tänker ta del av alla tips.

Annons:
Cassidy82
1/11/18, 12:19 AM
#7

#6 Vad spännande! Då har du kommit längre än mig. :-) När får ni hem er valp? Diabeteshundar tillhör väl de alarmerande servicehundarna. Verkligen fascinerande vad hundar kan göra! :-D

Lizelda
1/11/18, 3:14 AM
#8

Ska slänga upp ett ordentligt svar här i dagarna eller helgen! Imorgon (eller idag) och på fredag ska jag leverera två valpar så vi har fullt upp just nu 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[AnimeV4]
1/11/18, 4:19 AM
#9

*väntar spänt*

Sorry för mitt superlånga PM. Förstår om du inte orkar svara på det🤦‍♂️

Drakellen
1/11/18, 6:34 PM
#10

#7 Det är bara tre/fyra månader nu. Tiken ska paras om en vecka så tekniskt sett finns den inte än XD. Men visst är det fantastiskt att hundar kan göra allt från att larma om lågt blodsocker till att hitta canser!

Lizelda
1/12/18, 3:50 AM
#11

#9 Har du skickat till mig? 🤔

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
1/12/18, 3:50 AM
#12

#9 Såg det nu, ursäkta att jag glömt svara! 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cassidy82
1/12/18, 9:18 AM
#13

Förhoppningsvis föds min valp i mitten av februari. Men det är inte alls säkert att det blir en valp från den kullen. Jag ska göra en mindre operation och kan inte hämta en valp förens några veckor efteråt, och med tanke på hur det är i vården vet jag inte om den operationen blir ’imorgon’ eller framåt sommaren… Men jag håller tummarna! Stenhårt! Sen är det en fråga om ekonomi också. Som kroniskt sjuk tvillingmorsa finns det inte direkt pengar att ösa över egna intressen… :-/

Annons:
[Tisstassen]
1/12/18, 1:38 PM
#14

sätter en liten tass här, tycker det är så spännande vad hundar kan åstadkomma :D

hemul
1/12/18, 3:47 PM
#15

Ja, visst är det? Skulle också vilja hålla på med sånt där.

Cassidy82
1/12/18, 11:39 PM
#16

Lizelda - Vet du om det finns nån FB-grupp som handlar om servicehundar?

Lizelda
1/17/18, 11:15 PM
#17

Åhej och hå! Blev senare än planerat men jag ska försöka svara på lite frågor 😃

Jag gjorde testet vid ett år, efter hon röntgats och ögonlysts då ett av våra krav var att hon skulle duga till avel också. Själva lämplighetstestet är rätt enkelt då det enbart är till för att se om hunden har potential och hur samspelet mellan hund och förare är.

Jag träffade bara min mentor vid L-testet och sluttestet då utbildningen sker på distans. Hade jag behövt extra hjälp så fanns det möjlighet att träffas men det behövdes inte :)

Jag har Welsh Springer Spaniel och enklaste beskrivningen är väl att hon är ångestdämpande och socialt stöd för mig då det är det jag behöver mest. Men vad hunden hjälper till med är ju upp till varje individ, det beror ju på vad du behöver.

Här finns en del info och det är genom dem som jag utbildat genom och nu utbildar för :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

dragonstar
1/30/18, 3:36 PM
#18

Var ett tag sen jag var inne.  I dagsläget är det ingen hund planerad här men skulle vilja ha en. Kul att läsa hur det går för er. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: