Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1730 ggr
sollhatt
9/20/17, 11:48 AM

Trubbnosar

Hej allihopa! :)

För ett par veckor sedan la jag och min vän upp ett inlägg om trubbnosar. Vi fick väldigt bra svar, och tänkte därför att vi lägger ut inlägget igen för att se om några fler hade velat svara på några frågor :) Vi gör en undersökning om trubbnosiga hundar (brakycefala hundraser) och söker efter andras uppfattningar och tankar och hade blivit superglada om fler vill dela med sig! Alla är välkomna att komma med tankar, kommentarer och invändningar, oavsett om du äger eller inte äger en trubbnosig hund. =)

• Vad är det som har gjort att ni har valt den ras som ni har gjort? 

•Ni som äger trubbnosiga fyrbenta vänner, märker ni av några problem? T.ex med andningen?

•Ni med eller utan en trubbnos, hur tänker ni kring dessa raser och komplikationer som kan förekomma?

Generella eller vidare reflektioner utöver dessa frågor är också varmt välkomna!

Tack på förhand =)

Annons:
[dynamitella]
9/20/17, 12:05 PM
#1

• Vad är det som har gjort att ni har valt den ras som ni har gjort? 
Jag har inte valt rasen då jag inte finner det humant alls att avla på.

•Ni som äger trubbnosiga fyrbenta vänner, märker ni av några problem? T.ex med andningen?
Absolut. Allt från andningsproblem till överhettning, snarkningar, rinnande ögon, allergier, diskbråck (pga kort ryggrad). En av mina daghundar var tvungen att genomgå en operation för att vidga näsgångarna för att inte dö en vanlig sommardag.

•Ni med eller utan en trubbnos, hur tänker ni kring dessa raser och komplikationer som kan förekomma?
Jag tycker att deras personligheter är underbara, men det gottgör inte på något vis för att djuren lider hela livet i någon grad. 
Äcklig, är vad jag tycker att sådan avel är.

Hiro
9/20/17, 1:10 PM
#2

Jag har förvisso ingen trubbnos men när jag träffat trubbnosägare så är det ganska många som anser att snarkningar och "väsljud" vid ansträngning och även vid passivitet anses som "normalt inom rasen" och därför är allt som det skall vara enligt dem. Därför kan frågan om ägarna märker av något problem skulle kunna vara bättre utformad ex fråga om hunden snarkar, väser eller dyl utan att ta med om det är ett problem efter som många inte uppfattar det som ett problem (bara en tanke) :)

Snowblind
9/20/17, 1:26 PM
#3

Ingen offence till ägarna men blir lite sorgsen av att det avlas på hundar som fötts med andningssvårigheter. Känns lite hemskt att man som människa medvetet föder upp nya individer som kommer få samma bekymmer i deras liv. 

Är det inte bättre att avla på djur som inte har dessa problem eller att avla med målet att få bort problemen genom att avla med problemfria kandidater?

Hur kan man som kund stödja denna typ av avel? (avel på hundar med andningssvårigheter.)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Upp till toppen
Annons: