Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1259 ggr
parsley
9/16/17, 7:41 PM

Klicker och belöningsplacering

Behöver kolla hur jag ska tänka när det gäller klicker och belöningsplacering. Antag att jag vill att hunden ska sitta framför mig med ögonkontakt. När den gör det klickar jag. För mig betyder klicket nu har du (dvs hunden) gjort rätt och kommer att få belöning. Spelar det någon roll om den sitter kvar när den får belöningen eller om den reser sig upp för att ta godbiten? 

Den är ganska liten, så det blir gärna att den reser sig eller ställer sig på bakbenen, om jag inte är tillräckligt snabb. Behöver jag vara noggrannare med att böja mig ner för att belöna? Sak samma om vi t ex tränar fotgående. Jag klickar när den går fot där jag vill ha den och vi gått en bit, men det blir gärna att den hoppar efter belöningen.

Annons:
Jojaton
9/16/17, 8:15 PM
#1

Undrar samma! Min valp lägger allt fokus på belöningen så fort han hört klicket.

Johanna - Instagram

CayKantos
9/16/17, 8:37 PM
#2

Jag brukar vara ganska nogs med att tassarna ska va i marken. Men det beror hwlt o hållet vad du känner för. Mångs bryr sig inte, men har man en större hund som kommer goppa efter godis som vuxen kan en finger eller hel hand lätt åka med :p Jag bruksr bara klicka, ge godis, öyfter hunden på tassarna drar jag tillbaka handen, sen mot hunden igen när tassarns är i marken, upprepa tills dom inte lyfter på tassarna, dom får alltså bara brlöningen när tassarna är i marken. Detta är soeviellt bra med hoppiga raser! brukar fatta ganska snabbt. Men

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
9/16/17, 8:38 PM
#3

Annars kan msn "leda ner" till golbet igen. Men det är tyo 50/50 utav min erfsring om hunden kopplar det till att inte hoppa efter belöningen

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Elsis matte
9/16/17, 9:21 PM
#4

Har du väl klickat så ska du inte kräva mer för att leverera godbiten, gör du det så riskerar du erodera betydelsen av klicket. I teorin spelar det ingen större roll vad som händer efter klicket om hunden verkligen förstår vad klicket betyder - MEN i verkligheten kan man absolut råka lära in oönskade kedjor. För att undvika att lära in hoppande så bör du se över belöningsgivandet. Se till att vara snabb och variera så att den inte förväntar sig att den alltid kommer uppifrån. Träna gärna stadga också, omvänt lockande och att sakta föra godiset mot den, avbryta ifall den bryter position. Men då använder du inte klicker utan konsekvensen är godis närmare när hunden gör rätt och längre bort om den förivrar sig.

Upp till toppen
Annons: