Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1533 ggr
[IdaSoren]
9/14/17, 10:33 AM

Hund från hus till lägenhet

Hejsan!

Jag och min pojkvän ska hämta hem vår första egna hund nästa vecka, en DP-Golden-tik på 2,5 år. Hon kommer direkt från uppfödaren där hon har levt i hus på landet tillsammans med 3 andra tikar (hennes mormor, mor och syster). Själva bor vi i lägenhet i stadsmiljö. Har egentligen två orosmoment angående detta:

1. Vi förstår att det blir en omställning att flytta från hus på landet till lägenhet i stan, finns det en stor risk att hunden blir förändrad i sitt beteende? T.ex. börjar skälla på ljud utifrån eller blir stressad? Hon är överlag en lugn individ så vi hoppas att hon ska vänja sig utan större problem, men hur är era erfarenheter?

2. Hon blir ensamhund nu efter att ha bott med andra hundar hela livet. Hur stor är risken att hon blir negativt påverkad av detta? Tänker att hon kanske "saknar" sina vänner men bör ju komma över det, men kan det exempelvis påverka ensamträningen? Hon är van att vara ensam hemma men då i sällskap med andra hundar - kan vi behöva börja om med träningen när hon ska vara helt ensam hemma?

Vi har förstås pratat om detta med uppfödaren med och förstår att det inte finns några enkla svar utan vi ska ha henne på prov och helt enkelt testa och se. Men om ni har några egna erfarenheter av dessa saker får ni jättegärna skriva och berätta!

Annons:
SuperLimm
9/14/17, 10:40 AM
#1

1. Det kan vara så att hunden skäller på okända ljud osv men om hunden är en lugn och stabil individ med bra psyke borde det inte vara så svårt att träna bort.

2. Börja om med ensamhetsträning anser jag att man alltid måste göra mer eller mindre när hunden flyttar, oavsett om hundens människor flyttar med eller inte. Vissa hundar har inga problem att vara ensam på nya ställen medans andra hundar har riktigt svårt med det. Så ta det lugnt i början så hunden inte blir stressad av att vara ensam i onödan och kom ihåg att det hunden gör när den är ensam är det den tränar på och lär sig.

Mvh Linn

Wellcraft
9/14/17, 11:21 AM
#2

Har hunden en sund mentalitet så kommer den ta det med ro.
Min hund flyttade från hus med tomt, där han varit omringad av sina bästisar (alla grannhundar gick lösa) i flera år, till en etta i ett helt nytt område utan bästisar.
Han brydde sig inte, tyckte om det nya stället och anpassade sig.
Sedan hoppas jag uppfödaren miljötränat i stadsmiljö? I så fall är ju inte den miljön särskilt ny.

Det är inte säkert att ni behöver börja om ensamhetsträning. Lämna henne inte själv första dagarna bara, sedan kan man testa sig fram försiktigt. 
Mina två hundar t.ex. skulle aldrig behöva börja om ensamhetsträning om de skulle flytta. De är så trygga i sig själva.
Medan vissa hundar behöver börja om vid minsta lilla förändring.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Joyous
9/14/17, 12:33 PM
#3

Flyttade från hus till lägenhet i april det här året. Humla har en del vakt i sig och för henne blev det naturligtvis en omställning. I huset var det uppskattat med en hund som vaktade och som reagerade på okända människor utanför. I lägenheten får hon inte vakta på samma sätt och jag var lite orolig för hur det skulle gå med människor i porten, utanför fönstret och ljud genom väggarna. Det har dock fungerat jättebra! Första veckorna reagerade hon knappt alls. Sen blev det lite mer, antagligen för att hon bott in sig och började se det som sitt hem. Men jag var redan från början noga med vad som är okej/inte okej och har varit uppmärksam på beteenden som snabbt kan övergå till stress/dåliga vanor. Det varierar såklart men för oss har det gått väldigt smidigt. Angående ensamhetsträningen hade jag backat/börjat om. Hellre det än att hunden bygger upp en negativ stress kring att vara själv och som ni sen måste lägga en massa tid på att rätta till. Jag tror ni märker ganska snabbt om hon verkar trygg och lugn i det nya hemmet eller om hon behöver mer tid på sig. Lycka till! :)

[Forest]
9/14/17, 2:52 PM
#4

 Från hus till lägenhet: Vi har inte haft några som helst problem med detta(3 hundar var av en 6 mån gammal), tror mer att det är det nya hemmet som mer gör att en hund blir lite osäker. Det kan ta tid för en hund att landa, tänk på att låt hunden lära känna er räkna inte med att den kan vara själv x-antal timmar i början jag vet att många tror bara för den kunde det innan så behöver det inte funka i helt nytt hem . 

Jag vet flera hundar som bott länge hos sin uppfödare eller i ett hem där det fanns flera andra hundar jag har inte märkt något negativt.  Hundar är mycket olika vissa trivs bättre att få det lite lugnare runt sig. Jag tror inte det är några bekymmer :) Kan tipsa om att gå kurs och kanske träffa andra hundar på den vägen för få nya kompisar :)

[IdaSoren]
9/15/17, 1:25 PM
#5

Tack för era svar!

Hon är en stabil hund med bra psyke så jag har ingen anledning egentligen att tro att hon ska stressa upp sig överdrivet mycket, men vi ska absolut tänka på att låta henne vänja sig i sin takt. Vi har även ordnat så att åtminstone en av oss alltid kan vara hemma med henne under så lång tid som det krävs, så vi kommer ta ensamhetsträningen lite från början för säkerhetsskull. 

Jag har haft olika husdjur i hela mitt liv men aldrig hund, så jag tror att jag nojjar lite för mycket för mitt eget bästa just nu. Man vill ju gärna göra allt rätt direkt, men bättre vore kanske att ta ett steg tillbaka och ta de eventuella problemen som de kommer… 🤔

Upp till toppen
Annons: