Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1720 ggr
Jojaton
9/12/17, 7:26 PM

Reflexer

Vad använder ni för reflexer/lampor när ni är ute med era hundar på kvällarna? Och har ni några egna reflexer också? Jag har en sheltie, så tips som passar en långhårig vovve mottages tacksamt :)

Johanna - Instagram

Annons:
Fridaaaa
9/12/17, 7:27 PM
#1

Reflexväst (måste hitta ny till Happy)
Samt reflex på selarna. Ibland på kopplerna.

Har reflex på mig: antingen reflexjacka eller väst :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

peafie
9/12/17, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såhär ser vi ut 😃

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
9/12/17, 8:59 PM
#3

#2 det ser ju jättebra ut! Jag har funderar på något slags täcke, men eftersom jag använder sele måste jag ju i så fall ha den ovanpå? Är rädd att en reflexsele kommer gömmas under hans päls (kanske inte just nu, men när vuxenpälsen kommer)

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
9/13/17, 1:46 AM
#4

Jag har reflexsele på Knut (Rukka) och faktiskt INGA själv🤐Jag har reflexer i snören, men det känns så trassligt, så jag ska nog köra på sådana reflexer man "slår" fast. Man ska alltså räta ut dem från deras cirkelform och slå dem mot arm/ben så att de rullar ihop sig runt dem. Ni vet nog vad jag menar😃

hemul
9/13/17, 3:16 AM
#5

Den typen är helt fuckin' värdelösa! Jo, de funkar nog om man är jättesmal och tunnt klädd, men med stor, pösig vinterjacka så åker de jättelätt av och man tappar dem. Har gjort av med massor. Nu har jag beställt mjuka resårreflexer från Ali. Hoppas de funkar bättre.

tiger tok
9/13/17, 7:10 AM
#6

Har nån form av reflex väst, hunden har också väst.

Annons:
parsley
9/13/17, 12:21 PM
#7

Jag har en reflexväst av den här typen, som jag är nöjd med. Det finns säkert fler säljare på Wish om man är intresserad och den eller liknande bör gå att hitta i Sverige också. https://www.wish.com/search/reflective#cid=5847d789648aae052aebf55d 
Dessutom brukar jag ha reflexer som man fäster runt ärmen, av den typ som # 5 tycker är helt fucking värdelösa, 🙂samt någon hängande på varje jacka.
Jag har köpt en tunn reflexväst till hunden. Det går att fästa selen ovanpå och  jag brukar ha koppelreflexer lite beroende på vad jag har för koppel. Här är ett exempel. Man får räkna med att den slits och att den håller ungefär en vinter.  https://www.haromi.se/koppelforlangare-reflex-p-1032.html

[AnimeV4]
9/13/17, 1:27 PM
#8

#5 Ja det har du rätt i. Dock så har jag aldrig något över byxorna så det skulle iallafall funka.

Reflexväst på min feta vinterjacka är rena döden och jag vill inte ha världens häng och släng-reflexer. Trots att snöret är kortat så dinglar de ju.

flocken
9/13/17, 2:32 PM
#9

Jag själv har en gul varseljacka. Hela jackan lyser. O pannlampa. I år blir det nya reflexer på vovven. Växt ut allt. Någon typ av väst o lampa

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JoannaLi
9/13/17, 2:40 PM
#10

Reflexväst, reflex i halsband (fungerar mycket bra!), har haft en liten lampa på halsbandet också (funderar på att uppgradera till Orbiloc, erfarenheter?). Brukar försöka minnas att ha reflexväst på mig också, men är dålig på det 🤐 Små reflexer på ärmarna på regnjackan i alla fall! 

Tycker mycket om reflexbenmanschetter, på både människa och hund. Hästskadad ni vet 😂

Jojaton
9/13/17, 6:15 PM
#11

Tack för alla tips! Får ta en tur till djurbutiken och se om de har nått täcke som kan passa - annars får det nog bli lampa i selen, reflex på kopplet och sen nån reflex till mig också! Håller på att leta efter en regnjacka jag gillar som har reflexer, hoppas jag hittar nån innan det blir allt för mörkt ute.

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
9/13/17, 8:18 PM
#12

Om ni vill ha lampor tipsar jag förövrigt om de som blinkar i rött/blått, för det får folk att haja till bäst. Det sa de när jag hade praktik på Arken Zoo, så de kanske fortfarande säljer sådana🙂

Changrila
9/13/17, 8:43 PM
#13

Tips: ha mer än bara lampa på hunden, gärna reflex också. Jag cyklar mycket i mörker och trots att jag har mycket(!) belysning på min cykel så har det hänt att jag fått syn på hundar lite väl sent. Reflexer syns på lååångt håll, på cykeln ser jag reflexer som är iaf 100 meter bort. Lampor, framförallt av de små modeller som brukar vara på selar/koppel, syns sällan förrän man är så nära att det är läge att nästan tvärnita med cykeln.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Jojaton
9/13/17, 9:06 PM
#14

#13 åh det var ju bra att du sa det! Cyklar aldrig så det hade jag inte tänkt på alls :)

Johanna - Instagram

Portie
9/14/17, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Såhär brukade vi ha när Hugo hade lång päls. Är dock på jakt efter ett nytt sånt reflextäcke men har inte hittat något än. Vi brukar istället ha reflexväst och sele över. På mig själv har jag väst eller armreflex.

hemul
9/14/17, 12:47 AM
#16

#12 #14 Jag cyklar också mycket och jag tycker faktiskt tvärtom. De där lysande halsbanden t.ex. syns på jättelångt avstånd. Reflexer är superbra, men tänk på att måna cyklister bara har svag lampa som räcker för att synas, men inte lyser upp vägen eller räcker för att få en reflex att skina på långt avstånd. Och även om man har en stark lampa bländar man av i stan för att inte blända mötande. Framför allt riktar man den lite neråt, inte rakt framåt. Folk blir så ilksna annars. I min stad cyklar dessutom de flesta helt utan lyse (idioter!!!).

Alltså måste både och vara det bästa!

[Thiah]
9/14/17, 11:07 AM
#17

Finns broscher ( hur det nu stavas) som är en reflex. Jag har själv en blomma på min ryggsäck som då alltså inte alls dinglar.

[Tismon]
9/14/17, 11:15 AM
#18

Jag gillar halsband som lyser, blinkar och har sig. Undrar om det finns till sele….

[Tismon]
9/14/17, 11:18 AM
#19

Apropå det hela, hur vet man storlekar om man beställer online? Jag har en liten jrt och en labbe.

Fridaaaa
9/14/17, 11:19 AM
#20

#19 Många står det mått, annars brukar det gå att maila och fråga företagen
Men tex XXL mejlade jag men fick inget svar kring mått "beställ hem och testa eller åk och prova" liknande svar fick jag därifrån :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[AnimeV4]
9/14/17, 2:23 PM
#21

#17 Åh, så det gör det? Vart köpte du din? Och sitter de med vanlig säkerhetsnål?

[Thiah]
9/14/17, 4:01 PM
#22

#17 jag har fått mina av min mamma men hon går inte i några "konstiga" affärer. Kan tänka mig någon stormarknad om inte Classe. Och Jo, de sitter med vanlig nål precis som en vanlig brosch. Vackra både dag och natt:)

[AnimeV4]
9/14/17, 4:16 PM
#23

#22 Ska hålla utkik! Tack för tipset👍

[Thiah]
9/14/17, 5:06 PM
#24

#23 så lite så. Jag har själv älskat dom för jag har barnvagn och ryggsäck och annat att hålla reda på som alltid trasslar in sig i snörena.

hemul
9/14/17, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Kan ju komma med ett tips. För första gången blev det fel från AliExpress. Jag hade beställt två reflexband som man ska ha runt hand- eller fotlederna, såldes i par. De kom idag. De var väl långa…

Nu gråter jag inte. Är ju jättebra att ha runt midjan och stadig och bra kvalité verkar det vara. Kostade $2 för paret vilket ju är högst överkomligt. Men jag ville verkligen ha band för armarna så det syns när jag gör tecken på cykeln och det tar ju minst 3 veckor att få en ny beställning.

Tycker jag är rätt mullig, men de här fyller jag inte ut. Obs att de är i sitt kortaste läge. Fullt utdragna är de nästan 140 cm. 😛

Men bra midjebälte till ett facilt pris om nån behöver! Man får ju ett i reserv också eller kan dela med en kompis.😃

https://www.aliexpress.com/item/1-Pair-Double-Reflective-Band-Strips-Nylon-Fabric-Elastic-Wristbands-Ankle-Bands-Safety-Reflective-Warning-Strip/32771814441.html

[Tismon]
9/14/17, 9:40 PM
#26

#20, jaha, för ibland står det en massa siffror. Ganska svårt att åka till Kina och pröva täcken (de tillverkas ju där) 😂

Sen att beställa hem och testa, ja, och om det inte passar måste man stå för portot tillbaka så det låter lite douchigt

SaraBe
9/15/17, 9:39 AM
#27

#0 Det bästa är nog så stor reflexyta som möjligt, då syns man bättre på långt avstånd. Det är också bra om man placerar reflexerna så att de rör sig för då uppfattar bilisten bättre vem man är (joggare/hundekipage/cyklist etc). Och tänk på att röda LEDs kan misstas för cykellampa.

#25 Är också på jakt efter något som jag kan ha på armarna när jag cyklar och har sneglat lite på dessa LED-armband (har inte testat denna webshop tidigare dock). Jag har fått lära mig att reflexer placerade högt upp inte alltid syns så bra då bilens strålkastare inte alltid når dit upp (beror väl på avståndet dock), så kanske bättre att satsa på LED där? Tillslut blir man väl som en cyklande julgran 🙂

Som reflexväst har jag en tunn sele (på mig själv) av den här typen och den funkar bättre över vinterjackor än västar tycker jag.

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Annons:
hemul
9/15/17, 9:58 AM
#28

Har också en liknande sele, även om jag inte använt den mycket. Tycker också väst blir klumpigt. Har ett liknande ledarmband som du tänker köpa. Bara ett - köpt för ett annat syfte. Det lyser tyvärr rätt svagt. Men jag har sett andra ha starka, så det gäller väl att ha lite tur kanske.

Fridaaaa
9/15/17, 4:45 PM
#29

#26 Allt är ju inte ifrån Kina ;) Du skrev ju bara "Online" :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jojaton
9/15/17, 10:11 PM
#30

#10 har inte testat Orbiloc själv än, men många sheltieägare rekommenderade dom när frågan kom upp i en sheltiegrupp på fb. Syns de genom en sheltiepäls syns de väl hos de flesta tänker jag ;) jag ska nog införskaffa en sån om de inte har något bättre förslag i min lokala djurbutik.

Johanna - Instagram

[Tismon]
9/20/17, 12:32 AM
#31

#29 Haha, sant. Fast det mesta som säljs i affärer är ju också oftast från Kina 😛

tiger tok
9/20/17, 7:20 AM
#32

Var har du köpt dina och hundens?

Fridaaaa
9/20/17, 8:00 AM
#33

#31 Ja oftast men de flesta butiker har ju måtten också på dem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tiger tok
9/20/17, 9:49 AM
#34

#2 alltså!

Annons:
Odd
9/20/17, 12:17 PM
#35

#25 Går det inte att vira den flera varv runt armen innan du spänner ihop den?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

peafie
9/20/17, 1:47 PM
#36

#32 #34 Du frågade mig va? 🙂

Jacka och halsband Hööks, koppel minns jag inte men det är ett vanligt nylon med invävda reflextrådar. Hennes reflexväst är en Hurtta, tror jag. Hööks har flera plagg helt i reflex som jag tycker mycket om, för det är sällan jag kommer på att ta på mig en reflexväst bara sådär.

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
9/20/17, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Har köpt koppelreflex och ett reflexhalsband till honom nu. Hittade också en billig sele med bra betyg på Clas Ohlsson, kom dock hem med en storlek för stor så får gå tillbaka och köpa en mindre… :)

Johanna - Instagram

URS
9/20/17, 5:17 PM
#38

Har en sheltie och en har en reflexväst Hurtta Polar och sen en hurtta reflexsele över. Då syns han jättebra och skönt att han inte blir så blöt och smutsig om magen dessutom.

hemul
9/21/17, 1:11 PM
#39

#35 Teoretiskt sett, men det skulle bli väldigt klumpigt o obekvämt. Materialet är rätt tjockt o spännet är stort. Men som midjebälte är det utmärkt!

[Tuulikki]
9/22/17, 1:09 AM
#40

Vi har massor att välja på här hemma, haha!

Blinkande halsband och ett runt koppel med reflexer insytt från Hurtta till den stora hunden.
Den lilla har olika beroende på hur lång pälsen är (klipper ner var 3e månad).
Reflexväst, täcke(n) med reflexer, blinkhalsband och reflexkoppel samt lampa att ha i halsbandet finns att välja på. Har nära till Gekås så har köpt mycket där. Ser till att byta ut reflexvästarna typ varje år då jag är supernojig med att de blir dåliga.

Själv har jag alltid åtminstone såna "snap-on" reflexer på varje handled men jag föredrar att ha reflexväst också.

Upp till toppen
Annons: