Annons:
Etikettlydnad
Läst 1595 ggr
Wanjaandersson
9/3/17, 12:42 AM

Chinchilla o hund

Hejhej! Har nyligen skaffat chinchilla o min hund(blandning mellan schäfer o bordercollie) e sååååå svartsjuk/"jakt sugen" Ere snälla nån som har nå tips o råd på hur jag ska kunna vänja dom vid varandra? Chinchillan e jätte lugn o så men Sixten blir så sprallig att jag vet inte vad jag ska ta mej till…

Annons:
Snuffles
9/3/17, 1:30 AM
#1

Hade inte låtit dom träffas om han är jaktsugen som du säger, håll dom åtskilda.

-Aida-
9/3/17, 11:03 AM
#2

din hund behöver vänja sig vid ditt nya djur, min hund var väldigt sprallig med nya kaninen och han har jakt i sig, med galler mellan dom så har han vant sig vid nya kaninen och vill inte alls jaga/leka med den på samma sätt, han lägger sig och bryr sig knappt när kaninen är lös på golvet.
Tycker du ska testa dig fram med galler mellan och se hur det fungerar, nya djur är alltid intressanta.

Lizelda
9/3/17, 11:34 AM
#3

Stressa inte dina djur i onödan. Håll dem åtskilda.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[134643]
9/3/17, 11:42 AM
#4

Har inte full koll på chinchillor egentligen och det här är lite off topic, men från ditt inlägg utgår jag från att du har en ensam chinchilla? Finns det någon anledning till det?

Wanjaandersson
9/3/17, 3:22 PM
#5

Yes chinchillan e ensam! Han blev änkeman nyligen, därför han e de, o jag köpte honom för knappt en vecka sen, så tänkte vänja honom vid mej först o sen blir de en kompis :)

[134643]
9/3/17, 7:15 PM
#6

#5 Då förstår jag, hoppas han trivs med nya polaren sen! :)

Annons:
[Tisstassen]
9/4/17, 2:55 PM
#7

Hej! jag har haft hund och kanin ihop och jag tyckte det funkade bra :) Det viktigaste är nog att tänka på att alla djur behöver olika lång tid på sig att vänja sig och lära sig hur de ska förhålla sig till varandra

som tidigare nämnt så ska du ha galler emellan i början. om nu din hund vill jaga så skulle jag säga att du har en lite längre inlärningsperiod framför dig…

min kanin brydde sig inte alls om hundar, han trodde nog inners inne att han själv var en hund😂 

först lärde jag en Cocker spaniel att kunna vara lös tillsammans med kaninen, resultatet blev koppelpromenader i skogen med dem båda, kanin i koppel och hund lös! gick hur bra som helst, men det tål att tilläggas att jag och vovven hade bra kontakt och han var väldigt lyhörd, samt min kanin var mkt lugn

sedan lärde jag en russkiy toy att vara med kaninen, gick också bra. gick fort för hunden att lära sig att vara lugn med kaninen, men trots detta hade vi enstaka setbacks där kaninen tydligen var riktigt kul att jaga 2 meter innan jag hann bryta in… 😟

jag lämnade aldrig kanin och hund ensamma

en chinchilla är ju ännu skörare samt din hund är större… jag skulle de det ett ordentligt försök utan att ha för bråttom och skynda på invänjningen men om din hund ej slutar vilja jaga så får du nog hålla dem åtskiljda. 

dock alltid bra att djuren kommer överens med tanke på att din chinchilla kanske råkar rymma… halvkul om vovven slukar stackarn då 😂

Upp till toppen
Annons: