Annons:
Etikettraser
Läst 3532 ggr
Drakellen
2017-09-02 12:02

Welsh corgi med svans?

I mitt rasvelande har jag nu börjat titta på de båda corgisarna och tycker hitills att de verkar ganska perfekta för mig. Jag lutar allmänt mer åt pembroken än åt cardigan då jag har fått uppfattningen att de är lite mjukare och lättare än cardigan (stämmer det?) men ett väldigt stort minus för mig är att pembroken inte har en riktigt svans. Jag vill inte ha en hund som inte har en svans som går att använda, därför lutar jag lite åt cardigan också av den anledningen. Men jag har ju sett bilder på pembroks med svans och har lästa att det förekommer, så hur vanligt är det? Finns det kennlar som är speciellt inriktade på det eller kan svanslängden variera mellan valparna i en kull? Tacksam för svar :)

Annons:
Lona
2017-09-02 13:41
#1

Vad ska svansen användas till mer specifikt, tänker du? Det är klart att hundar har nytta av sina svansar, det är inte det jag menar, men en hund som är född med naturlig stubbsvans har knappast några bekymmer med det (även om vissa gener för stubbsvans kan medföra komplikationer). Jag hade inte dragit mig för att välja en ras med stubbsvans, däremot en där svansen är så ihopknorrad att det kan leda till osundhet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
2017-09-02 15:13
#2

Varför är det viktigt med svans?

hemul
2017-09-02 15:21
#3

Det kan väl bara vara så att man gillar svansar? Jag gör det själv och vill inte heller ha en hund med stubbsvans. Men förutom det är svansen ett redskap i kommunikationen för hundar. En hund utan svans är mer svårtolkad för andra hundar, precis som en hund vars ansikte täcks av hår. Även om det kanse inte är ett jätteproblem kan man ju tycka sånt är viktigt.

Drakellen
2017-09-02 17:16
#4

Min anledning är det som #3 skriver. Jag tycker att kupering är drygt (om det inte måste för jakt eller medicinska anledningar så klart), eftersom det hämmar hunden i sin kommunikation med andra hundar väldigt mycket. Hundar som föds med naturliga stumpar är ju självklart en annan sak, men komunikationsfrågan kvarstår. Men det är bara en personlig åsikt. Sen tycker jag att det är lite finare med svans (även om corgis med stump är bedårande de med) och har, som ägare mycket lättare att avläsa min hund om den har svans, vilket jag tycker förenklar hundägandet lite. Så min fråga kvarstår, finns det pembroks med svans?

tiger tok
2017-09-02 17:44
#5

Har själv en västgöte med stump, han är grym på hundspråk och har aldrig kommunikations problem med andra hundar! Hundar visar ju så många fler signaler än med svansen, så så svårt är det inte att läsa honom;)

Lurvi
2017-09-02 17:48
#6

Tänker lite att svansen hjälper ju till med balansen också :) Men av vad jag har sett så fungerar en hund utmärkt utan svans också. :)

Annons:
Wellcraft
2017-09-02 17:52
#7

Faktiskt aldrig upplevt att en kuperad hund (svans eller öron) har haft kommunikationsproblem. 
De har varit tydliga i övrig mimik.
De jag stött på med värst kommunikationsproblem är extrema trubbnosar som ex. eng bulldog, och det beror på deras rynkor i ansikte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Drakellen
2017-09-02 18:36
#8

Jag hoppas att jag inte förolämpade någon, det är bara min smak, gillar hundar med svans lite mer helt enkelt. Men jag skulle jättegärna vilja veta om det faktiskt finns pembroks med svans eller inte XD

parsley
2017-09-02 19:07
#9

Har rasen någon facebookgrupp så kan du testa att fråga där eller kolla genom kennelhemsidor och se om du hittar några med svans.

Mitchika
2017-09-02 19:54
#10

Det finns pembrokes med svans! Det är bara att kolla runt bland olika kennlars hemsidor där det finns bilder på deras hundar. Jag gjorde det tidigare bara för att jag blev nyfiken och för att jag är ganska säker på att jag sett flera pembrokes med svans. 🙂

På en kennelsida hittade jag information om deras svansbeteckning och det finns tydligen några varianter. Avsaknad av svans helt, kort svans, kuperad svans, hellång svans och stubbsvans. Jag hittade den informationen här: 

http://www.otteys.se/information/om-welsh-corgi-10143269

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Drakellen
2017-09-02 21:11
#11

#10 Tack så mycket! Där ser det ju sannerligen ut som att de kan ha svansar. Jag mejlade en uppfödare och frågade, ska bli spännande att läsa svaret. Hittills så verkar det bli en pembroke för oss :D

Mimmulih
2018-01-17 18:45
#12

Faktiskt här i Finland i alla fallr de mycket fler kennlar MED svans än utan , o de kuperas inte, de föds tydligen med kort svans (har en kompis som suttit i valpkö länge så ja harha lite info) nu kommer hennes corgi i februari äntligen :) <3

Upp till toppen
Annons: