Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3030 ggr
JasmiineN
8/25/17, 11:01 AM

Raka ner pälsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon här som har en långhårig collie, men nedrakad? Min ena lider av kvalsterallergi, testat det mesta men inget funkar, så funderar på om rakning kan göra det bättre. Jag vill absolut inte, men jag tänker då inte vara egoistisk heller.

Sajtvärd på Collie

Annons:
JoannaLi
8/25/17, 4:08 PM
#1

Har ej lh collie, men min har (gissningsvis! gissat av min veterinär-lärare) kvalsterallergi, och han mår 100 ggr bättre nerrakad :)

Lord Vulcan
8/26/17, 8:00 AM
#2

Prova. Pälsen växer ju ut igen 😎

Basunen
8/26/17, 8:58 AM
#3

Vet att du aldrig ska raka ner en Leonberger, för den behöver sin päls för att skydda sig mot värme/kyla och dess omgivning. Men vet inte hur det funkar med allergi dock. Det Kan ju ta ganska lång tid för pälsen att växa ut igen. Och rakningen i sig kan ju leda till mer klåda. Skulle höra med den behandlade veterinären innan jag rakade ner en långhårig ras.

Bagtjesen
8/26/17, 12:25 PM
#4

Precis som #3 Basunen säger så förlorar hunden sitt skydd mot hetta. Vet t ex att  norrmän t ex ofta rakar ner sina Norsk Älghund Grå på sommaren, men att det då kan gå på tok t ex om de sitter i en hundgård där den inte kan välja tillräckligt med skugga! 

Det krävs ganska stora ytor med skugga, för att det inte för stor del av omgivningen skall bli varm och hunden få alldeles för varma vindar över sig. 

Tycker att du bör prata med en veterinär om hur du håller din hund och vilka risker det innebär kontra hur stor positiv inverkan det kan ha att hunden mår bättre p g a slippa en del av effekterna av kvalstren!


JoannaLi
8/26/17, 1:12 PM
#5

Fast det beror ju på. Min hund blir mindre värmekänslig utan päls. 

Man kan alltid prova, som sagt pälsen växer ut och om den nu skulle bli mer värmekänslig (har faktiskt inte träffat någon som har upplevt det själv) så finns det alltid kylvästar, fläktar etc :)

Bagtjesen
8/26/17, 1:18 PM
#6

#5 Ja det fungerar i värme och med skugga, men en riktigt varm dag när asfalten "kokar" ? Sedan är det så att man gradvis kan vänja hundar vid värme - upp till en viss gräns. Men om Du skulle göra ett experiment och sticka in entermometer så nära huden du kan komma? Vilket djur har högsta temperaturen närmast kroppen? Enkelt gjort med en stektermometer så får du se?


Annons:
JoannaLi
8/26/17, 1:24 PM
#7

#6 Vars har jag pratat om värme och skugga? 

Nä, jag tänker inte argumentera här. Med päls = kroppsvärme + luftvärme - direktkontakt med sol-hud. Utan päls = - kroppsvärme (fläktas bort) + luftvärme (cirkulerar bättre) + direktkontakt med sol-hud. 

Jag vet vad som är bättre för min hund, och de hundar jag träffat och har erfarenhet av.

Basunen
8/26/17, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den här bilden har illustrerat uppmaningen till Leonbergerägare att inte raka sin hund. Sen vet jag inte om det är samma för alla hundar. Eller om det ändå underlättar för en allergi, och att det ändå blir "värt" det då.

peafie
8/26/17, 1:57 PM
#9

#8 Det är ju lite missvisande. Värmekameror mäter IR-strålning och att temperaturen verkar vara lägre där den är pälsad på bilden har ju snarare att göra med att pälsen hindrar hundens egen värmestrålning från att stråla ut och istället fångas under pälsen där kameran inte kan "se" den. Det säger ingenting om temperaturen per se.

Bloggen     ○    Instagram

Basunen
8/26/17, 2:13 PM
#10

#9 Det kanske den inte gör. Tror dock att finns någon typ av sanning bakom. Jag hade avstått från att raka min hund. Men det är ju självklart upp till var och en. Hittade den här: http://www.dogsnaturallymagazine.com/why-you-shouldnt-shave-your-dog-in-summer/ Skummade bara igenom den själv. Men det kanske är någon annan som kan ha användning/invändning av/mot den.

Jojaton
8/26/17, 2:27 PM
#11

Nu är det dock slutet av augusti och jag tror inte värme kommer vara ett jättestort problem de närmsta månaderna. Vi bor trots allt i Sverige ;) Hade det varit min hund (har sheltie, så samma typ av päls) hade jag provat att raka nu i höst, skulle det inte hjälpa hinner pälsen växa ut till nästa sommar.

Johanna - Instagram

Basunen
8/26/17, 2:51 PM
#12

#11 I länken "why you…in summer…" står det inte bara om värmeaspekten utan också om att Rakning av "dubbel coat" kan förstöra pälsen som helhet. Sant eller inte vet jag inte. Men värt för den intresserade att ta reda på mer fakta/kunskap.

Kalli
8/26/17, 3:07 PM
#13

Min erfarenhet är att de som påstår att hunden kommer få besvär av att man rakar av dem pälsen är människor som läst saker men inte har praktisk erfarenhet. I princip alla som har rakat av sin hund den värsta pälsen verkar ha upplevt en positiv förändring.

Annons:
Maleficum
8/26/17, 4:36 PM
#14

Vi rakar vår labbe på somrarna då hon mår mycket bättre av det och inte märkt någon skillnad på hennes päls när den vuxit ut mot innan vi börja raka henne. Min svägerska som är veterinär har fått höra av många långhårshundägare att deras hudar också mått mycket bättre då de fått pälsen nedrakad (bla newfoundland) och har haft en vän som hade en bearded collie som de började raka och han mådde också bättre av det än med pälsen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
8/26/17, 5:41 PM
#15

Ja, jag har faktiskt inte hört en enda hundägare som INTE upplevt att hunden uppskattat en nerklippning. Dock kan hundar med väldigt tjock underull tendera att tova ihop när det växer ut. Klipper man jättekort får man se till att skydda hunden från solen i början men man kan ju spara lite päls. Dock vet jag inte hur vädertåliga de blir? Klipper man ner en strävhårspäls så blir den som en fuktsugande svamp för det mesta, det är ju en helt annan typ av päls men inte helt orimligt att även en spetspäls tex blir likadan. Tror att det där med att pälsen skyddar även mot värme är något av en skröna/förlegat tänk, annars borde hundar i varmt klimat ha tjockare päls, likaså borde tex islandshästar ha tjock päls även på sommaren vilket de inte har. Det är klart att det är skillnad på funktionen hos naturligt kort ridgebackpäls och nerklippt colliepäls men ändå. Men man ska nog inte helt räkna med att pälsen blir exakt likadan när man sen låter den växa ut. Har man tänkt sig en framtida utställningskarriär så bör man låta bli!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
8/26/17, 8:23 PM
#16

#15 För vår labbe blir faktiskt vattenavstötande effekten bättre med nedklippt päls än när hon har lång päls och torkar också fortare när hon badat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
8/27/17, 12:01 AM
#17

Nämn en enda hund från ett varmt ställe på jorden som har tjock, tät päls…

Jag har läst, och tycker också det verkar logiskt, att värmisolerande kläder hjälper när yttertemperaturen överstiger kroppstemparaturen. Men i Sverige kommer vi knappast upp i såna temperaturer.

Basunen
8/27/17, 7:54 AM
#18

Den franska pyrene, har mkt tjock päls, och troligen har dennes päls egenskaper som gör att den ska klara hetta (jo det kan bli riktigt varmt på en bergstopp), men också extrem kyla, snö och rusk. Det är ju inte bara varmt/kallt klimat det handlar om. Antar att lh collin har dess långa päls av en anledning i grund och botten. Liksom en hund som alltid lever och är avlad i extrem hetta har en annan typ av päls, och troligen därför är dess hud mer också anpassad till solen. Troligen fanns det/finns det (?) en finuerlighet med varje hunds päls, för att den skulle kunna överleva/vara god nog att avla på. Sen är det säkert så att finurligheten i många fall är helt förlegad, pgà olika orsaker. Vi har avlat och flyttat runt hundarna. Klimatet har förändrats, samhället har förändrats. Allergier hos hundar tycks vara något som ökar. Så ja det bästa nu är kanske för en del hundar att bli helt nedrakade. Men jag tänker fortsätta tro på att det ursprungligen fanns en finurlighet med pälsen.

Lona
8/27/17, 9:57 AM
#19

Sen ser ju många rasers pälsar helt annorlunda ut nu mot vad de gjorde för sisådär 100 år sedan. Funktion har fått ge vika för utställningsideal och collien är definitivt inget undantag. En collie för 150 år sedan hade definitivt inte det där fluffet som rasen har idag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

HannaRa
8/27/17, 11:55 AM
#20

Har hört om folk som rakat ner sina hundar vid exem, och dom har mått mkt bättre då. På vinter kanske man bara måste sätta på ett täcke så att dom inte fryser så mkt. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: