Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 967 ggr
Dweia
2017-08-24 14:05

Tips om hundras

Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund och hade tacksamt tagit emot tips om hundraser som skulle passa oss. Vi bor i hus med trädgård, har en 4 åring hos oss var tredje helg. Sambon jobbar just nu hemma, vet inte hur det blir i framtiden, så behöver vara en ras som klarar av dagmatte/rastare. Har inte själva ägt hund innan men är uppväxta med hund i vår närhet. Vi söker en hund som är glad att se oss. Vi kommer vilja ut och springa/cykla med den, så gärna aktiv men samtidigt gärna kunna ta det lugnt däremellan. Har inga ambitioner på jakt, tävla i agility mm men kommer "jobba" med den så den får den aktivering som den behöver. Den ska vara uppfostringsbar, men behöver inte vara extremt lättlärd. Önskvärt att den inte skäller så mycket. Har inte erfarenhet av trimning mm så helst en inte för svårtskött päls. De vi är inne på är - Shiba, vi är dock oroliga för om de inte är tillräcklig tillgivna - labrador/golden, dock i största laget /Helena

Annons:
[Tismon]
2017-08-24 17:28
#1

Labrador eller golden hade jag sagt, de är väldigt glada i barn :) Nu har jag aldrig haft en golden men min labbe skäller ytterst sällan, den enda gången han faktiskt skäller är när han vill ha mat eller uppmärksamhet. Han larmar inte ens när det kommer folk hälsar på, så. Shibas ska vara såvitt jag vet lite reserverade :o De är trofasta (tillgivna?) Men kräver att man har erfarenhet av hundar eftersom de lätt blir missförstådda. Stor eller liten pudel är också ett alternativ :)

SakuraMiku
2017-08-24 18:04
#2

Jag skulle tipsa er om en Cavalier king charles spaniel! De är oftast väldigt barnvänliga, snälla och glada. Kräver inte särskilt mycket motion, men uppskattar att hänga med på allt familjen vill hitta på! :) Som en stor hund i en liten behändig förpackning. Det som man ska vara noggrann med när man väljer hund är att se så föräldrarna är hälsoundersökta med bra hjärtan.

tiger tok
2017-08-24 18:48
#3

Pudel?

Dweia
2017-08-25 08:58
#4

Glömde att skriva att jag vill ha en hund med "mysig" päls, svårt att definiera vad det betyder, men det gör att pudel går bort, vill ha lite kattkänsla. Jag föredrar katter, men min sambo är allergisk, och hund är en god tvåa. Vill även undvika raser som är avlade på ett sätt som gör det jobbigt för hunden, lite flummigt, men vill helt enkelt inte stödja det mer än nödvändigt (förstår att all avel påverkar hunden).

Jojaton
2017-08-25 09:22
#5

Jag hade kollat bland raserna i rasgrupp 9 på SKK, sällskapshundarna :)

Johanna - Instagram

Belzebubble
2017-08-25 10:26
#6

Beroende på hur mycket ni vill jobba mer er hund så hade jag sagt att shiba låter som en bra idé. Med bra uppfostran (av både hund och barn) ser jag inga problem med att hunden bor med barn. Det enda är att shiba har stor integritet och tycker inte alltid om att bli klappad eller om någon håller fast. Barnen kan ha svårt att förstå det… Shiba är väldigt tillgiven, så det är inga problem! Den älskar sin familj över allt annat, men lite på kattens vis: "jag vet att du är där, jag älskar dig men jag tänker ändå bete mig som rövhål". ;) Min shiba har några utvalda människor som hon fullständigt älskar, alla andra är främlingar och dem lägger hon absolut ingen energi på. Hon är en stor hund i liten förpackning men kan ligga och slappa den dagen vi inte gör så mycket. Man får ha väldigt mycket humor… Önskar man en lydig hund så får man nog kolla någon annanstans… Jag tycker inte shiba är svåra bara man vet vad man ger sig in på. Men man kan inte förvänta sig en fullständig lydnad. Vissa dagar vill min shiba helt enkelt inte lyssna på mig, och det är ok. Det blir ju tjatigt, tror jag hon tycker… Vill man ha en ras som älskar er och gör allt för er - då är nog labrador rätt. Vill man ha en riktig vän som har alldeles för många åsikter, då låter shiba som rätt val.

Annons:
Wenniz
2017-08-25 17:26
#7

Whippet? Det är oftast en väldigt trevlig familjehund och är en väldigt enkel hund i sig, älskar att slappa inne och bara mysa men har inga problem att följa med på äventyr ute. Lättskött päls och är allmänt en väldigt frisk ras.

Är aboslut inga elit-lydnadshundar men är en väldigt rolig hund att träna för aktivering utan större mål, det finns dock en del duktiga whippets som tävlar agility, rallylydnad och nosework.

Man har dessutom aldrig tråkigt med en whippet i huset. 😉

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: