Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 765 ggr
Jojaton
8/23/17, 8:49 PM

Lös i magen

Min 11v valp käkar nu Mush, och har gjort i ca 14-15 dagar. Innan dess åt han RC Puppy och var helt ok i magen, inte kanonbra men absolut inte dålig. Bytet till färskt gick smärtfritt, han har varit bra i magen hela tiden, med några undantag när han fått tugga lammuskel lite för länge. Nu har jag börjat jobba efter semestern och han är hos dagmatte. Dagmatten har flera (vuxna) hundar hemma och det står alltid torrfoder framme till dom. Vet inte vad det är för sorts foder, och även om han får med sig egen mat från mig äter han säkert en del där också. Och han har blivit jättekass i magen! Imorse bajsade han tre gånger på mindre än en timme, och nu ikväll har han bajsat löst och riktigt löst två gånger på ett par timmar. Igår bajsade han också två-tre gånger på bara nån timme på kvällen. Kan det bero på torrfodret så jag ska be henne hålla uppsikt så han inte får i sig det eller är det mest troligt något annat? Han får frukost och kvällsmat hos mig och äter det med god aptit.

Johanna - Instagram

Annons:
Fisherling
8/23/17, 8:58 PM
#1

Det är väl inte konstigt att magen pajar om man byter foder så tvärt? Jag skulle se till att valpen inte kan äta av torrfodret. Vi förlorade en av vår förra tiks valpar pga att de nya ägarna bytte foder tvärt och gav för mycket. Tarmvred.

Jojaton
8/23/17, 9:16 PM
#2

#1 Misstänkte det, men ville dubbelkolla eftersom jag är ny som hundägare. Får prata med dagmatten nästa gång han ska dit så han hålls borta från torrfodret :)

Johanna - Instagram

Elsis matte
8/23/17, 9:17 PM
#3

Ja, självklart måste dagmatten se till att er valp inte får i sig av den maten. Valpar är ofta känsligare i magen och alldeles oavsett är det inte bra om han utöver er utfodring sätter i sig massor av annat. Ett bra system skulle väl vara att hon tar undan maten de timmar er hund är där, kanske erbjuder sina hundar då och då under kontrollerade former. Hoppas hon kan gå med på någon sådan lösning… Men vet ni att fodret är tillgängligt för valpen? Det kan ju också vara en reaktion på den ökade stressen att vara bland flera hundar, eller att han åkt på en smitta.

Jojaton
8/23/17, 9:23 PM
#4

#3 helt hundra på att han får i sig maten är jag inte, men nästan. Vi var och hälsade på några dagar innan hans första dag och då stod ett par matskålar i vardagsrummet där de spenderar den mesta inomhustiden.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: