Annons:
Etikettvalpar
Läst 884 ggr
Searchingmoonwolf
2017-08-23 11:01

Valp tar olovliga saker

Hejsan!

Jag funderar hur ni skulle göra då en 8 veckors valp har kommit på, att när hon får nåt i munnen, sticker hon iväg med det (kan va vad som helst). Tyvärr så har inte något i matväg dugit åt tjejen. Pipboll och pipmjukisdjur funkar rätt bra.

Annons:
Fisherling
2017-08-23 11:27
#1

När Tinja var valp och plockade upp saker på promenaden sa jag alltid glatt "låt bli!" och drog fram en leksak och började leka järnet med den. Jag försökte alltså inte få henne att leka med den, jag tryckte inte upp leksaken i ansiktet på henne, utan jag hade kul för mig själv. Då vart det ju jäkligt kul att leka med mig istället för att hålla i en äcklig servett.

Fortsatte så, gick ALDRIG ut utan leksak, och letade upp träningstillfällen. 

Det ledde till en unghund som frivilligt kunde spotta ut en korvmacka hon fått tag på 😃

Sen ha valpen i koppel och ställ dig på det när du leker, så valpen inte kommer för långt bort.

Hornslandet
2017-08-23 12:49
#2

När ni säger att inget i matväg funkar, har ni verkligen testat allt möjligt? Dvs inte bara torra hundgodisar eller liknande.. bryr hon sig verkligen inte om skinka, rå eller stekt köttfärs? små senbitar? tuggben? leverpastej? kokt kyckling? Osv. 

Annars skulle jag testa med olika leksaker! Allt man kan föreställa sig för att få hennes uppmärksamhet. Är det farliga saker valpen har plockat upp har jag alltid med min helt enkelt tagit ut det ur munnen på honom när han var mindre och konstant skulle tugga på ALLT. Men det är mer av en nödsituation ute tex.

Edit: Men om nu pipbollar funkar, kör på det då!:D

parsley
2017-08-23 15:16
#3

Mjukost på tub brukar vara uppskattat, om man inte har något emot att bära med sig en tub i fickan. 🙂

Searchingmoonwolf
2017-08-23 15:49
#4

#2 Vi fick tjejen hem i fredags. Så har inte ens iddas ännu försökt hitta något desto mer belöningsalternativ. Utan mer fokuserat på hurdan hon är och att hon får komma hemåt. Ska nu börja kolla lite mer vad för matbelöning som fungerar. Råfoder köttbulle är populärt, det får hon en per dag till mat (verkar som om det är tjejen som ätit mestadels av köttbullen med kullsyskonen (2) för torrfodret smakar inte sååå värst…)

Searchingmoonwolf
2017-08-23 15:49
#5

Och tack för de svar jag hittills har fått! 🙂

Elsis matte
2017-08-23 16:55
#6

Försök plocka undan allt ömtåligt eller farligt, men lämna framme saker som det inte är hela världen om valpen får tag på. Då kan du vara pedagogisk när det händer, och undvika att valpen lär sig ta saker och springa iväg för att starta en lek…

Annons:
Hornslandet
2017-08-23 21:16
#7

Ujj men ja, när det är så nytt med valpen hemma också. Var glad om den inte konstant biter er i händer, fötter, anklar, byxor, kläder, näsor säger jag. :)

Searchingmoonwolf
2017-09-12 11:11
#8

#7 tihiii. hon har börjat göra det nu, när hon är 11 veckor gammal… biter på allt när helst hon kommer åt… :D

Upp till toppen
Annons: