Annons:
Etikettdrag
Läst 3026 ggr
nellieees
2017-08-21 11:14

Börja med canicross/linlöpning!

Hej! Jag har nyligen fått upp ögonen för canicross/linlöpning, och är riktigt sugen på att testa med min nuvarande hund och nästa som kommer i september! Så nu tänkte jag bara höra om någon här inne har tips på hur man lär in detta, för min malle blir det nog lättare då det är mer naturligt för dem att dra men  just nu har jag en aussie, och han är inte alls villig att dra vad jag har märkt. Så vad kan jag testa för att få honom att vilja dra? Samt vad ska man tänka på vid inlärning? ^^

Annons:
JoannaLi
2017-08-21 12:48
#1

Jag har lärt in draget mha en "hare", t.ex. en bästa kompis med hund, som cyklar/springer före, och du springer efter med hunden. Din hund ska sträva efter att vilja komma fram till haren, har hunden inte ett naturligt socialt driv mot haren/det triggar en jaktlust/kamplust mot personen framför, så ha personen framför till att ge belöningar. Effektivast är kanske om personen framför kastar en leksak framåt, och du släpper hunden, men se till vad din hund tycker om. 

När hunden börjar förknippa selen med drag och positiva, aktiva känslor, så börja öka distanserna till haren. Prova att träna "omkörningar", och att haren startar en bra bit framåt, utom synhåll, och ni får kämpa för att komma ikapp. 

Allt det här tog 2 eller 3 pass med min hund. Sen plockade vi bort haren. 

Träna separat på kommandon, såsom gå lugnt, tempoökning, ge järnet, svänga höger och vänster, hålla höger eller vänster på vägen, passera distraktioner, stanna, pallnita etc. (Inte riktigt lika viktigt i canicross som t.ex. barmarksdrag i mina ögon, eftersom att tempot är lugnare och du har mer att "säga till om", men ändå skönt, och viktigt för en försiktigare hund att undvika konflikter.)

Har du dessutom en dragvillig hund som du kan sätta tillsammans med din försiktigare hund. Se till dina hundar och fundera på om du fördelaktigt kan sätta dem med olika längd på linorna. Kanske blir din försiktigare hund aktivare om den får "jaga" din aktivare hund? Eller blir den kanske mer inaktiv? Eller vice versa. 

Det beror på hur hundarna är som individer :)

Upp till toppen
Annons: