Annons:
Etikettvalpar
Läst 1073 ggr
KaydeN
2017-08-14 11:42

Miljöträning - hur länge?

Ni som har valp - hur länge och ofta miljötränar ni? Är ni ute 2 timmar en dag i veckan eller en kort stund varje dag? Är nyfiken på hur ni gör :)

Annons:
Fridaaaa
2017-08-14 11:47
#1

Var lite olika :) 

Hade inte miljöträning dagligen men några gånger/vecka, tiden varierade

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
2017-08-14 11:55
#2

Har aldrig haft valp, men hade hellre kört flera korta rundor för att inte overwhelm och överstimulera, men någon gång ibland/vissa utflykter blir ju naturligt längre.

Jojaton
2017-08-14 12:15
#3

Jag bor väldigt centralt i en ganska liten stad, så jag brukar ta ut min valp till centrum ett par gånger i veckan. Oftast när jag har ärenden i stan, men ibland går jag ner där specifikt för att miljöträna. Andra gånger sätter jag mig i närheten av en lite större väg så han får vänja sig vid bilar, för det är fortfarande lite jobbigt. Men stadsmiljö får vi ju så fort vi går utanför porten. Vi kör oftast korta stunder, har ju så nära till att träna stadsmiljö, men precis som #2 säger blir ju vissa turer naturligt längre än andra - jag har ju ändå grejer som måste göras fast de tar tid :) Vi har också följt med mina föräldrar och plockat svamp i skogen, jag har ju inte jättestor tillgång till skogar där jag bor, dom turerna blir ju längre men han tycker det är sååå kul.

Johanna - Instagram

Hornslandet
2017-08-14 12:17
#4

Jag har nog inte riktigt tänkt så, inte gjort ett schema eller nått direkt. Har tagit med valpen på det mesta jag kan, men försökt hålla det hela på en lagom nivå. Problemet för oss var väl att det var kall, blöt vinter när han var yngre, så det var inte lika lätt som på sommaren att bara hänga utomhus längre stunder, gå på café eller dylikt. 

Men ja, jag tänker att han får hänga med helt enkelt. Det enda jag gjort med flit som jag inte annars gör är att jag åkt buss några gånger osv bara för att göra det, även om jag har bil som vi normalt tar oss runt med. Eller att ta vissa vägval som jag vet går förbi "nya" saker för honom.. sånt.

Sugar Mist
2017-08-14 12:52
#5

Jag har nog aldrig lagt upp någon planerad miljöträning utan dom har fått hänga med på diverse upptåg.
Ska vi till klubben? Ja men vi kanske ska åka kollektivt då, blir en del passiv miljöträning när man väntar på buss/tåg och att promenixa genom centralen och liknande.

Sedan om mor ska iväg och handla brukar jag hänga på för att sitta utanför eller gå in i någon djurbutik.
Brukar inte göra någon big deal utav det hela egentligen, jag kräver helt enkelt att dom ska tåla vissa miljöer och det har dom gjort.

Det har funkat för mig.

-

tiger tok
2017-08-14 13:54
#6

Har aldrig schemalagt det. Han har bara följt med på allt! Sitta utanför affären, busshållplatsen, i centrum, i stallet, följt med när jag hållt läger och kurser (extremt många barn som klänger på honom + andra djur), åkt häst och vagn osv osv.

Annons:
hemul
2017-08-14 15:44
#7

Tror också på att bara göra det man brukar. Det man måste tänka på är det man inte brukar göra så ofta, som med Jazzyjeff och bussåkningen.

I mitt fall kommer stan, trafik, träffa folk och hundar att komma naturligt. Det jag får försöka tänka på är att åka bil (har inte egen), buss, tåg och hiss, sånt. Då jag bor väldigt nära där det skjuts nyårsraketer har jag även funderat på picknick utanför någon skjutbana för att vänja hunden vid smällar och se hur han reagaerar så jag vet om jag behöver vara beredd på att fly fältet när det gäller. Borde väl gå att ta reda på när det skjuts. Har inte tidigare haft problem med skotträdda djur, men det verkar av någon anledning ha ökat enormt.

Hornslandet
2017-08-14 15:56
#8

Sen tror jag iofs lite som så att det som är bra är att göra olika saker, nya saker.. Man kan liksom inte tro att man ska kunna beta av precis allting som hunden kommer uppleva senare i livet. Jag tror en hund som utsätts för varierande saker även får lättare sen att klara nått helt nytt.

Upp till toppen
Annons: