Annons:
Etikettvalpar
Läst 871 ggr
idamadelenemoren
8/13/17, 7:50 PM

2 valpar - för- och nackdelar

Hej hej. Idag har vi en snart 6 månaders valp, blandras mellan rottweiler och schäfer. Och har funderingar på att skaffa en till valp på en gång. Jag vill gärna höra för- och nackdelar med att ha två valpar, och era erfarenheter. Om det varit ett bra val eller om de är något ni ångrar osv. Tack på förhand

Annons:
Fisherling
8/13/17, 8:16 PM
#1

Inget jag personligen skulle göra, speciellt (!) inte med en så aktiv rasblandning. 

Din hund kommer snart in i slyngelperioden, den kan vara upp tills hunden är 3 år och vara riktigt förjävlig om man har otur, och risken för den oturen ökar i takt med aktivitetsnivån och den inbyggda motorn hos hunden. Så med en schäfer-rottisblandning kan du nog räkna med att valpen kommer bli en slyngel, och det med råge.

Vill du verkligen stå där med en slyngel som glömt alla kommandon, tappat hörseln, äter allt utom sin mat, gör utfall mot plastpåsar och har börjat utveckla ett resursförsvar du måste få bukt med under tiden du ska försöka ge en liten pyttevalp all den uppmärksamhet, glädje och kärlek som den behöver? Kommer verkligen din ork att räcka så båda hundarna få det som de behöver? Hur ska du göra för att valpen inte ska lära sig alla slyngelbeteenden? Spökperioden kommer väl också när som helst. Hur ska du undvika att valpen färgas om din unghund plötsligt får för sig att folk, bilar eller whatever är läskiga?

Nu säger jag inte att allt det eller ens något kommer hända, men det var min spontana tankegång. Fanns nästan inget positivt jag kunde komma på. Kändes bara jobbigt när jag försökte föreställa mig att ta hem en valp när den andra hunden är under året. Fick typ andnöd av bara tanken :P

För mig vill jag att det ska vara minst 2 år mellan hundarna. Tinja är snart 2,5 år och jag skulle inte ha något emot att få hem en valp imorgon ;)

Honestyisdead
8/13/17, 8:24 PM
#2

Jag skulle avråda från det. Tänker som #1 och har sett det hos bekanta.

Wellcraft
8/13/17, 9:26 PM
#3

Dessutom ökar risk för gnabb och bråk, dels pga raserna i hunden men också för att det inte är någon stor ålderskillnad.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

frijoh
8/14/17, 8:30 PM
#4

Jag tror att det är svårt att hinna lägga ner den tid som behövs på vardera hund om man skaffar dom så tätt inpå varann. Bara en spontan tanke :)!

idso
8/15/17, 10:48 PM
#5

är ett år mellan mina två. har inte haft större problem med dem, men nu är min äldre en väldigt lättsam dam till skillnad från den yngre skitungen😃

Drömmis
8/16/17, 5:14 PM
#6

Jag tänker så här, att jag tänker inte skaffa en nr.2 förrän jag har kommit dit jag vill med min första, som i mitt fall är att tävla inom rally och freestyle, för visst kan man träna 2 hundar samtidigt, men det kräver ju den dubbla tiden, och med unga hundar så krävs det generellt en massa med tid. 

(det komiska är väl dock att jag numera har en "nr.2" trots att jag inte riktigt kommit dit jag vill med min "nr.1", men det är sambons fel 😉 Så det räknas inte 😂 )

Sen tror jag det är en oerhört stor fördel att ha en äldre uppfostrad hund som hjälper till med valpen, vi har haft stor hjälp av vår äldre herre (6 år) nu när vi har en valp hemma, likaså med min förra valp som uppfostrades av familjehunden, båda valparna har fått ett oerhört bra språk med andra hundar, varit orädda i nya miljöer och situationer etc. Med 2 "valpar" tror jag, precis som #1 skriver, att det finns en övervägande risk för att valpen tar efter unghunden. 

Men har bekanta som tagit sig an 2 valpar samtidigt som det blivit fina hundar av, dock har de även haft vuxna hundar hemma till hjälp samt mångårig hunderfarenhet. Valet är givetvis ditt, men jag skulle avråda dig, vänta något år iaf… även fast dem är svåra att motstå ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: