Annons:
Etiketthälsa
Läst 673 ggr
Isalel
2017-08-12 10:31

Mer eller mindre motion under löp?

Min hund är inne i sitt andra löp och jag behöver lite råd. Normalt går hon ca 7-10 km en vanlig dag och är pigg och glad. Men nu under löp är hon ganska låg, trött och omotiverad. Äter ca 1/5 av vad hon brukar (pågått ca4-5 dagar) och har tappat i vikt. Blödningen ser normal ut och hon har ingen feber. Men hur ska man tänka? Låta hunden vila? Öka på motionen för att få upp aptiten? Köra på som vanligt? Hur gör ni?

Annons:
Scorpio97
2017-08-12 10:59
#1

Vi drar ner på motionen för det märks att hon inte vill/orkar vara aktiv. Dom gångerna vi har provat att öka ger det dessutom ingen effekt på aptiten. Då känns det bara dumt att pressa henne hårdare samtidigt som hon äter mindre. Så vi tar det lugnt tills vi märker att hon frivilligt är mer aktiv igen. Hennes aptit brukar komma tillbaka av sig själv när löpet är slut :)


//Jessie

peafie
2017-08-12 11:39
#2

Vi kör på som vanligt. Om min hund skulle bli väldigt påverkad och omotiverad skulle jag sänka kraven på henne i träningen men motionera som vanligt. Givet att jag vet att hon är frisk, då.

Bloggen     ○    Instagram

Lord Vulcan
2017-08-12 13:21
#3

Vi kör på som vanligt. Har aldrig märkt av trötthet eller matvägran:)

Joyous
2017-08-12 13:26
#4

Humla blir också trött under löp och jag brukar därför dra ner på träningen under de två första veckorna av löpet. Däremot brukar jag motionera henne precis som vanligt eller till och med mer då vi får mer tid över till det när vi inte tränar. Jag tycker hon verkar må bättre av mycket motion under den perioden, kan nästan uppleva henne lite deppig under löp men håller vi igång, kravlöst, känns hon gladare och piggare, samt äter bättre.

Isalel
2017-08-12 22:10
#5

Tack för svaren! Nyss kommit in från en långvända :) men mycket svårt att hålla samma tempo som vanligt när det ska markeras var och varannan meter och nosen går på högvarv efter hanar… Då fortsätter vi nog köra på som vanligt med motionen men dra ner mer på andra krav runtomkring :)

Upp till toppen
Annons: