Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1014 ggr
Hornslandet
2017-08-11 16:27

Foder...kyckling? Annat.

Har funderat lite på detta med foder. Min 9,5månaders går i allmänhet bra tycker jag väl på sitt foder, orijen puppy large. Fast han har några gånger varit dålig i magen, varierande från lös till diarre, även om det sällan varit riktig diarre så att säga. Det jag dock märker är att han relativt ofta bajsar delvis löst, dvs att först kommer det "fint" bajs, sen kommer det lite löst efteråt vid samma tillfälle. Han torkar även rumpan på backen då efteråt ofta när det kommer så (för att ge full information… :S).

Nu har jag även märkt att han är lite röd mellan trampdynorna (har pratat med vet om detta när vi var där). Fått ett särskilt schampo för att rengöra tassarna med regelbundet, tydligen var det lite bakterier de hittade där (inte svamp). Han har ju mycket hår, så jag funderar också på om jag måste vara bättre på att klippa bort det mellan dynorna så det luftar mer, eller ej?

Anyways, eftersom det var liksom flera saker så började vetten även fundera lite kring allergier och prata om sånt, men att de tyckte man väntar tills hunden är över året innan man glr såna utredningar.

Jag funderar ju lite ändå förstås. Fodret vi kör är ju baserat på kyckling tex, jag undrar om det skulle vara värt att testa annat? Eller är det nått tillskott man kan testa som kan hjälpa med såna här besvär? Främst tänker jag nog faktiskt på detta med tassarna (han har även ett lite irriterat öga just nu som var anledningen till senaste besöket hos vetten, det får han vanliga droppar mot nu först och främst). Känns ju inte bra om det börjar bli fler olika problem att hantera, och detta med att rengöra tassar med särskild schampo kanske är bra, men det känns ju lite som att bekämpa symptomen.

Kan tillägga att jag först trodde att magbesvären var pga för mkt variation/fel sorts godis (för honom). Han verkade vara stabilare när jag slutade ge godis och han enbart fick äta fodret under en period. Nu är jag mer sparsam och han får inte någon stor variation i godis. En av gångerna han var dålig i magen var även efter han satt i sig lite väl mycket rått ben på en och samma gång,så jag har väl inte känt att själva fodret varit den direkta orsaken till när han varit som sämst i magen…

Men man tänker ju ändå som sagt.

Annons:
Changrila
2017-08-11 17:40
#1

Låter absolut som foderrelaterade problem. Nu brukar sådana problem dyka upp om det är för mycket spannmål i fodret, men sådant innehåller väl inte orijen? Däremot kan det ju vara så att det är för mycket vegetabilier ändå, för lite kalcium och för lite kött. Har du möjlighet att testa färskfoder? Testa i så fall det ett tag och blanda i lite krossat äggskal om du väljer en variant som inte innehåller speciellt mycket kalcium.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
2017-08-11 17:55
#2

Nej inget spannmål i det. Ja jag har möjlighet att testa, men vilket isf? Och ska man då fasa över eller byta på en gång? Hur fasar man isf? (Ursäkta alla frågor). Bästa vore om jag slipper tillsätta nått. Är osäker på det där med kalcium, vad är rätt nivå?:)

Changrila
2017-08-11 18:12
#3

Byt på en gång, pang bom. Nu vet jag inte vilka foder som går att få tag på hos dig, men Mush är ofta bra. Även Nordic spannmålsfri. Om hunden bajsar mörkt, hårt och luktfritt så är det lagom av allt i fodret. Bajsar den ljust, och hårt/smuligt så är det för mycket ben/kalcium i. Bajsar den mörkt och mjukt är det för lite ben/kalcium i.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
2017-08-11 18:48
#4

Intressant om..bajset haha. För nu luktar det inte rosor precis. Och som sagt, känns ju inte toppen att det ofta är en del bra, en del löst.

Changrila
2017-08-11 19:01
#5

#4 Att bajset inte är bra är ju ett tydligt tecken på att magen/tarmarna inte klarar av att tillgodogöra sig all näring osv på ett bra sätt. Är inte bajset bra blir inte resten bra heller och bara det ensamt gör att jag utan tvekan ser över foderrutiner m.m. om hunden lätt blir dålig i magen, ofta bajsar "icke bra" osv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lord Vulcan
2017-08-12 13:01
#6

#3 Om det är ljust och mjukt? Vilken är felkvoten då?

Annons:
Changrila
2017-08-12 18:52
#7

#6 brukar vara för mycket fett :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Estelle13
2017-08-12 22:37
#8

Börja med att se efter ett foder med lägre proteinhalt. Råutfodring är ett annat alternativ, jag tycker det är lättare att BARFa eftersom man på ett enklare sätt kan anpassa olika råvaror efter den enskilda individens behov.

Lord Vulcan
2017-08-13 13:33
#9

#7 tack:))

lizton
2017-08-13 19:37
#10

Om det är allergi mot kyckling kan du  testa en annan proteinkälla. 

Acana Grass-Fed Lamb har bara lamm som animalisk proteinkälla. (Tidigare hette fodret Acana Lamb & Apple). Det finns i flera nätbutiker. vetzoo.se har gratis frakt och hemkört till dörren om du handlar för 500 kr.  Billigare hos bitiba och zooplus, men de har inte faktura och de kan ta längre tid på sig.

hemul
2017-08-13 22:40
#11

När det gäller importerad kyckling kan man nog även tänka sig överkänslighet mot antibiotika. Nu vet jag inte direkt vad det ger för symptom i lindriga fall, men nåt att tänka på ivf.

Upp till toppen
Annons: