Annons:
Etikettbeteende
Läst 1934 ggr
JoannaLi
2017-08-10 19:53

Dominans mellan hundar

Hur ser ni på den frågan? 

Är det självklart att dominans mellan hundar finns? Finns den alltid? (Är det t.ex. alltid en specifik hund som är dominant i alla relationer etc?)

Finns dominans i bland/i vissa omständigheter? (Dvs hundar utför dominansbeteenden när tillfälle uppstår, men allt kan inte förklaras med dominans?) 

Eller finns dominans inte mellan hundar heller (utgår ifrån att alla är med mig om att dominans människa-hund inte är en grej), så att alla beteenden går att förklara med annat än dominans? 

Hur ser ni på det hela? Var ju en stor diskussion i fb-grupper häromdagen.

Annons:
hemul
2017-08-10 20:05
#1

Jag tycker det där är jättesvårt. Man kanske skulle använda ett annat ord? Eller flera andra ord. Det finns väl nån slags dominans på så sätt att en del hundar inte viker undan medans andra inte kan visa sig undergivna fort nog, men det behöver inte betyda att de "dominanta" springer omkring och dominerar de andra. Dominans är ett så laddat ord.

Som exempel skulle bernern jag hade kunnat beskrivas som dominant men icke-aggressiv om man vill köra med det tänket. D.v.s. alltid huvud och svans högt vid möten, självsäker, alltid vänligt intresserad, ALDRIG aggressiv. Vek inte undan om han blev påhoppad, men försvarade sig inte heller, bara stod där som en vägg. En lite förvånad vägg. T.o.m. om han blev biten. Lät utan åhäver både "undergivna" och andra ta av hans mat o.s.v.

Kan man kalla en sån hund dominant? Jag tycker inte det. Men ändå hade han den där resningen och självsäkerheten. Vet inte vad man ska kalla det.

Dominans som begreppet användes förr vänder jag mig emot. Tror det är mycket mer komplext. En hund kan ha delar av det som förr betraktades som dominans men helt sakna andra.

JoannaLi
2017-08-10 20:21
#2

#1 👍

KatarinaSt
2017-08-11 07:43
#3

Vilken intressant fråga!

"Om det alltid finns dominans mellan hundar"? Kan för lite för att svara på det men det jag tycker mig se är att när min hund leker med en annan främmande hund så visar oftast ingen av dem att den ena "dominerar" över den andra. När det händer så är det snarare en kort markering, men rollen som "dominant" kan lika gärna växla i en annan situation. Jag skulle nog inte kalla det för dominans, snarare en uppmaning - "Gör inte så".

Tex kan min hund visa undergivenhet när den andra hunden vaktar sin boll. I nästa stund kan han med rest svans och högt huvud "mota" bort den andra hunden när den kommer för nära mig - "Det är min matte". Det är en dominant gest, men han dominerar inte den andra hunden för den sakens skull.

Jag misstänker att det precis som för människor inte nödvändigtvis finns ett dominans-spel i tillfälliga relationer, men vid längre relationer så upprättas nån form av hierarki för att det ska vara nån form av ordning i leden.

tiger tok
2017-08-11 08:12
#4

#3 men precis, jag tror inte heller att det alltid existerar dominans i alla relationer! Som om man jämför med en lärare och elev så är du ju läraren som dominerar eleven men i relationen mellan till exempel två gifta tycker inte jag att det skall vara någon som dominerar den andre.

Fisherling
2017-08-11 09:03
#5

Jag tror att dominans är ett mycket mer flytande koncept för hundar än vad vi människor gärna vill att det ska vara. 

Om jag ska ta Tinja och Benji som exempel. Tinja är 2,5 år, Australian Shepherd. Benji är 6,5 år, Labrador Retriever.

Jag kan erbjuda båda en skål att slicka ur och båda står och slickar ur den tillsammans. Skulle jag ställa ner skålen på golvet skulle Tinja bära iväg på den och Benji skulle inte protestera. När Tinja lämnat skålen går då Benji och förnöjt slickar i sig resterande molekyler. 

Om Benji får fnatt och nyper henne så säger hon ifrån på skarpen. 
Om Tinja försöker sno en leksak och Benji inte anser att hon förtjänar den (t.ex om han apporterat en dummy) så får hon sig en åthutning. 

Benji är den som varnar för "faror" och Tinja är den som springer och kollar.

Om jag skickar Benji på en apport Tinja egentligen skulle ta, så slutar Tinja försöka och låter Benji ta den. 

De lever i symbios med en väldigt flytande "hierarki". Vem som tar befälet för stunden beror helt på situationen, och ibland även humöret.  Det går liksom inte att säga vem som är dominant och vem som är undergiven, eftersom de växlar fram och tillbaka. Detta trots att den ena är en ung tik från en "skarp" ras, och den andra en äldre kastrerad hane från en "mjuk" ras.

Ambrose
2017-08-11 11:58
#6

För det första så tycker jag att dominans är något som fås/ges inte något som tas. Det är den mindre dominanta hunden som väljer att underordna sig den andra. Oftast varierar det beroende på vilka hundar som träffas. Den äldsta tiken får oftast "ansvaret". Sedan tycker jag inte att det har något som helst att göra med aggression. En arg individ är en individ som har tappat kontrollen. En sådan vill ingen följa. Den kan mota bort andra hundar, men den kommer aldrig att få någon att vilja följa den. Exempel på en dominant individ i ett hundmöte: En äldre tik träffar en yngre hane, hanen är väldigt på och ska "äckla sig" så som unga hanar gärna gör. Tiken säger ifrån, hanen upphör, sekunden senare ger tiken lekinviter. Detta svarar förhoppningsvis hanen upp på. Där har vi 2 individer med bra hundspråk där tiken är den dominanta i mötet och kan säga till hanen "Sluta med det där! Vi leker istället, det är mycket roligare" :) För övrigt så är det på så vis ingen hund som är dominant i alla situationer, utan det varierar beroende på vem den träffar.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
peafie
2017-08-11 12:22
#7

Jag har inte så mycket att tillföra i sakfrågan, men tycker det är relevant att lägga in en Per Jensen-föreläsning här, ifall någon har missat den. 🙂 Edit: och en artikel kanske också.

Bloggen     ○    Instagram

Changrila
2017-08-11 17:41
#8

Har inget mer att säga än att jag verkligen gillar den föreläsning som #7 länkade till. Det var den länken jag tänkte på när jag läste första inlägget i tråden. Kul att någon annan hann före :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wellcraft
2017-08-11 18:10
#9

Ja jag ser tydlig dominans mellan hundar och tror absolut det existerar inom samma art.
Min åsikt följer dock inte strömmen och dominansdisskusioner har jag fått nog av, då folk är väldigt känsliga vad gäller dominans. Tråkigt nog.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
2017-08-12 22:52
#10

#5 Fast då skulle jag inte kalla det "dominans" och "flytande hierarki"? Om ditt syskon försöker ta ditt godis och du säger nej, är du "dominant" då? Och när du vill låna någon sak och får ett nekande, då har syskonet plötsligt klättrat i hierarkin? Tycker att det finns en överdriven vilja att förklara allt hundar gör med dominans och en vilja att klättra i hierarkin. Men det blir ofta krystat och ologiskt. Hundar kan väl som vi tycka att olika saker är viktiga? De kan vara på dåligt humör osv som inte alls har med någon klättring på en stege att göra.

Fisherling
2017-08-13 08:45
#11

#10 Fast det var ju min poäng, att det inte går att förklara allt med såna termer? Jag skriver ju att det inte går att säga vem som är dominant och vem som är undergiven. Jag tror inte heller på att det finns någon hierarki eller absolut dominans, men att kalla deras relation för en "flytande hierarki" är det lättaste sättet för att få folk som tänker i dominans- och hierarki-tänk att börja förstå att allt inte bara är svart och vitt.

Sen går det inte att jämföra människor och hundar.

Upp till toppen
Annons: