Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1900 ggr
Kalli
2017-08-10 12:19

Bestämma när hunden ska bajsa?

Vill ju inte förstöra den intressanta tråden genom att ställa frågan där så gör en ny eftersom jag blev nyfiken. Frågan är alltså, kan ni bestämma var era hundar ska bajsa?

Hanen brukar behöva snurra sådär 700 varv så honom är ganska lätt att distrahera men är det "akut" sätter sig båda rätt upp och ner.  Det går såklart att dra dem med sig men det resulterar bara i ett spår av bajs.

Så ni som kan bestämma var ni låter hunden bajsa, hur har ni tränat in det?

Annons:
Wellcraft
2017-08-10 12:25
#1

Mina hundar har själva lärt sig sunt förnuft konstigt nog. 
För de sätter sig alltid i lämpliga buskage eller gräsmattor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

peafie
2017-08-10 12:27
#2

Är det akut så är det inte så mycket att göra såklart, men är det bara lite halvakut så kan jag se det på mina hundar en stund i förväg och så går vi till något ställe som är ok. Så har jag även ett kommando för det så om vi  t ex. har bråttom någonstans och de inte är så akut-nödiga så kan jag be dem att bajsa på lämplig fläck.

Bloggen     ○    Instagram

Scorpio97
2017-08-10 12:36
#3

Beror väl på hur man menar. Jag kan se när min hund tänker bajsa och om jag säger "nej" och börjar gå då så följer hon med mig och väljer något annat ställe. "Nej" betyder alltid att hon ska avbryta vad hon gör, så det gäller även när hon ska bajsa. Det är alltså inget vi har tränat på specifikt för den situationen. 

Sen har jag extremt sällan behövt göra så. När jag går med henne är det oftast runt kvarteret och då finns det bara tre ställen där hon inte får bajsa/kissa (vid postlådorna samt en tomtgräns). Jag går alltid lite raskare och ser till att hon går bredvid mig när vi går förbi dom tre ställena och hon brukar inte försöka stanna där. Så det är inget problem i vardagen. Hon går alltid bort från vägen, hon kissar inte ens på väg/asfalt om hon kan välja. 

Vid akutsituationer hinner hon oftast bara över vägen (hon är envis och vägrar bajsa på vår tomt), men där är det bara ett dike så det gör inget. Har aldrig blivit akut när vi redan är ute.


//Jessie

Kalli
2017-08-10 12:49
#4

#1: Mina sätter sig inte mitt på vägen om de får välja, utan går undan. Men hanen blir lätt distraherad så han kan virra omkring i 15 minuter på en gräsplätt för att sedan komma på när vi är på väg till bussen att: Oj, jag skulle ju bajsa och då sätter han sig oavsett plats.

#2: Ett kommando för att bajsa skulle jag gärna ha på hanen och han visar otroligt tydligt när det är dags, förutsatt att det inte blir "akut". Tiken visar inget tydligt men ibland kan man se det några sekunder innan.

#3: Så kan jag oftast göra med hanen utom när han bara sätter sig. Akut för honom är inte, är-super-dålig-i-magen-och-bara-måste-bajsa, det enda som sker då är att han springer sina rundor fram och tillbaka istället för att gå. Jätte roligt när han väcker en på natten och man kastar på sig morgonrock och flip-flops och får stå 15 minuter i nollgradigt regn för att han inte kan bestämma sig för rätt plätt. Utan det är oftast när vi varit ute ett tag och promenerat och han verkar glömt bort att han behöver bajsa tills han bara; Oj, nu kommer det! Tiken bara sätter sig men båda går undan från vägen om de kan.

Zadeira
2017-08-10 13:13
#5

Jag brukar se på hunden när det börjar bli dags, han har liksom ett speciellt kroppsspråk när han förbereder för att bajsa. Det ger mig chans att gå vidare om platsen inte är lämplig, och då får han inte chansen att sätta sig där utan jag väljer att vi går vidare. Olyckor händer såklart ibland och han sätter sig helt utan förvarning, men det är väldigt sällan. Jag försöker också ofta att när vi går förbi/på de ställen han inte bör bajsa så är jag förutseende och låter honom inte heller stanna och lukta eller förbereda sig för kiss eller bajs, utan då går vi raskt förbi till lämpligare ställen.

När hunden är dålig i magen ser jag att man får ha överseende om hunden bara akut sätter sig, även på olämpliga platser.

Fisherling
2017-08-10 14:10
#6

Tinja springer till skogs när hon ska skita. Har kommando på både kissa och bajsa. Hon avskyr att sätta sig på öppna ytor, men blir det akut sätter hon sig var som helst. Typ i trappan ner till en tunnelbana, det var senaste gången hon akutbajsa :P Hon äter ju färskfoder och hade fått ben dagen innan så som tur var så var skiten torr och lättplockad.

Annons:
hemul
2017-08-10 16:29
#7

#2 Om jag får sticka emellan… Det där med att lära dem kissa och bajsa på kommando har jag funderat på för nästa hund. Har en antagligen dum fråga. Om man lär dem t.ex. kommandot "kissa", är det risk att de blir så lydiga att om man råkar säga ordet i ett annat sammanhand, t.ex. säger "ska vi gå ut och kissa" så händer det en olycka på hallgolvet? Allts bör man ha ett "reserverat" kommando för att undvika misstag? Tror att svaret är nej, men…

En ännu dummare fråga, hur reagerar hunden om den inte behöver kissa/bajsa? Förstår den att det är OK ändå?

Fisherling
2017-08-10 16:35
#8

#7 Om hunden visar sig bli förvirrad av det, fråga helt enkelt inte hunden om ni ska gå ut och kissa.

Jag brukar fråga Tinja "ska du bajsa?" och behöver hon bajsa så försvinner hon kvickt in i skogen för att bajsa. Behöver hon inte står hon bara kvar och ger mig en konstig blick. 

Behöver hon inte kissa/bajsa brukar jag bara säga "nähepp, det behövde du visst inte". Funkar för oss.

Snuffles
2017-08-10 16:52
#9

Nej, men om jag märker att han är påväg att sätta sig och det är på ett olämpligt ställe så kortar jag kopplet och skyndar mig att gå med honom till ett lämpligare ställe.

Changrila
2017-08-10 17:10
#10

Jag kan inte säga "nu ska du gå och bajsa" och få hundarna att göra det, däremot om de verkar vara på väg att sätta sig eller letar efter en enligt dem bra plats, då kan jag avbryta dem och locka med dem till något lämpligare ställe.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wellcraft
2017-08-10 17:20
#11

#7 Mina hundar vet att man inte gör ifrån sig inne.
Jag skulle kunna be dem att gå och kissa eller bajsa hur mycket som helst när vi är inne och de hade aldrig gjort det.
Kommandot funkar alltså bara utomhus.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kalli
2017-08-10 17:25
#12

#9: Spännande, mina skiter helt enkelt ändå även om jag släpar bort dem. :)

hemul
2017-08-10 17:26
#13

OK, tack båda. Ska nog pröva det där. Verkar praktiskt när man har brottom, på resa och så.

Annons:
peafie
2017-08-10 18:44
#14

#8 exakt så gör vi också. De svarar med att bara stirra om de inte är nödiga, så säger jag "ska vi gå in då?" och då viftar de på svansarna och vänder sig hemåt. :) praktiskt med hundar som kan prata. #7 om jag frågar om de behöver ut och kissa så springer de till dörren, så nog kan de skilja på det. :)

Bloggen     ○    Instagram

[Forest]
2017-08-11 09:39
#15

Jag vet inte hur många gånger i början när vi fick Milli som man fick tvärstanna för hon bajsa mitt på vägen när man gick över. Henne kan man inte styra alls. Att man måste leta efter gräsplätt är alltså inget måste :P Men våra andra phu här kan man få svårt då gäller det leta efter gräsplätt för att dom ska lätta på trycket. Det är inte alltid så kul när man är där det inte finns gräs.  Våra bajsar i regel samtidigt då det är små hundar så räcker en bajspåse till alla tre lite miljövänligt 😃

Wellcraft
2017-08-11 12:14
#16

Hade en dagmatte hund som kunde sätta sig vart som. Riktigt irriterande. Man kunde ju inte gå överallt med honom eftersom han kunde bajsa när som helst. Livsfarligt att gå över vägar då han kunde tvärstanna mitt i allt. 
Är glad att mina hundar alltid sätter sig på lämpliga ställen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hornslandet
2017-08-11 15:57
#17

Jag har ingen plan på att kunna just bestämma när min hund ska bajsa. Men har lärt mig allt eftersom att, iaf oftast, kunna snappa upp signaler på när han är på G. Då kan vi gå i en liten rask takt till lämpligt ställe, och han vill ändå i princip bara bajsa lite undanskymt, gärna i ett hörn av buskar eller dylikt. Sen är han även "ganska" punktlig, och bajsar vid liknande tider varje dag, det underlättar ju lite också. Har hänt att han stannat och bajsat på trottoaren, men eftersom han fram tills nu varit valp så tänker jag att han inte alltid har kunnat hålla sig till ett lämpligt ställe heller :)

Upp till toppen
Annons: