Annons:
Etikettraser
Läst 890 ggr
Zdews
2017-08-09 22:33

Vilken ras kan passa?

Jag är intresserad utav att skaffa hund med vet ej vilken ras. Mina krav: - jag bor i en lägenhet i Sthlm så hunden måste klara av att bo relativt litet utan trädgård och tåla stadsmiljön. - storleken spelar ingen större roll huvudsaken är att den inte är jätte stor eller jätte liten. - Ingen kamphund - hunden ska vara självsäker men utstråla ett lugn och harmoni - hunden ska inte vara utav en ras som har tedenser att skälla mycket (kan störa grannarna om hunden skäller) - skulle vilja träna lydnad med hunden eventuellt spåra/söka efter saker. - pälsen ska inte vara för krävande (max 2 borstningar i veckan). Hunden ska inte behöva klippas. - ska gå bra ihop med barn - helst inte långpromenader över 2 timmar per dag. - har mycket tid att aktivera hunden på helgerna i skog och vildmark.

Annons:
Sugar Mist
2017-08-09 22:38
#1

Golden :)

-

Wellcraft
2017-08-09 22:43
#2

Kolla rasgrupp 9.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zdews
2017-08-09 22:50
#3

#2 kollade upp rasgrupp 9 men det känns som de är lite för livliga. På rasbeskrivningarna på skk.se så står det hos nästan alla raser "är en livlig hund" skulle vilja ha en lite lugnare hund

Fisherling
2017-08-09 22:57
#4

#3 Isåfall får du antingen skaffa en sjuk hund som inte orkar göra något eller en riktigt stor hund, typ Leonberger.

Vinthundarna är också riktiga mysproppar, ligger helst och sover inne, så länge de får springa av sig några gånger i veckan.

Hundar är levande varelser och de flesta är rätt livliga, speciellt de första tre åren.

Zdews
2017-08-09 23:07
#5

#4 jag menade inte att hunden skulle vara halvdöd det är bara det att jag vill inte han en jätte ettrig hund som springer runt och skäller och gör sönder grejer hela tiden. När den är ute får den busa så mycket som hellst men när den är inne så ska den vara relativt lugn

Fisherling
2017-08-09 23:18
#6

#5 Ingen normalt funtad och lämpligt aktiverad hund skulle bete sig så inomhus. Inte ens folk med riktiga brukshundar har hundar som beter sig så inomhus.

Annons:
Lord Vulcan
2017-08-10 05:26
#7

Schäfer:))

Wellcraft
2017-08-10 13:32
#8

Du borde nog satsa på en katt istället.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Animallover114
2017-08-10 14:11
#9

Jag som person skulle nog rekommendera rasgrupp 9:). Visst, det finns raser som är mer framåt än andra. Men i dessa raser finns även individer som är lite lugnare osv. En ras jag kan rekommendera utifrån är Tibetansk spaniel. Min hane är mycket lugn, snäll, trevlig mot andra hundar, med ett tillräckligt mått av självsäkerhet. Dem är inte krävande men gillar sina promenader och jag tror att dem ändå skulle må bäst av regelbunden motion. Då menar jag inte 2-3h per dag utan mer, några kortare promenader per dag. Sen finns det ju Chinese crested dog, dem är dessvärre lite piggare vad jag sett men det blir nog bäst om du letar utifrån dina önskemål och går på individ. Förlåt för den hemska stavningen! Lycka till!

Isalel
2017-08-10 17:22
#10

Tänker på cavalier king Charles spaniel? Har aldrig stött på skälliga och "livliga" hundar, däremot är dom inte så lekiga utomhus heller vad jag har sett. Är mer sällskapshund som hänger på på det mesta men inte så mycket egen påhittighet. Tror inte att det är supermycket pälsvård annat än att det kan fastna snö och smuts i tassar och på magen :) Däremot så dras de med en del rasbundna sjukdomar, så det tycks vara noga med var man köper sin hund ifrån.

Zadeira
2017-08-10 17:43
#11

#3 Jag tycker du ska skilja på livlig och krävande. En hund som mår bra kan leva upp och vara livlig när den får lov, tex vid lek, lösspringning, rolig träning osv, men är inte i samma behov av det som andra mer krävande hundraser utan klarar av en lugnare livvstil. Sällskapshunderna ur rasgrupp 9 låter som att de passar dig jättebra.

tiger tok
2017-08-10 18:16
#12

En renrasig Ikea golden kanske ?

Emellaya
2017-08-13 09:45
#13

@4 jag förstår dig. Det är inget fel i att föredra en hund som är lugn. Hundar som inte stressar upp sig, går upp i aktivitet kan man förklara det. Fördomar man har är väl att många sällskapshundar är busiga och springer några varv inomhus. Men om hunden tar ut sin energi på att förstöra saker så gör ägaren något fel. Jag föredrar självständiga hundar. Många hundar är lugna inomhus om de får rätt aktivering samt att man vänjer sig nog snabbt vid sin nya familjemedlem, trots tankarna innan hundköpet. Jag kan tipsa dig att läsa om field spaniel som är rasen jag valt. Kompromissen blir att du i så fall får klippa pälsen.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Annons:
Frida B
2017-08-13 11:18
#14

Shit vad dryga vissa av er är, kom igen. Vaknat på fel sida? "Köp en katt istället" "ikeagolden" seriöst. Förklara för TS istället hur man bör tänka idtället för att dryga. Till ts då: mer än hälften av vad du skrivit är krav på en individ, inte en ras. Finns ingen ras som är självsäker men utstrålar lugn och harmoni, det är individer. Bra ihop med barn, inte heller rasbundet. Inte över 2 timmars promenad… ingen hunf blir trött av promenader. Tåla stadsmiljö, handlar om hur individen är. När man letar efter en hund brukar jag rekommendera att man tar sig en riktig funderare på varför man vill skaffa hund, vad man vill ha hunden till och vad man vill ha för egenskaper i hunden. Exempel: Jag ville ha en hund med mycket driv, aldrig ge upp då jag vill jobba med hunden. Vill ej att den ska vakta särskillt mycket, vill att den ska hålla sig till mig. Vill ha en signalkänslig hund, då jag vill tävla agility. En hund som ger mig en utmaning i vardagen, ville även ha en reserverad hund från början. (Nu blev det tvärt om men ja) den ska helst vara korthårig, inte för skarp heller. När jag valt ras, då börjar jag titta på linjer inom den rasen. Då kommer sådant in som exempelvis bör jag kika efter trygga och stabila linjer, om man har barn och bor i stan. Då kan man få en bättre grund för träningen. För en hund föds varken barnvänlig eller miljötränad.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
2017-08-13 11:37
#15

#14 Har du vaknat på fel sida? ;) 
 Mitt tips var menat i all välmening, eftersom TS beskrivning stämmer bättre in på en katt.
Ett tips i all välmening till dig är att inte ta för givet att alla är sura eller menar något dåligt, det blir bättre stämning om du ser saker mer positivt!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

peafie
2017-08-13 12:04
#16

#15 Ja, katt är ju ett fantastiskt bra svar på frågan om vilken hundras som skulle kunna passa. Den skäller ju inte, så den stämmer ju definitivt in på den punkten på kravlistan. Det här med lydnad och spår går säkert också finemang med en duktig kisse.

Bloggen     ○    Instagram

tiger tok
2017-08-13 12:19
#17

#14 jag var ironisk, men det brukar ju sällan gå fram via text. Då har jag lärt mig en läxa, men så som du svarar mot mig och #8 skulle jag påstå att det var ganska drygt av dig också. #15 👍🏻

Frida B
2017-08-13 14:26
#18

Ja, fine. Tyck att jag är dryg. Men kom igen, katt? Ikea-hund? Nää.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tiger tok
2017-08-13 14:34
#19

Sa ju att jag var ironisk, och att jag lärt mig min läxa? Sa inte heller att du är dryg, sa att svaret var det?

KaydeN
2017-08-13 15:41
#20

Jag tycker Chow Chow låter som en ras för dig. Jag har inte så jättemycket erfarenhet av den rasen men vad jag har hört och själv upplevt så tycker jag att den rasen stämmer ganska bra in på dina krav :) Eller Eurasier, kom jag att tänka på nu också!

Annons:
Frida B
2017-08-13 17:21
#21

#19 svarade inte bara dig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: