Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 770 ggr
[Tismon]
8/1/17, 1:33 PM

Klickerträning?

Jag har alltid varit lite förvirrad kring det här med klickerträning. Det verkar vara ett superbra sätt att träna hundar, men såvitt jag förstår det klickar man i samband med belöning så att hunden associerar det till något positivt. Ska man alltid belöna vid varje klick? Kommer man till slut kunna köra utan godisbelöning, att det räcker med att bara klicka? Sen undrade jag hur lång tid det tog för er alla att få vovven att gå fint i kopplet. Min labbevalp går fint men han vill gärna ha godis. Hur tränar man det utan att det hela tiden ska vara beroende av godis? Hur gamla bör de vara när man först börjar cykla med dem? Ska man träna redan nu att gå fint vid cykeln (han är 4 månader)? Har ni några andra tips så uppskattas det mycket! :)

Annons:
parsley
8/1/17, 1:44 PM
#1

Klicket berättar för hunden "bra, nu gjorde du rätt och kommer att få en belöning". Man ska inte klicka utan att belöna, för då förlorar klicket sitt värde.

Vad har du för definition på "gå fint i koppel"? Gå utan att dra i kopplet? Förflytta sig utan att nosa överallt? Gå fot där ni har ögonkontakt? Klara hundmöten?

hemul
8/1/17, 1:46 PM
#2

Jag har läst på massor för jag begrep inte heller finessen i början. Som jag förstår det så ja, man belönar för varje klick, med godis eller annat, och det är jätteviktigt att man gör det så klicket inte tappar sin betydelse, d.v.s. nu kommer det godis/lek/kel. Man slutar alltså aldrig belöna vid klick. Däremot minskar man frekvensen klick/belöning vartefter hunden blir duktigare.

I vardagen, när det inte är träning, kan man ju så klart belöna på andra sätt än med klicker särkilt när det är saker som redan sitter. Som jag tänker mig det tränar man t.ex. sitt med klicker. När det sitter och man använder sig av det i det dagliga livet räcker det med en uppskattande klapp eller ett "bra" ibland precis som vanligt.

reverse
8/1/17, 1:51 PM
#3

Klickerdosan är ett verktyg vid inlärning, ett effektivt sådant då det går att vara mycket exakt. Hunden ska alltid belönas efter klick. (Det spelar alltså ingen roll om du exempelvis klickade fel, det är ditt fel och inte hundens). När en hund har lärt sig något (du är helt nöjd med utförandet och hunden förstår det signalord du lagt på) behövs inte längre klickerdosan för det tricket, momentet eller vad det nu gäller och man behöver inte heller alltid belöna en hund när den utför något den kan.

 //Lina

[Tismon]
8/1/17, 2:13 PM
#4

#1 Min definition av det är att han inte börjar dra så fort han ser/luktar något som intresserar honom, liksom att kunna gå förbi andra hundar utan att han ska slita halsen av sig. För tillfället kör jag på att så fort han börjar drar stannar jag, ibland backar ag några steg och väntar tills han sätter sig ner och tittar på mig och då belönar jag honom. Jag tycker att jag är väldigt konsekvent. Vi har tränat detta i lite mer än en månad nu. Så kan klicker då vara bra i koppelträning tycker ni? :O Hur "inklickar" man sin hund?

parsley
8/1/17, 2:41 PM
#5

När man klickar in hunden så klickar man samtidigt som man ger den något gott att äta.  Det brukar gå ganska fort att få den att förknippa klick med belöning. 

Jag har klickertränat koppelgående och jag tycker det har fungerat bra.

tiger tok
8/1/17, 5:23 PM
#6

Klicket är för att visa nu, exakt nu gjorde du rätt! Godis kommer efter. För att med röst beröm eller godisberöm blir det ofta lite fördröjt! T.e.x om du skall lära hunden sitt, när rumpan är påväg ner i backen KLICK och sedan kommer godisen. Upprepa. När hunden sedan har upprepat detta kan man börja säga kommandot "sitt" när rumpan är påväg ned. KLICK! Upprepa! Och sen kan man säga kommandot och när hunden sätter KLICK! Sedan kan ju hunden kommandot och då behöver man inte klicka för det😜

Annons:
[Tismon]
8/2/17, 2:37 PM
#7

I see I see! Sen har jag hört att man även kan använda klicker till att "forma" hunden, men hur ska den veta exakt vilket beteende den belönas för när den gör saker omedvetet? Min labbe är sjukt lätt distraherad och jag tänker att det inte är så konstigt för en 4 månaders valp. Brukar belöna honom med hundmat eller leversnittar. Det funkar ganska bra tills miljön är intressantare än maten, borde jag pröva med något godare för att fånga hans uppmärksamhet? Hur länge tror ni det kan ta honom att bli koppeltränad? (Nu vet jag att det är individuellt osv men tänker mest på att han inte ska dra om mina föräldrat går med honom någon gång, de har problem med ryggen och klarar inte av det)

hemul
8/2/17, 2:44 PM
#8

För att den klykat att det den gör just när man klickar är det man är ute efter. Och när man hållit på ett tag vet den att du vill att den ska göra något när du står där med klickern och så kommer den att prova allt möjligt. Man kanske inte får ha så fasta planer på vad man vill lära hunden när man gör så, utan mer vara beredd på att fånga upp vad som råkar komma och som kan vara användbart.

Just den biten tycker jag verkar väldigt rolig. Att hunden tar aktiv del i träningen liksom och också kommer med idéer.

Säger jag, som inte ens provat än. Men så har jag fattat det. 🤪

Elsis matte
8/2/17, 6:09 PM
#9

Jag använder inte klicker, eller ens godis, när det gäller vanligt koppelhyfs. Belöningen är istället att hunden får gå på. Men om du ska använda klicker så är det viktigt att du då belönar det du vill ha, dvs att hunden går lugnt i kopplet. Om du korrigerar drag och sedan klickar för att hunden sätter sig, så tränar du bara att hunden ska sätta sig efter att du stannat.

Sugar Mist
8/2/17, 9:31 PM
#10

Leversnittar och vanlig hundmat är sällan något som får hunden speciellt intresserad, satsa på något äckelpäckel/mer doftande godis.
Natures Menu har jättebra smågodis med hög kötthalt, tror jag bara haft 2-3 hundar som tackat nej till det på jobbet och brukar få den mest bakåt hunden att våga sig fram och smaka.
Vanlig torkad lunga brukar vara supersmarrigt.

Man får pröva sig fram tills man hittar något dom verkligen vill krypa ur skinnet för, det kan vara allt från en sunkig ostbit till rå lövbiff :p

-

Alvirpo
8/2/17, 10:51 PM
#11

Ett tips är att kolla up " dog shaping" på youtube, finns många bra videor på folk som tränar och berättar hur man gör, det hjälpte mig förstå hur det hela funkade 😃

Upp till toppen
Annons: