Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1316 ggr
jsanden
7/31/17, 12:41 PM

Schäferuppfödare sökes!

Planen är att skaffa en Schäfer till nästa år, ej utställningsvarianten. Vill ha en hund som jag kan träna bruks med (eventuellt tävla om mina nerver tillåter det) köra agility på skoj, köra drag på både vintern och sommaren. En aktiv familjehund helt enkelt. Men behöver hjälp med att hitta en bra uppfödare med friska hundar, det är som en djungel för mig. Tacksam för svar :)

Annons:
Majken!
7/31/17, 1:50 PM
#1

Det beror mycket på vad du vill ha för typ av schäfer, hur mycket motor och vilken typ av kontakt du vill ha med din uppfödare. Det beror förstås också på uppfödarens krav, många vill ha referenser och säljer i första hand bara till tävlande förare. Åk till alla brukstävlingar i ditt område, se vilka schäfrar du gillar och prata med ägarna om dessa hundar för att börja bilda dig en uppfattning om hur mycket motor du behöver och vad det kommer innebära för din kommande vardag. Lycka till!

jsanden
7/31/17, 3:24 PM
#2

#1 Vill inte ha en med alldeles för mycket motor, utan lagom motor för mig som bara vill träna mer på skoj. Har inte några jättehöga ambitioner på att vi ska ta oss långt i tävlingar. Tränar mer för att jag tycker det är kul och för att hunden ska vara nöjd och må bra. Men hunden ska inte heller klättra på väggarna för att man pga någon orsak inte kan träna en eller två dagar. Har hittat lite olika uppfödare men har inte haft kontakt med dem än för att se om de föder upp Schäfrar som de tycker passar in i min vardag. Har haft en Schäferblandning förut som jag fick ta bort pga Atopi så är så rädd att det ska bli samma sak med nästa hund. Vill så klart ha en hund från en uppfödare som har haft till stor del friska hundar men är inte så super insatt i hälsa överlag. Så tänkte därför om det finns någon som vet av en uppfödare som föder upp friska hundar som passar för mig. Inget "bruksmonster" som passar till tjänst men inte heller utställningsvarianten, utan mer en familjehund som passar in i ett aktivt hem där det kommer erbjudas träning i bruks, agility och drag i första hand :)

Fisherling
7/31/17, 3:40 PM
#3

Du kanske ska titta efter andra raser? T.ex Lapsk Vallhund? Aktiva och träningsvilliga, kan absolut köra drag och är antagligen till och med bättre lämpade för agility än Schäfer.

Schäfer är en brukshund, den SKA ha mycket motor. Bidra inte till urvattnandet av arbetande raser genom att satsa på en mellanmjölksschäfer, utan satsa på en topphund av en passande ras istället.

Det är lite som att fråga efter en retriever som inte vill apportera, eller tax som inte vill spåra ;)

Majken!
7/31/17, 4:18 PM
#4

#3 Att inte vilja ha den mest extrema individen av en ras betyder inte att rasen i stort inte skulle passa. Det är ju ingenting avvikande rent rasmässigt som TS beskriver, är det just schäfer som är rasvalet så går det att hitta följsamma individer som är fina familjehundar. Det är det liv som de allra flesta hundar (även brukshundar) lever. #2 Jag kommer inte att tipsa om enskilda kennlar, jag tycker du som sagt ska ge dig ut och se dessa hundar i arbete och på tävling för att bilda dig en bild av vad du själv vill ha (och vilken typ du absolut inte vill ha) och kontakta de som föder upp dessa hundar. Lycka till!

jsanden
7/31/17, 4:37 PM
#5

#3 Självklart kommer jag träna bruks, inget snack om saken, men är inte så intresserad av att just tävla. Betyder inte enligt mig att en brukshund får ett sämre liv bara för att den inte kommer ut på tävlingsbanorna. I nuläget finns det ju redan det du kallar för mellanmjölksvarianten. Det finns de uppfödare som avlar på hundar som ska passa i tjänst, det finns det uppfödare som avlar på en Schäfer som ska komma långt i utställning, och det finns de som avlar för att få fram hundar som passar till ett aktivt hem med en ägare som har att erbjuda det hunden behöver för att få utlopp på sin energi både fysiskt och psykiskt för att må bra. Körde mycket agility med min Schäferblandning jag hade, visst han kunde ju aldrig mäta sig mot tex en Border Collie men det gjorde liksom inget för mig, jag tränade mer det för att jag och hunden tyckte det var roligt. Är samma med drag och bruks. Bara för att jag inte tänkt tävla betyder det inte att jag inte tänkt lägga ner tid på hunden. Träna hund är det roligaste jag vet och då fram för allt bruksgrenarna. Då förstår jag inte riktigt varför en annan hundras skulle passa mig bättre bara för att jag inte vill ha den "värsta" Schäfern med otroligt mycket motor i sig :)

Fisherling
7/31/17, 4:40 PM
#6

#4 Fast jag anser att någon som vill träna på skoj i allmänhet kanske inte behöver en brukshund? 

Men vad vet jag, TS variant av "på skoj" kanske involverar målmedveten och tävlingsmässig träning, och då passar ju schäfer jättebra.

Annons:
jsanden
7/31/17, 5:18 PM
#7

#4 Tack för tipset ska göra det :) #6 inser själv att "på skoj" kanske blev fel ordval men kom inte på något annat ord att beskriva det med. Självklart tänker jag ju lägga ner mitt hjärta och själ i hunden, och träna både bruks och andra grenar på allvar även fast det kanske inte blir så att vi visar oss på tävlingsbanorna. Förstår ju att Schäfern är en aktiv hund oavsett vilken variant man har, och är ju varken kul för ägare eller hund att hunden inte får den aktivering den behöver. För mig är träning med hund skoj då det är det jag brinner för, håller på att klättra på väggarna utan hund just nu. Därav kom ordvalet "på skoj" fram. Men om vi lägger fram det så här, jag kommer träna med hunden så den skulle i stort sett vara redo för tävling om jag någon gång känner att jag även vill tävla :)

Fisherling
7/31/17, 5:28 PM
#8

#7 Då förstår jag bättre vad du menar :D

Lord Vulcan
8/1/17, 10:41 AM
#9

Har en schäfertik från en uppfödare som säljer merparten av sina valpar till försvaret och polisen. Här tyvärr inte tränat mycket med henne, mest spår. Trots att hon är avlad för skydd, sök osv osv är hon världens bästa familjehund. "Springer" inte på väggarna om vi har en lugn dag. Just nu har hon sin första kull. En ska jag behålla och träna bruks med😎

Upp till toppen
Annons: