Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 2963 ggr
Erika94
7/30/17, 8:58 AM

Avliva eller omplacera?

Långt inlägg, hoppas ni tar er lite tid att läsa! Hej! Är ny här och skulle verkligen behöva eran hjälp med råd (inga påhopp tack) angående min hund. Jag och min sambo har kommit fram till att vi inte kan ha våran 4 åriga chihuahua blandis kvar pga att han reagerar negativt på vår lille son och han har blivit mycket mer stressad sen sonen kom. Lite bakgrund om vår hund Han föddes som en av två syskon men den andra valpen dog så han har växt upp som ensam valp med sin mamma och mormor. Han har varit osäker på människor ifrån start, både hans mamma och mormor var väldigt skälliga och skällde så fort det gick människor förbi dom. Därför lärde sig såklart vår lilla hund också att göra så och jag märkte redan när vi var och hälsade på honom första gången att han gärna inte ville komma och hälsa, utan han ville gärna ligga och trycka hos uppfödaren där han kände sig trygg. Redan där borde varningsklockorna hos mig ha ringt då jag vet att man gärna inte ska ta den valp som kanske är blygast. Men eftersom det här skulle bli min första egna hund så tänkte jag inte helt klart just då. Direkt när vi fick hem honom så har han morrat och skällt på andra människor, han skällde t.om på min sambo ett tag i början. Det tog ca 2 månader innan han vande sig med sambons föräldrar (som han nu älskar) Så fort han får selen och kopplet på sig och väntar på att dörren ska öppnas så börjar han moffa och morra. Vi har tagit hjälp av både kennelklubben och utbildad problemhunds utredare. Men då tiden inte har räckt till så har han inte fått den träning han behöver. På senare tiden så har han även bitit två bekanta som han inte litar på alls, något sånt har han inte gjort tidigare förutom med oss om vi har försökt korrigera honom. Nu står vi i valet och kvalet om vi ska omplacera honom eller låta honom somna in. Såklart så vill jag att han ska få leva kvar men har så mycket ångest för hur dåligt han kommer må hos någon annan den första tiden och det vet jag inte om jag kommer klara av. Det tar så lång tid innan han får förtroende för någon annan och jag vet inte om jag klarar av att lämna honom hos någon, för honom, helt okänd person när jag vet att han kommer må så dåligt. Avlivning finns med i bilden pga att vi vet hur dåligt han mår i psyket och att han ständigt är stressad och alltid på sin vakt så på det viset kanske det skulle vara bättre för honom att få somna in och slippa må som han gör. Jag har ingen aning om hur vi ska göra, det börjar bli ganska akut med tanke på hur han reagerar på vår son. Hoppas någon kan komma med råd eller erfarenhet av samma sak.

Annons:
Isalel
7/30/17, 10:20 AM
#1

Jag skulle nog försöka hitta någon med stor hundkunskap som kanske skulle kunna erbjuda hunden en lugnare miljö och kanske med någon som hade mer avsatt tid för att träna hunden inom de områden han har problem. Han är ju inte så gammal. Med rätt person så kan ju övergången, trots att den är jobbig, kanske hjälpa hunden i slutändan. Men det är ju inte superlätt att hitta sånna personer som vill ta över en "problemhund", så skulle ingen lämplig dyka upp så låter ju avlivning som det minst dåliga alternativet.

tiger tok
7/30/17, 10:26 AM
#2

Skulle gett ett helhjärtat försök att hinna någon med genuint stor hundkunskap! Alt googla instruktörer för problem hundar och kontakta dem, förklara situationen och se om någon kan ta honom?

ifoundnemo
7/30/17, 10:40 AM
#3

Ni har ingen i er bekantskap som kan ta över honom? Min ena syster kunde inte ha kvar sin hund och då tog min andra syster och hennes sambo över hunden. Då kommer ju hunden till någon den redan känner och är trygg med. Så jag hade hört mig för inom bekantskapen först, sedan gjort som #2 föreslår. Har ibland sett hundpsykologer och liknande som hjälpt till med omplaceringar så förhoppningsvis går det ju att lösa. Ett stort lycka till, hoppas allt löser sig till det bästa för er alla!:)

Herveaux
7/30/17, 10:41 AM
#4

Vad fick hunden för diagnos av hundpsykologen?
Kan han bli en trygg hund med rätt ägare och träning eller kommer han troligen bara bli en mindre otrygg hund?

Om ni skulle kunna hitta en ny ägare som inte har barn men med en eller två lugna, snälla och stabila hundar som han kan ty sig till vore det ju toppen, om han kan bli en tryggare hund vill säga.

Att hitta en ny ägare kan ju dock ta sin tid och om det redan nu börjar bli akut så kanske det är en lösning som helt enkelt kommer ta för lång tid?
Det får ju inte bli så att han hamnar hos den "minst dåliga" som visar intresse.

Om han alltid kommer ha en hög stress och oro i sig så är nog att somna in det mer värdiga för lillskrutten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ifoundnemo
7/30/17, 10:42 AM
#5

En hundpsykolog kan säkert hjälpa till att råda om avlivning är det mest humana för hunden (eftersom du skrev hur stressad hunden är). Så det kanske bör utredas först? Usch, det är ingen lätt situation ni hamnat i…

Turast
7/30/17, 12:50 PM
#6

Jag tycker att det faktiskt är tillräckligt med anledning för att låta hunden vandra vidare. Hunden mår ju inte bra och ärligt, någon med stor kunskap och tid, vill den verkligen lägga ner tid på en hund som kanske inte ens blir bra? Låter kanske hårt men tror tyvärr att många hellre satsar på en hund som har "bättre" chans .. Avlivning är inte elakt, inte om det är för hundens skull. Stress skadar ju inte bara huvudet utan även resten av kroppen.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Joyous
7/30/17, 5:27 PM
#7

Kan bara utgå från hur jag skulle göra och jag skulle aldrig omplacera en sådan hund. Hunden är ständigt stressad, rädd och har bitit två människor… Att omplacera en hund med den problematiken för att senare få höra att hunden bitit ett barn eller omplacerats vidare skulle få mig att må fruktansvärt dåligt. Avlivning är ett tungt beslut men ibland är det det snällaste vi kan göra mot vår hund. Kram

[Tismon]
7/30/17, 5:54 PM
#8

Ni kanske skulle kunna låta en bekant ta hand om den tills ni hittat ett hem som kan ta hand om problemhundar? Hade det inte varit för att jag redan har två hundar (varav en var en omplacering som också riskerades avlidas) hade jag gärna försökt hjälpa till… Jag tycker att avlidning är så drastiskt, men om det inte finns andra möjligheter så måste man väl göra det som är bäst för hunden :/

Wellcraft
7/30/17, 6:16 PM
#9

Eftersom hunden är född med extremt dålig mentalitet så skulle jag avliva.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

peafie
7/30/17, 6:21 PM
#10

Håller med #6 och #7. Avliva är inte alltid fel och ibland det snällaste mot hunden.

Bloggen     ○    Instagram

supernatural
7/30/17, 8:28 PM
#11

Jag håller också med… Avlivning låter klokt. Hunden mår nog inte bra, och inte ni heller <3 Tänk om ni lämnar iväg honom och så ska ni oroa er för hans hälsa hos dem andra, och tänk om de lämnar iväg honom i sin tur och så blir det en olycklig historia av allt :/

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

ForeverEmma_
7/31/17, 9:23 AM
#12

Avliva är som sagt inte fel. Men vill du ge han en chans så skulle jag nog lämna in han till hundstallet. Där gör dem ju en bedömning av hunden och ser dem att det finns hopp är dem ju noga med vart hunden hamnar

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

chaoscrime
7/31/17, 11:19 AM
#13

Skulle aldrig avliva. Hunden verkar vara svag mentalt och behöver en väldigt erfaren ägare samt en lugn miljö. Bara för att hunden har svaga nerver och inte passar för de flesta bör avlivning vara ett sistahandsval. Jag har själv varit fosterhem till en väldigt stressad och nervös hund som bet en person tidigare, nu bor han hos en familj i villa där han leker med barnen och söker kantareller. Alla förtjänar ett värdigt liv 🙂

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
Erika94
7/31/17, 11:26 AM
#14

Tack så mycket för era svar! Är tacksam över att så många kommer med råd och är så hjälpsamma! Utredaren (som var i slutet av sin utbildning) sa till oss att det inte alls var omöjligt att hjälpa våran hund men att kanske vissa saker skulle bli svårare och enstaka saker omöjliga att få bort, som t.ex larmandet vid dörren men det är inget som störa oss särskilt mycket. Det var ju ett bra tag sen vi träffade henne och vi upplever som sagt att han har blivit lite mer stressad sen sonen kom. Det finns tyvärr ingen i våran närhet som kan ta hand om honom då han bara litar på 3 stycken utöver oss och alla dom har egna djur att ta hand om. Jag har tänkt på hundstallet för har sett hur duktiga dom är där att träna hundarna som kommer in där. Det jag är osäker på är själva miljön där, om den är särskild bra för våran hund då han redan är så pass stressad och då vet jag inte om han skulle må så bra av att sitta där det är massa andra hundar som kanske är i samma tillstånd som honom. Det bästa för honom skulle nog vara lugn och ro. Är det någon som vet om det finns utredare eller personer med erfarenhet av sånt här, som tar emot hundar som vår så får ni gärna skriva det här! Tack igen!

Upp till toppen
Annons: