Annons:
Etikettbeteende
Läst 366 ggr
KatarinaSt
7/17/17, 8:46 AM

Nån med hundvana småbarn i Stlm-området?

Vi håller på att träna bort vår hunds barn-rädsla och har fått hjälp av hund-psykolog från Glada Jyckar med privat träning.

Det är inget jätte-problem men tillräckligt för att lägga extra tid på för både hundens och vår skull. Vår unghund (cocker spaniel) blir osäker när barn går direkt mot honom och framför allt om de försöker klappa eller stirrar honom i ögonen. Han reagerar genom att morra och skälla för att försöka skrämma bort barnet.

Mha en hundtränare har vi fått jättebra verktyg för att komma tillrätta med beteendet och vi har nått stora framgångar. Han passerar barn både lös och i koppel utan några reaktioner alls så länge barnen "sköter sig".

Vi tränar själva vid lekplatser osv men känner ingen med små barn för att ytterligare träna på närhet med barn. Målet är att han inte ska reagera negativt när det närmar sig barn i trängda situationer ex en buss eller liknande.

Det jag tänker mig vi skulle göra är att barnet kastar godis till hunden, att vi går tillsammans (pack-walk med barn), att vi sitter nära varandra ex på picknick filt och bara umgås. Jag vill att hunden ska förknippa barn med nåt kul och gott och att de inte alls är farliga trots att de låter och flaxar mycket.

Om du har barn i 2-3 års åldern, bor i Stlm och har tid å lust så skulle det vara jättekul om du kan hjälpa oss med träningen. Har du dessutom en barn-van hund själv som kan agera god förebild så är det ett jätteplus.

Med vänlig hälsning,

Katarina

Annons:
Upp till toppen
Annons: