Annons:
Etikettbeteende
Läst 3004 ggr
tiger tok
2017-07-15 18:53

Vara själv i bilen?

Ja, idag testade jag att lämna valpen i bilen (självklart med fönster och dörrar öppna) medan jag gick och åt lunch. Dröjde inte länge innan det började skällas, jag väntade tills han var tyst och plockade då ut honom. Så hur ska jag träna detta? När han är väldigt trött/nedvarvad för idag var han trött men inte nedvarvad? Kan tänka mig att det blev svårare för att andra hundar skällde och människor pratade, men sådant brukar han inte skälla på i vanliga fall (peppar peppar)? Tips och erfarenheter uppskattas!

Annons:
[Tismon]
2017-07-15 19:28
#1

Låter som separationsångest? Min valp har detta och jag brukar träna detta med olika övningar. Ha ett kompostgaller inomhus för att täcka vid en dörringång till ett rum. Ha valpen vid ena sidan och ge den leksaker för distraktion, gå därifrån och återvänd utan långa mellanrum. Öka tiden och avståndet såsmåningom och den lär sig långsamt att du inte försvinner "för evigt". En annan övning kör jag med en kompis ute på en väldigt öppen plats, preferable en lugn stor plats som en åker. Min vän håller fast vovven, jag säger stanna, går en bit bort och kallar in den. Ökar avståndet efter varje gång. Hunden lär sig då att lita på att jag inte försvinner, att komma, samt stanna :)

[Forest]
2017-07-15 20:36
#2

Jag fattar själv inte vitsen med lämna hund i bilen själv, visst springa in o köpa det där mjölkpaketet kan jag förstå. Men inte annars. Mitt tips är träna först hemma med ensamträningen. Då det är tryggt och helt säkert miljö för valpen.

Honestyisdead
2017-07-15 20:40
#3

Håller helt med #2.

För övrigt blir det väldigt varmt även om det är öppet.

Majken!
2017-07-15 21:20
#4

#2 Tränar du din hund så är det av största vikt att den kan ligga tyst och stilla i bilen under några timmar.

[Forest]
2017-07-15 21:37
#5

Vad tränar du som hunden behöver ligga i en bil i timmar? När vi är på kurser lr på klubben så ligger inte våra hundar bilen. Så nej vi har inte hundarna i bilen när vi tränar. Du kanske har lite bra tips till TS kring lära sin hund klara av att vara i bilen i timmar.

Turast
2017-07-15 21:52
#6

Hur gammal är valpen?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Majken!
2017-07-15 21:56
#7

#5 Framförallt sök, men också spår, skydd och lydnad. Det brukar lösa sig när hunden vänjer sig, man kan också vara strategisk med hur man parkerar och vilken störning man utsätter hunden för.

Odd
2017-07-15 22:06
#8

#2 Även om man bara snabbt ska in och handla något vill man ju inte ha en stressad hund som bara sitter och skäller och är orolig, är man dessutom ute och reser väldigt mycket kan man behöva stanna för att gå på toa eller äta, då vill jag personligen att min hund ska kunna lugnt ligga kvar och vila i bilen, för hans eget välmående, så då ser jag inget negativt med att träna hunden till att vara ensam. Men jag håller med dig om att börja med att ensamhetsträna hemma först och veta att valpen klarar av det. #0 Börja med att vänja hunden vid bilen och lär den att det är en plats att slappna av på. Kör en kort runda någonstans och stäng av bilen och sitt kvar där (15m-1tim, så länge som det tar för din hund att slappna av), när hunden är lugn, helst sover, kan du köra vidare eller gå en liten runda med den. Upprepa detta flera gånger, och variera med att köra vidare/gå ut så att det inte alltid blir så att "Åh nu har bilen stannat, nu ska vi gå någonstans!". När hunden är avslappnad varje gång du stannar kan du börja kliva ut ur bilen. Kliv inte ut så fort du har stannat, sitt någon minut, gå ut ur bilen och gå några meter, stå kvar men stirra inte på hunden för att se vad den gör, ha ryggen till eller håll på med telefonen, gå tillbaka till bilen, om hunden sitter upp kan du säga åt den att ligga om du vill det (Jag sa alltid "Gå och lägg dig" till Bobby, det är hans vilokommando och betyder att han kan slappna av eftersom ingenting ska hända), öppna dörren och sätt dig i bilen utan att hälsa på hunden, är den stissig så bara ignorera och säg "Bra" när den är lugn, starta bilen och kör vidare. Upprepa detta flera gånger på olika ställen; skogen, affären, stan, osv, är du på ett ställe med mycket rörelse och folk, stå direkt vid bilen till att börja med och gör som du nämnde i #0 om den skäller på förbigående. När hunden verkar bekväm med situationen så ökar du avståndet och tiden du står utanför bilen, sen går du så att du inte syns (någon minut) och ökar sakta tiden, precis som när du ensamhetstränat hemma. Jag gjorde detta med Bobby och han sov alltid så gott i bilen, både när vi körde och när vi stannade, det var aldrig några problem (förutom om jag hade för bråttom och sprang ut ur bilen, då blev han självklart orolig och började skälla), men om han var stissig sa jag bara "Gå och lägg dig" så lugnade han ner sig, nu fungerar det i de flesta situationer. Tyvärr så brann min mopedbil upp, så jag har varit tvungen att åka tillsammans med far och vår familjehund som inte har fått samma träning och skriker i panik så fort man lossar på bältet, så Bobby har börjat bli orolig i bilen igen och skäller när man går för lång… Men förhoppningsvis har jag eget körkort om några månader så vi kan börja om träningen igen. Men jag säger som de andra i tråden, om du vet att du ska någonstans där hundar inte får följa med är det bättre om de får stanna hemma. Även om du står i skugga och med allting öppet blir det både varmt och stressigt för dem att sitta i bilen, du vet inte om någon idiot kan gå förbi och knacka på rutan eller sticka in något mellan gallret och skärra hunden för all framtid. Jag ville att min hund skulle vara bekväm i bilen eftersom jag studerade och han fick följa med ut på studiebesök (studerade trädgårdsanläggning) men då var han ibland tvungen att sitta i bilen halvtimme-timme medan vi hade genomgång, sen pendlade vi väldigt långt på helger och lov, då var det jätteskönt för både honom och mig att han var bekväm nog att kunna sova största delen av resan. Nu vet jag dessutom inte hur gammal din valp är, Bobby är en omplaceringshund så han var 3år när jag tränade detta med honom.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tiger tok
2017-07-15 22:40
#9

#1 han är väldigt mammig, men han kan lämnas i några sekunder när han är trött (bara det jag testat). Tack för tipsen! #2 fast oavsett om jag skall köpa mjölk eller kolla på en tävling, så vill jag att han skall vara lugn när han är själv i bilen. #3 så även om alla dörrar är öppna så blir det varmt menar du? #4 precis, vi skall sikta på träning med mål mot tävling så jag tycker det är viktigt. #5 senast idag när jag var på kurs önskades det att hundarna var i bilen under genomgången. #6 17 veckor. #7 tack för tips, kom gärna med fler om du har! #8 tack!

Honestyisdead
2017-07-15 22:57
#10

#9 Var kan du lämna alla dörrar öppna när du äter lunch? Vad sitter din hund i?

Han är ju bara valp. Att lämna en valp på en plats med mycket störningar och dessutom under tiden som du äter lunch bäddar ju för att det misslyckas.

Det måste vara väldigt kort och lugnt.

[Tismon]
2017-07-15 23:05
#11

Kanske under tiden du tränar honom till att kunna vara ensam så kan du äta utomhus? :) Brukar själv äta typ på uteplatser på tex mcdonalds med min valp när jag är ute med honom.

Turast
2017-07-15 23:28
#12

Ni har inte ensamtränat, men du förväntar dig att han kan vara ensam? Han är dessutom på tok för ung för att lämnas så länge ensam alls, speciellt inte utan träning! Undrar som ovan också vart du kan lämna en bil med alla dörrar öppna? Vem som helst kan ju ta sig in i bilen då, kanske till och med ta hunden?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

hemul
2017-07-15 23:58
#13

Tycker Odds råd låter kloka. Prova att göra så.

Annons:
tiger tok
2017-07-16 07:22
#14

Ok, jag väntar med att lämna honom i bilen (självklart börjar jag inte lämna honom i flera timmar!) Ja, lämna bilen öppen om den är inom synhåll tycker inte jag är konstigt.

Frida B
2017-07-16 09:13
#15

Alltså har man koll, bilen står i skuggan och rutorna nedvevade blir det inte varmare i bilen än vad det är ute. Jag lämnar alltid min hund i bilen, dels för då har jag bättre koll och dels för där är han lugnast när han är ensam. Framförallt när vi tränar spår, då får han sitta i bilen ngn timma. Inget han har dött av.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
2017-07-16 19:04
#16

#15 det är nog inte det folk reagerar på 🙄

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Frida B
2017-07-16 21:29
#17

#16 nä var mest en input till disskusionen tidigare.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AnimeV4]
2017-07-16 22:50
#18

När Knut inte hade varit här så länge körde jag ryggsäcken så att han somnade innan jag smög därifrån. Kanske något att pröva?

tiger tok
2017-07-17 06:45
#19

#18 lämnade du honom när han sov?

Majken!
2017-07-17 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Man kan också låna sig en vuxen hund som är van vid att ligga i bilen och låta valpen vara tillsammans med denna under en period. Men allt man gör blir till en vana, jag brukar inte konstra alls med den här delen för den är så naturlig för mig. In med valpen i bilen och åk, parkera så den slipper ha massor med folk och hundar som passerar utanför bilen och lev ditt hundliv precis som du planerar att göra det i resten av hundens liv.

Bifogar en ögonblicksbild från helgens träning för den som är nyfiken på hur det kan se ut, i två av dessa bilar finns unga hundar som redan nu vänjer sig vid ett kommande liv som tävlingshundar.

Annons:
peafie
2017-07-17 10:20
#21

#20 Exakt så tänker jag med.

Bloggen     ○    Instagram

[Tismon]
2017-07-17 10:24
#22

Precis som #20 säger så är detta ett bra sätt! Hade aldrig problem med just att lämna min valp i bilen eftersom min äldre hund höll honom sällskap. I övrigt är ensamträning väldigt bra att köra hemma under tiden!

[AnimeV4]
2017-07-17 11:32
#23

#19 Jag har aldrig behövt vara hemifrån för att göra något, men jag kunde ex. gå in i ett annat rum för att laga mat eller städa åt marsvinen.

tiger tok
2017-07-17 13:14
#24

#20, så även om hunden skäller och skäller skall jag låta den hållas, tror det triggar att han hör mig ibland, hur motverkar man det?

Majken!
2017-07-17 13:29
#25

#24 Nej, du ska inte låta den hållas, det har jag inte skrivit. Men du ska vänja hunden vid den situation som du vill att den ska klara av , gör man samma sak samma tid varje dag så är det snart en vana.

tiger tok
2017-07-17 14:36
#26

Vad gör jag för att han inte skall skälla då?

Majken!
2017-07-17 14:38
#27

#26 Du vänjer hunden vid situationen. Det finns inte ett enkelt sätt, du behöver få in en rutin och trygghet. När du har det så kommer inte din hund att skälla.

Annons:
Turast
2017-07-17 17:42
#28

Sen har du ju en vääääldigt pratglad ras, så skulle träna med mycket störning av bland annat ljud som du vet triggar honom

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: