Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 937 ggr
devilsdaughter
7/15/17, 2:23 PM

När började ni miljöträna?

Hur snabbt kände ni att er hundvalp hade landat så pass att ni började  ha med er hunden hit och dit?

Annons:
[Tismon]
7/15/17, 2:24 PM
#1

Efter 4 dagar för mig :)

Wellcraft
7/15/17, 3:15 PM
#2

I princip direkt.

Min hund var så stabil så han var hemmastadd och trygg från första minuten i hemmet. Inte rädd, nervös, osäker eller förvirrad.

Snarare lugnare och stabilare än de flesta vuxna hundar ;)

Han fick hänga med på saker med en gång.

Har man en osäker eller nervös valp får man nog vänta lite.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Changrila
7/15/17, 3:27 PM
#3

Aldrig gjort. Har aldrig tagit med yngsta dåren "för att träna" eller så, utan vi har bara levt vidare vårt vanliga liv (men med lite fler rastningar när hon var liten :p ). Hittills har hon aldrig heller tyckt att något varit läskigt, däremot pep hon och var rejält uttråkad första gången hon åkte buss, då var hon lite över 1 år gammal.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

peafie
7/15/17, 4:29 PM
#4

Miljötränar heller inte aktivt så tillvida att jag tänker på att åka iväg endast därför, utan hundarna hänger med på vad jag än pysslar med. Senaste valpen hade varit hemma tre dagar innan hon fick följa med till stallet, tror jag. När de alltid är med så lär de sig väldigt fort att ta det lugnt i olika miljöer och när de är ensamma i bilen. Däremot väntade jag med vissa saker, t ex. apporteringsträning i grupp och att vara med på WT med skott och grejer tills hon var ett halvår, för jag ville att hon skulle ha största möjliga chans att fixa det utan att gå upp i stress. Hon hade kanske fixat det tidigare men då hade jag lärt känna henne såpass att jag kunde göra bedömningen i alla fall. :)

Bloggen     ○    Instagram

Lona
7/15/17, 5:15 PM
#5

Senaste valpen hängde med till stallet dagen efter jag hämtat henne. Hon var en synnerligen kavat och trygg hund, det var bara att tuta och köra. Jag anser att det beror så otroligt mycket på individen, man får läsa sin valp och anpassa sig helt enkelt. Sen en sak som jag tycker är jätteviktig; att valpen får VILA ordentligt mellan varven. Ju jobbigare den upplevt något, desto längre och lugnare vila efteråt. Vissa valpar kan koppla av och sova var som helst, andra behöver en invand miljö och lugn och ro för att verkligen "återhämta sig". Det är naturligtvis också något att träna på, men kanske inte vid samma tillfälle.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

panini
7/15/17, 7:20 PM
#6

Vi har aldrig riktigt miljötränat utan dom har liksom bara hängt med i vardagen sen dag ett.

Annons:
tk1971
7/16/17, 7:54 AM
#7

Det har vi börjat med nästan direkt. Inte nåt stort och stojigt i början, utan nåt litet som även en liten valp klarar av. Sen ökar vi intrycken och tiden efter hand.

fridarebecka
7/16/17, 9:36 AM
#8

Efter 1-2 veckor. Vi bor i stan så valpen hade redan mycket att ta in här hemma, tex trafik, stora folkmassor, skateboards och cyklar, utryckningsfordon osv.

hemul
7/16/17, 1:46 PM
#9

Närområdet och sånt man kommer att göra mer eller mindre dagligen omedelbart (typ gå/bära till parken, läskiga trafikerade gatan i närheten, korta bilturer, kort busstur eller vad det nu är), sedan utöka vartefter.

Har gjort missar med detta förut. Hade världens tyggaste hund som inte baxnade för nåt, men han blev nervös när vi gick på stan. Trots att folksamlingar, trafik, ljud o.s.v. inte annars var ett problem. Bor själv i centrum, men en väldigt lugn del. Jag går inte ofta på stan, tycker det är tråkigt, och det var en sommarvalp så vi gjorde bara mysiga grejer, åkte på utflykt och så. Det misstaget gör jag inte om.

Upp till toppen
Annons: