Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1521 ggr
DonQuijote
7/14/17, 7:03 PM

Vilken ras passar mig?

Jag har sånär bestämt mig för att skaffa hund när jag börjar studera igen och skulle behöva lite tips på olika raser som kan passa. :)

Jag kommer alltså plugga i några år vilket innebär att det kommer finnas mycket tid att ägna åt hunden, jag är uppvuxen med schäfer och golden men ingen av de raserna kommer att bli aktuella så jag behöver hjälp att hitta en hundras som kan passa mig och min livsstil. Och innan den frågan hinner komma upp: Ja, jag är införstådd med ansvaret och kommer ha både ett sparkonto för oväntade utgifter, bra försäkring samt människor i min närhet som kan hjälpa till vid behov. 

Hunden måste vara liten nog att bäras uppför trappor om den blir sjuk eftersom jag bor två trappor upp utan hiss så helst inte högre mankhöjd än 40 cm. Jag vill också att den ska kunna att följa med på aktiviteter både i stan och på landet. Jag bor vid skogen och brukar vandra några timmar varje dag så det behöver vara en hundras som orkar det. Det ska inte vara en vaktig ras utan gärna en som är social mot andra människor. Så frisk ras som möjligt och pälslängd spelar ingen roll. 

Naturligtvis spelar träning in i egenskaperna men hör gärna tips på raser där de egenskaperna ofta finns hos! :)

Annons:
färgfest
7/14/17, 7:37 PM
#1

Jag tänkte på tibetansk terrier direkt, då är otroligt söta när de är nerklippt. :)

Mellanpudel, Bichon Havanese… och massa mera haha.

Beautyqueen
7/14/17, 7:42 PM
#2

Vad sägs som en mindre pudel? Toypudel/Dvärgpudel kanske? Det är en stor hund i den lilla hunden. Har själv ägt den rasen och dem klarar att gå väldigt långa promenader trots sin storlek. Pudlar är även väldigt intelligenta och lätta att fostra. Pudlar är även allergivänliga och fäller ingenting alls vilket är ett stort plus då det finns många allergiker. Det är min rekommendation.

DonQuijote
7/14/17, 8:08 PM
#3

Färgfest: var tvungen att googla nu på kortklippt Tibetansk terrier och smälte totalt. Hade inte alls tänkt på den rasen men ska helt klart läsa på!

Beautyqueen: Pudel har jag funderat på! Har mest mött totalt otränade dvärgpudlar som mest skäller men de ska egentligen svara väldigt bra på lydnadsträning och vara samarbetsvilliga?

Amandla
7/14/17, 8:22 PM
#4

#3 Om du befinner dig i närheten av Eskilstuna den 26 - 27  juli så kan du passa på att se mängder med pudlar. Pudelnationalen är en tvådagarsutställning med hanar på onsdagen och tikar på torsdagen (plus BIS osv), dessutom arrangeras Pudel-SM med lydnad, rallylydnad och agility! 

Du är välkommen in på pudel.ifokus om du vill veta  mer om min absoluta favoritras 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Beautyqueen
7/14/17, 8:23 PM
#5

#3 Min lilla pudel som jag ägde var väldigt lydig och samarbetsvillig. Hon skällde aldrig och var en konstant vinnande champion i utställningar. Jag hade en toypudel som är den minsta men mentaliteten ska vara samma på större pudlar. Jag tycker att rasen är lätt att fostra. Om en pudel skäller konstant och är otränad så beror det på ägaren, inte hunden.

DonQuijote
7/14/17, 8:59 PM
#6

#4 Ska gå in och kika!

#5 Absolut, jag misstänker att jag har haft oturen att träffa hundar vars ägare velat ha en "liten, enkel soffpotatis" och inte tänkt på vilken stimulans rasen de valt faktiskt kräver.

Annons:
DonQuijote
7/14/17, 9:24 PM
#7

Två raser jag har funderar på är sheltie och cocker spaniel. Någon här som har/har erfarenhet av raserna som kan säga om de passar de önskemål jag har? :)

Beautyqueen
7/14/17, 10:14 PM
#8

#7 Jag har haft en vän som ägt en cocker spaniel. Väldigt gullig men vild hund. Har fått höra av flera att denna ras är svår att fostra. Sheltie har jag ingen erfarenhet av.

tiger tok
7/14/17, 10:21 PM
#9

Corgi eller Västgötaspets kanske kan vara något?

Animallover114
7/14/17, 11:23 PM
#10

Chinese crested!

Tycker det verkar finnas så mycket kritik om dem men det är bland dem trevligaste raser jag mött, gladlynta, positiva, lätt att få lydnad på då dem gillar att vara nära ägaren, kan vara lite reserverade men vad jag hört från uppfödare kan det variera, vet inte hur mycket dem orkar då jag inte har en. Men uppfödaren vi tingat en valp av, går långa vandringar med sina hundar. Dem skäller inte så mycket heller. Det negativa för mig är väl att man mst duscha dem en gång per vecka så pälsen inte ska tova upp sig. Lite nackdelar för mig men lär väl se när min valp kommer hem xD

Animallover114
7/14/17, 11:27 PM
#11

Cocker spaniels har min familj haft många av genom åren. Den hund jag växte upp med. Dem vill gärna vara till lags och ÄLSKAR att bada, men kräver sin uppfostran också vad jag upplevt. Inte så reserverade vad jag sett. Sheltie däremot har varit skällig. I alla fall dem individer jag sett. Lycka till!:)

DonQuijote
7/15/17, 12:10 AM
#12

#11 haha, perfekt med en hund som kan följa med till sjön! Jag simmar så gott som varje dag ute mellan juni-september beroende på väder och bor nära en sjö. Men jag skulle nog ha hunden ganska kortklippt för att i alla fall slippa torka riktigt lika mycket blöt päls :)

Ja, oavsett ras har ju ju räknat med att behöva hålla på en hel del med lydnad och träning men jag måste självklart vara medveten om den ras jag väljer kräver mycket av det ena eller andra. Hur är cocker spaniels mot vänner och andra som kommer in i hemmet?  Brukar de fungera med andra djur eller tar jaktinstinkten över?

#9 Tack! Får en himla massa bra förslag här! :)

DonQuijote
7/15/17, 12:13 AM
#13

#10 Säkert underbar hund (jag har bara mött några men aldrig haft en negativ upplevelse av det) vad som bekymrar mig är dels om de kan hänga med ut oavsett väder med tanke på bristen på päls. Regnjacka och tröja finns ju men det hjälper kanske inte efter flera timmar i lera, regn eller snö D: sedan har jag fått för mig att många mindre hundraser som är menade som rena sällskapshundar ofta fäster sig väldigt mycket vid ägaren och inte gärna är social med andra människor?

Annons:
Madeleinez
7/15/17, 12:49 AM
#14

Sheltie! Lagom stor för din beskrivning på hur du vill att hunden ska vara, lite mera aktiv & rolig att träna med. Jag har själv en korthårig collie som jag tycker är på maxgränsen till för liten..men det är jag det! ;) Grannen har en sheltie som är jättetrevlig, tror den rasen skulle passa dig! :)

DonQuijote
7/15/17, 12:58 AM
#15

#14 Jag är egentligen mer för stora hundar, men två trappor utan hiss blir kanske liiite kämpigt med typ en labbe på trettio kilo med bruten tass när jag själv är en och femtio xD Men en stor hund i en liten hund är inte dumt det heller! 
Shelties verkar trevliga, och framförallt väldigt villiga att lära sig och hänga med på på det mesta :)

Elsis matte
7/15/17, 7:31 AM
#16

Vill du ha en hund som är go och glad i folk, och inte direkt vaktar, så låter en spaniel idealisk! Även om spaniels har jaktbakgrund så ska de jobba "under bössan" i nära samarbete med föraren, de är alltså inte svåra att få löslydnad på. Med djur i hushållet brukar det inte bli problem, återigen ska de inte jaga på egen hand. Det man ska veta med en spaniel är att de brukar ha väldigt stor aptit, och en känslig näsa. Alltså konkret så vill de gärna nosa upp diverse skräp… En nackdel med just cocker är ju pälsmängden, som jag tycker är absurd. Men om du kan tänka dig sköta en stor päls eller hålla den nedklippt… Sheltie är också en trevlig hund, men den funkar lite annorlunda. Det är vanligt att de är reserverade mot andra (även om min var toksocial) och de larmar gärna med skall om de upplever något som misstänkt. Eftersom du haft golden och schäfer så kan jag väldigt generellt säga att en spaniel är mer som en golden och en sheltie som en schäfer, i hur de grundläggande funkar.

DonQuijote
7/15/17, 10:34 AM
#17

#16 Åh, det låter verkligen som att cocker spaniels uppfyller allt jag söker! En stor hund i liten förpackning med mycket energi och som tycker om att vara med andra människor :) Blir det en cocker spaniel kommer jag nog hålla pälsen nedklippt för att göra det enklare att få bort lera, torka etc. 

Tack, det känns bra att få en ganska konkret bild genom den jämförelsen. Uppenbarligen är jag ju ute efter en hund som är mer lik en golden än en schäfer. Något jag funderar på är hur krävande cocker spaniels är när det kommer till träning? Vill de gärna ha mycket hjärngympa som spårning eller t.ex. agility? Hur 'svåra' är de att träna i lydnad, generellt?

[Tismon]
7/15/17, 11:05 AM
#18

Jack russell, de kan vara vaktiga dock men går antagligen att träna bort

färgfest
7/15/17, 1:26 PM
#19

Shelties jag har träffat har aldrig varit skälliga. De gick fint bredvid och bara tittade lugnt. Jag har aldrig upplevt de som jobbiga, bara fina och snälla.

DonQuijote
7/15/17, 1:57 PM
#20

#19 Såvitt jag vet är det en ras som skäller en del men inget säger ju att man inte kan träna bort det tänker jag? Får de chansen vallar de ju gärna husdjur, barn och matte/husse men det är ju också något man övar bort + ersätter med annan typ av aktivitet.

Annons:
Elsis matte
7/15/17, 2:24 PM
#21

#19 Fast det är ju lite skillnad att möta hund på promenad och att leva med den. Alla shelties är inte väldigt skälliga och de är absolut träningsbara, men det är en aspekt att tänka på. Angående cockerns aktivitetsbehov är min erfarenhet att utställningsvarianten trivs utmärkt som aktiv sällskapshund. Får den vara ute i skog och mark, använda nosen och kanske köra lite enklare apporteringsövningar blir den nöjd och glad med det. Jag har inte haft just cocker själv men närbesläktade raser, och de cockrar som funnits i min närhet har varit sällskapshundar.

Emellaya
7/17/17, 1:17 PM
#22

Du kan gott kolla på Field spaniel också! Vattenglad, mysig, envis och klok. Precis som cocker spanieln vill de vara till lags och ser upp till matte/husse. Kan uppfattas som mer samlad och fokuserad än cocker spanieln. En cocker spaniel är mycket livlig, Fielden är livlig när tillfälle ges. Mindre päls att trimma med en field spaniel. Rasen  ger intryck av att vara stora eftersom de har en massa i kroppen men är inte så höga! Lite större än en  cocker i höjd. Man korsavlat med engelsk springer spaniel. Rasen växer i Europa och vi har flera bra uppfödare här. Hemsidan för Fieldklubben kan jag tipsa om då den är innehållsrik. Hunden är inte avlad mot jakt numera och passar mycket bra som aktiv sällskapshund. Gärna någon form av spårträning som sysselsättning.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

DonQuijote
7/17/17, 4:28 PM
#23

#22
Jag kände till engelsk och welsh springer spaniel, men jag har aldrig läst något om field spaniel, tack för tipset! Ska absolut titta på sidan. Storleken för mig är ju viktig just ifall att hunden skulle bli skadad och inte klara av att gå i trappor eftersom jag inte har hiss :)

KatarinaSt
7/17/17, 8:57 PM
#24

Har en cocker spaniel (första hund) sen några månader sen. Den är nu 9 månader och enklare och trevligare hund är svår att hitta. Vi har lärt den lite tricks och den lär sig supersnabbt. Gillar att vara med familjen men är inte klängig. Lugn och trygg även om det är massa trafik, människor och annat som brukar stressa hundar. Skäller nästan aldrig och när den gör det så är det bara en kort varning alternativt "kom-igen" vid lek, inget mer.

Kan verkligen rekommendera rasen utifrån våra erfarenheter i alla fall. 

Dock så tänker vi behålla päls och sköta enligt "ras-standard" men det är mycket jobb!

Aliceananya
7/23/17, 12:45 PM
#25

Har en Dansk-Svensk gårdshund som är stor hund i liten! Han är lättlärda och går lös oftast, han hänger med på nästan allt. Han Ian va nååågot viktig men när jag har godkänt "inkräktaren" så är han bara glad och vill bara kela! Rasen är korthårig och nästan ingen pälsvård behövs. Gårdshunden är inte stor och i lagom storlek, enligtmig iallafall. Dom är ganska lika Jack Russel, men fastnade ändå för D/S gårdshund mer!

Aliceananya
7/23/17, 12:45 PM
#26

*Vaktig, inte viktig 😅

Upp till toppen
Annons: