Annons:
Etikettjakt
Läst 1752 ggr
devilsdaughter
7/8/17, 8:04 PM

Valp med jaktinstinkt!?

Kanske fel grupp att lägga under men tänkte att ni som har jakthundar kanske vet. Jag får hem en welshvalp nästa helg och jag har tidigare inte haft hund med jaktinstinkt, inte där vi bor nu.. Hunden är inte tänkt att användas till jakt öht och jag undrar nu hur vi ska tänka i början gällande dels kaniner då vi har en liten kaninuppfödning hemma, vi har burar där kaninernas gräsburar sitter fast i träburen så hunden kommer tydligt se kaninerna hela tiden. Tänkte hägna in kaningården i kompostgaller i början som en extra försiktighetsåtgärd? Sen bor vi i skogen så vi har harar, rådjur och älgar väldigt nära vår tomt, någon gång även på tomten.. Man kan i princip inte gå en kort promenad utan att stöta på något djur här då ingen jagar här. Har åkrar framför huset där det går ovannämnda djur dagligen. Hur ska vi tänka? Både på tomten och när vi lämnar tomten. 

Att ha staket runt hela tomten är ett projekt vi tänkt ta tag i när utbyggnaden  av huset är färdigt. Tänkte lite löst att man kan klara sig med kompostgaller intill altandörren nu i början och att hunden i övrigt ska kunna vara lös tillsammans med oss ute, är det helt galet att tro att det ska fungera?

Tips och råd tas tacksamt emot!

Annons:
Lojs
7/8/17, 10:00 PM
#1

Jag hade inte räknat med att valpen kan vara lös ute med er, den erfarenhet jag har av welshar är att de är väääldigt nyfikna på vilda djur, från småfåglar och uppåt. =)
Ha den i koppel/lina konstant (så länge den inte är inhägnad) tills träningen kommit en bit och jobba massor med inkallningen. Huvudsaken är att valpen lär sig att den aldrig någonsin kommer att kunna springa efter något djur, då har ni halva inkallningsträningen gratis, om hunden aldrig lyckas komma lös och jaga på egen hand. När hunden väl lärt sig att den kan smita och den har mycket jaktinstinkt så kan det bli väldigt svårt att få en bra inkallning efter det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Solrosen23
7/10/17, 10:24 AM
#2

Vi har en 10 veckors welshvalp hemma och vi har honom lös ute på gården när vi också är ute. Vi har en stor tomt med skog runt om oss och han springer inte iväg från oss. Han reagerar knappt när bilar åker förbi även fast vägen är precis brevid gården (Det är en liten grusväg där de som bor vid oss kör, ingen högtrafikerad väg).

Solrosen23
7/10/17, 10:24 AM
#3

Vi har en 10 veckors welshvalp hemma och vi har honom lös ute på gården när vi också är ute. Vi har en stor tomt med skog runt om oss och han springer inte iväg från oss. Han reagerar knappt när bilar åker förbi även fast vägen är precis brevid gården (Det är en liten grusväg där de som bor vid oss kör, ingen högtrafikerad väg).

Solrosen23
7/10/17, 10:25 AM
#4

Vi har en 10 veckors welshvalp hemma och vi har honom lös ute på gården när vi också är ute. Vi har en stor tomt med skog runt om oss och han springer inte iväg från oss. Han reagerar knappt när bilar åker förbi även fast vägen är precis brevid gården (Det är en liten grusväg där de som bor vid oss kör, ingen högtrafikerad väg).

Upp till toppen
Annons: