Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1518 ggr
[SweetSunday]
2017-07-04 19:24

Valp äter dåligt... igen

Hej… igen! Jag har en kräsen valp som redan från dag 2 började rata sitt torrfoder. Vi fick honom att äta det genom att vara tuffa och ta undan om han inte åt inom rimlig tid så han fick vara utan mat tills nästa måltid. Detta funkade tills vi började träna på saker och han då fick godis. Då slutade han äta än en gång. Efter några dagars total matvägran köpte jag Mush färskfoder då vi märkt att han gillade kattens Mush samt när man blandade i köttrens i hans mat. Jag blandade ca 120 g Mush fördelat på tre mål i hans mat per dag och han åt bra i några veckor. Sedan började han matvägra igen. Under denna matvägran åt han ca 1/3 av sitt minimumintag  (vi fortsatte med den hårda metoden, att ville han inte äta fick han vara utan) och efter 5 dagar märkte jag hur han påverkades av matbristen. Då ringde jag till uppfödaren om råd och hon tyckte att eftersom han blivit så påverkad fick vi ge färskfoder (eftersom han verkade tycka om det) tills han fått tillbaka aptiten och energin och sedan föra över honom på torrfoder långsamt igen. Detta gjorde vi och Mush åt han bra av. Som student blir dock foderkostnaden för dyr om jag ska ge enbart Mush (enligt min prioritering, då jag gärna vill ha råd att gå hundkurser och sådant med). Månadskostnaden för hans mat skulle bli lika hög som min matkostnad varje månad. Jag testade köpa fodax färskfoder istället för ett billigare pris… men detta äter han förstås inte… Jag har börjat med den hårda metoden igen men känner egentligen inners inne att den nog inte kommer funka eftersom den inte har gjort det förr. Tycker att det är lite otäckt att vara så hård eftersom det senast ledde till en mycket slö och håglös valp. Jag vill gärna ha alla tips jag kan få! Snälla kommentera inget om att om han äter Mush får du väl köpa mush, eller om att jag inte har råd ska jag inte ha hund… Visst jag går runt (med nöd och näppe) om han får Mush, men vi kommer inte ha råd med andra roliga saker vi kan göra ihop, vilket jag vill försöka prioritera. Det är ju inte så att han mår dåligt av de andra fodersorterna, de är bara inte lika goda verkar det som… Snälla, ber er om alla tips ni har!

Annons:
Snuffles
2017-07-04 21:39
#1

Låter som det enda alternativet är att ge den maten han gillar… Du kan ju inte låta honom svälta.

[Tismon]
2017-07-04 22:23
#2

Ist för godis kan man belöna med hundmaten :)

[SweetSunday]
2017-07-04 22:50
#3

#1 Det är vad jag gör just nu, åtminstone blandar med största delen sånt :) får väl hoppas att kräsenheten minskar med åldern… Tänkte försöka fasa in fodax med typ 5 gram i taget… Se om jag kan lura över honom. Har fått i honom maten idag genom att blanda större del MUSH så än så länge funkar det… #2 funkar bara om hunden äter det… Annars ser han det inte som belöning. När jag ger som godis kan han ibland vägra ta den och då fungerar inte belöningen som den ska tyvärr :/ men tack för tipset :)

[SweetSunday]
2017-07-04 22:52
#4

Och självklart kommer jag inte låta honom svälta… Han är min ögonsten <3 … Om än en något frustrerande sådan (ibland iallafall) ;)

[SweetSunday]
2017-07-08 16:13
#5

Okej… Nu börjar jag ha slut på idéer… Nu äter han inte bra av MUSH heller. Han äter lite om jag matar, men efter litegrann vill han inte ha mer. Han är pigg och glad för det mesta (blir såklart trött när han inte ätit något alls på länge, men han leker mer än gärna när han väl har ätit några tuggor). På så sätt känns han inte sjuk eller så, vilket gör att mina idéer till varför han inte äter börjar ta slut… Vad ska jag göra?! Jag tycker han är alltför tunn och jag blir orolig om han verkligen får i sig det han behöver… Han är ju trots allt bara 14,5 veckor och växer fortfarande… 😕

Herseruds
2017-07-08 17:22
#6

Jag har en storpudel på 20 mån som är liten i maten. När hon kom var hon som din, åt inget, och jag gjorde som alla rekommenderade och ställde undan, provade att ge som belöning, provade att handmata, utan resultat. Efter några dagar ringde jag djursjukhuset som sa att en så ung valp (14 v) MÅSTE äta och jag fick tips att blanda i riktigt goda grejer som kattmat och värma maten. När jag gjorde så kom även katterna och ville äta ihop m valpen och då släppte det. Idag funkar det bra men Nike kommer nog aldrig vara så intresserad av mat. Hon får lite blöt kattmat/köttfärs blandat i maten (standardt som hon gillar bäst) När hon kommer i perioder då hon äter sämre funkar inte svältmetoden alls, då blir hon illamående, kräks o äter ännu sämre. Om hon istället får ngt riktigt gott, kanske dessutom toppat m frolic, kommer hon igång och äter bra snart. Och katterna har ändrat sina matrutiner och äter alltid ihop m hunden.  Hoppas det löser sig för er snart!

Annons:
[SweetSunday]
2017-07-10 21:43
#7

#6 Tack för svar! Det ingav lite hopp att det ändå kan bli bättre! För oss finns det inget som funkar att blanda med när han bestämt sig för att han inte vill äta. Men ska till veterinären och kolla upp honom med blodprov för säkerhets skull så jag nästan "hoppas" att de ska hitta något lindrigt som är lätt att behandla så han får bättre aptit…

[Tismon]
2017-07-10 22:47
#8

Pröva blanda människomat? (Som inte är farlig)

tiger tok
2017-07-11 06:33
#9

Har du prövat att ha hans skål uppe på köksbordet, och sedan ställer du ner den mitt under din måltid, alt efter din måltid (för att minska risken för tiggande)? Saker som varit på människornas bord brukar ha högt värde!

lizton
2017-07-11 10:55
#10

Toppa med blötmat för katter. Kattmat är gott för de flesta hundar. Min kräsna älskar katternas mat. Oftast olika sorter av Bozita, som finns i små tetror. Om det funkar kan du frysa in smakportioner av kattmaten. En öppnad förpackning håller 2 dagar i kylskåp.

En del kräsna hundar gillar Magnussons foder. Det är bakat och kanske extra gott därför. De har ett för valpar det heter Magnussons Meat & Biscuit Junior. Coop, Ica Maxi m fl kan ha Magnussons och det finns i nätbutikerna också.  Du kan om du vill  be att få ett gratis smakprov från tillverkaren  http://www.hundmat.com/

[Forest]
2017-07-11 17:22
#11

Vet vad du går igenom. Efter 7 år har vi ännu en kräsen hund som petar i sig lite torrfoder och äter färskfoder samt lite råkost. Som valp var hon inte tjock men vi sluta dalta med ta bort skålen mixa med toppning mm att rulla ut några kulor 1 i taget så börja hon sen äta dom små högarna med ca 4-6 kulor. Hon gilla inte äta från matskålen. :X Kom även på att ta med mig mat ut så fick hon leta efter maten i gräset. Hon gilla jobba lite för maten. Idag äter hon från 1 skål vi har 4 olika men ena är favorit porslinskål dom andra är i plast o metall. Vi har pudel (3 st) ganska vanligt att dom är petiga av sig. Tips är prata med din uppfödare om detta kanske du får bra tips av henne/honom. Lycka till

[SweetSunday]
2017-07-17 17:56
#12

#8 Nja, jag tycker nog att det blir bäst om han lär sig äta hundmat (ev + lite kattmat) då jag äter i stort sätt bara vegetariskt och jag inte tror att han skulle uppskatta bönor och linser tyvärr… Men tack för förslaget :)

#9 Det har jag inte testat! Tänkte nog som du nämnde att det kunde skapa lite tiggerifasoner… Får se om jag vågar utmana ödet ;)

#10 Kattmat är det vi toppar med nu då vi även har katt :) Det som funkar bäst är MUSH (det som vår katt äter), men även Mjau har fungerat okej. Dock tröttnar han även på dessa och äter oftast bara ett par tuggor. Magnussons foder är det foder jag har valt att köpa som övergång från uppfödarens foder redan ifrån början, det faller honom oftast inte i smaken… Ibland kan det slinka ner om man låtsas att det är godis och han får jobba för maten (typ bita sönder ett mjölkpaket som jag lagt maten i eller så) ;)

#11 Skönt att inte vara ensam! Uppfödaren har jag haft kontakt med under hela tiden då vi har väldigt nära kontakt och även går valpkurser för dem. I början tyckte de att en frisk valp äter om hen blir tillräckligt hungrig men när de märkte att han ändå inte åt så tyckte de att det viktigaste var att han åt och inte vad, så de tyckte att jag skulle ge honom hans favoritmat vilket jag gjorde, men den var bara favorit i ett par dagar… Så vi fortsätter klura tillsammans. Testa en annan skål kan säkert vara en bra idé! Det ska jag testa… Vi har gett honom mat på tallrikar och brickor och på golvet och allt är typ bättre än hans metallskål iallafall. Hur menar du att ni slutade dalta? Slutade ni ta bort skålen eller började ni med det? Blandade ni i godare mat? :)

Jojaton
2017-07-17 18:03
#13

#13 men kan du inte alltid låta honom jobba för maten då? :)

Johanna - Instagram

Annons:
[SweetSunday]
2017-07-17 18:12
#14

#13 Han tycker det är godast med färskfoder och blötfoder så det är lite svårare att stoppa det i en toarulle eller liknande samt att det bara funkar om han är pigg och busig… Men att göra det lite oftare är en ide :) Förslag på bra lekar/sätt att jobba för maten som man kan göra med annat än torrfoder? Det tar ju lite extra med tid och sådär så det kommer ju vara lite mer bökigt när utbildningen börjar, han äter inte så mycket i taget vid lek med så försöker få i honom mat typ 6 ggr/dag eftersom han äter så lite varje gång. Men att leka med maten varje morgon och kväll är ju iallafall praktiskt möjligt om vi har någon smidig och rolig lek :D

hemul
2017-07-17 18:20
#15

Varför kan du inte ge färskfoder då?

Jojaton
2017-07-17 18:32
#16

#14 han kanske kan få söka upp maten då? Att man gömmer den på olika ställen i hemmet/ute så får han använda nosen för att hitta det? :)

Johanna - Instagram

[SweetSunday]
2017-07-22 13:20
#17

#15 det ENDA han åt var kattmush och det är alltför dyrt för mig, men nu har han börjat äta hundmush igen ( vägrade det förut)så nu är det äntligen något han äter, visserligen dyrt men bättre än kattmush så nu är jag glad :) ( har alltså testat diverse färskfoder som VOM och fodax, men de duger inte) Mush är det som gäller, men så länge han äter hundvarianten klarar jag det ekonomiskt. #16 Låter som en bra idé! Tack! Det tar vi till vid nästa bakslag :)

hemul
2017-07-22 13:30
#18

Jaha, jag fattade det som att han åt färskmat.

[Forest]
2017-07-26 09:14
#19

11, Sluta dalta menar jag topping med något samt sluta ge henne i handen ;) Visst fick man dalta med rulla ut en kula i taget men efter 3-6 kulor så åt hon i sin skål :) En sak man kan fundera på att kolla upp är magproblem jag tänker på magkatarr, det får våran andra hund ibland mer vid stress. Löst det med ge henne mer lättsmält mat som färskfoder.

Lord Vulcan
2017-07-26 09:45
#20

Har du provat blöta upp torrfoder och blanda i uppblötad leverpastej? Här själv haft 3 kräsna hundar, men detta brukar fungera. Purina pro plan lax, torrfoder ger jag nu, och det gillas bäst. Har provat många olika. Hoppas det löser sej:))

Annons:
[SweetSunday]
2017-07-28 17:29
#21

Nu äter han inte igen… Inte ens kattens mush eller kycklingvingar. Vi har bestämt oss för att försöka vara hårda mot honom igen. Det känns som att han vill bestämma, då han är väldigt bestämd i alla andra lägen (han vill inte sitta fast i långlina, dörren ska inte vara stängd, han ska ha sin leksak själv och välja vilken vi ska leka med osv (självklart gör vi som vi vill och han får inte som han vill bara för att han surar)). Så därav har vi bestämt oss för att han inte ska få träna oss till att ge godare mat längre. Nu avvecklar vi godis osv och han får beröm och belöning i form av lek eller klappar och med rösten istället. Maten kommer erbjudas ett antal gånger per dag och äter han inte… Tja, då får det väl vara så…

tiger tok
2017-07-28 18:41
#22

Sålänge han inte blir allvarligt undernärd eller får andra men skulle jag inte göra en enorm grej av det!

[SweetSunday]
2017-07-30 06:58
#23

#22 Han är tunn, men skulle inte kalla honom mager. Men igår kväll åt han de två sista små portionerna jag erbjöd honom för dagen. (I fredags åt han ingenting, och han vägrade fram tills igår klockan 20 på kvällen). Håller tummarna för att det håller i sig och att han äter frukost när han erbjuds om en liten stund. Har förstått det som att man ska ge riktigt små portioner i början så man är säker på att de äter upp så just nu får han mellan 25-50 g mush per måltid.

Upp till toppen
Annons: