Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2637 ggr
jollycox
2017-07-03 20:41

När har ni hundkläder?

Jag undrar vid vilka temperaturer/väder ni har kläder på era hundar, vad det är för typ av kläder och såklart vad det är för ras/raser.

Tex
Vi har en irish softcoated wheaten terrier
När det regnar/snöar har han regntäcke(hurtta).
När det är kallare än -5 har han regntäcke(hurtta).
Kallare än -10 ett täcke av bävernylon och fleece.
Kallare än -15 ett täcke av en gammal täckjacka.
Kallare än -20 vill han inte vara ute :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Changrila
2017-07-03 20:58
#1

Hahah, åh jösses… det här kan bli kul. På ett ungefär då, till mina 2 saluki… Unghunden: Regntäcke vid regn. Fleecetröja under om det är kallt också. Fleecetäcke om det är kallare än 5 plusgrader (naken om hon är lös). Vintertäcke om det är 5-10 minus. Tjockare vintertäcke om det är 10-15 minus. Fleecetröja under vintertäcke om det är kallare än 15 minus. Äldre hunden: Lätt regn: regntäcke Kraftigt regn eller(!) långpromenad i lätt regn: regnoverall. 5-10 plusgrader och lite vind: fleecetröja. Naken om hon är lös eller solen skiner starkt. 0-5 plusgrader: tjockare fleecetäcke. 0-5 minusgrader: vintertäcke. 5-10 minusgrader: vintertäcke + fleecetröja 10-15 minusgrader: vinteroverall + vintertäcke 15 -20 minusgrader: vinteroverall + vintertäcke + skor i tjock fleece. Kallare än 20 minusgrader har det nog inte varit sedan jag fick hem dem. Ska vi vara stilla mycket ute kan mer kläder behövas, framförallt på den äldre.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Sugar Mist
2017-07-03 21:41
#2

Regntäcke vid tungt regn/ösregn, ibland vid duggande också.
På bc'n hade jag regntäcket på vid dåligt väder,när det började klättra ner mot -15 fick han på sig ett fleecetäcke under regntäcket för att värma mer. 
På Jack tror jag att jag hade dragit på regnjackan vid -7/-10 och vid -20 fleecejackan under.

I vintras när vi simmade fick han ha fleece och regnjacka på sig efter att han hade simmat.

-

Estelle13
2017-07-03 22:23
#3

Har aldrig kläder på mina storpudlar ändå är tiken bar om röva och har utställningspäls. Mammas nakenhund har kläder på sig på vintern/hösten. Kan vara kappa eller overall.

tiger tok
2017-07-04 07:51
#4

Bulldogen fryser, så är det kallt och regnar vill han ha regntäcke, vid snö och 0-5 minus har han regntäcke, kallare än så= vintertäcke! Labben får vintertäcke vid 10 minus och kallare! Självklart kläs dem på mer om dem skall ligga ute i stallet i kylan!

Frida B
2017-07-04 07:57
#5

Dobby australian kelpie har täcke när det regnar (för mattes bekvämlighet) och bot täcke efter hårdare fysisk ansträgning.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridarebecka
2017-07-04 11:56
#6

Bearded collien behövde inga kläder sin första vinter, får se om det behövs framöver.

Blandrasen har ett vanligt varmfodrat täcke från hööks som används när vi pausar vid skidturer, när han sitter i hundgård och det är kallare än -10 (ibland redan vid -5) och vid promenader när det är kallare än -15.
Han använder även tossor på promenad vid -10 eller kallare, och vid skidturer.
Han har en regnoverall också men den används inte.

Mina hundar sitter i hundgård på dagarna, de har isolerade hundkojor med värme i på vintern, det duger utmärkt åt beardisen men blandrasen har tunnare päls och fryser lätt så därför har han täcke.

Annons:
Fisherling
2017-07-04 13:26
#7

Regntäcke om det är riktigt ösregn eller allmänt skitväder ute, speciellt om vi inte är ute på promenad utan bara ute i allmänhet (typ när jag jobbade på hästgård). Fodrat täcke om det är -20 och nedåt om vi inte är ute och rör på oss konstant.

Fisherling
2017-07-04 13:26
#8

Regntäcke om det är riktigt ösregn eller allmänt skitväder ute, speciellt om vi inte är ute på promenad utan bara ute i allmänhet (typ när jag jobbade på hästgård). Fodrat täcke om det är -20 och nedåt om vi inte är ute och rör på oss konstant.

Hornslandet
2017-07-04 15:32
#9

Kommer nog aldrig ha kläder på min av temperaturskäl. Tror han kommer klara all den kyla vi lär utsättas för i Sverige så länge vi är ute och rör oss. Men ska nog skaffa ett värmetäcke för ev. stillastående stunder mellan varven ute, eller kanske för övernattning utomhus om det är kallare.. 

Regntäcke är jag inte heller motsatt till att använda av rena bekvämlighetsskäl. Har en Briard, och kan vara skönt att slippa ha 40kg blöt pälsboll på golvet bara för att man ville gå ut på en rastningsrunda :)

Odietamo
2017-07-04 15:38
#10

Varmare täcke när det är riktigt kallt på vintern, annars inget. Långhårig chihuahua.

Ambrose
2017-07-04 15:57
#11

Rottweiler BackOnTrack nättäcke efter hård fysisk träning som t.ex: Agility, Skydd och rena fyspass, så att hon inte hinner kallna innan jag får chansen att massera igenom henne. När vi tältar/vandrar: antingen BoT eller ett annat lite varmare täcke på natten. Eftersom det kan bli kallt på natten, och vi oftast har gått långt under dagen, och ska gå långt nästa dag. Annars har hon aldrig "kläder". Hon fryser inte, utan det är bara för musklerna skull som jag använder täcke.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ladygrenners
2017-07-04 16:59
#12

På min sheltie har jag bara regntäcke vid dåligt väder och på höst/vinter om det är mer lervälling än snö ute. Annars inget. 

På min blandras (JRT och shih tzu), som är en riktig fryskorv och inte vill följa med ut alls överhuvudtaget vid dåligt väder har jag vintertäcke på från ca oktober-mars (är det riktigt kallt, typ -8 grader och nedåt, har hon hundtröja under det), annars bara regntäcke vid behov på sommarhalvåret.

/Ladygrenners

amandatherese
2017-07-04 20:03
#13

Har enbart täcke efter träning vid rusk eller kyla för att hålla musklerna varma, har funderat på att införskaffa ett regntäcke men har inte kommit till skott än :) Har en engelsk springer spaniel.

Annons:
peafie
2017-07-04 21:22
#14

Täcke på efter vattenapportering om de ska sitta/ligga still en längre tid. Även vintertäcke ibland på vintern om de exempelvis är med i stallet där de ligger mycket stilla.

Bloggen     ○    Instagram

Snuffles
2017-07-04 21:37
#15

Han har en tjock jacka när det är snö, kanske en stickad tröja under om det är riktigt kallt. Han är en liten blandras.

[Tismon]
2017-07-04 22:35
#16

Min jrt bryr sig inte om kylan utan älskar att hoppa omkring och försvinna helt under ett täcke av snö! (Det hjälper inte heller att han är vit för den delen)

Turast
2017-07-04 22:44
#17

Jamie kh colliehane 4 år, OCD på armbågarna och ed Regntäcke vid regn och kraftig blåst ofta med BoT nättäcke under Vintertäcke vid låg temperatur från 2-3 grader och under Back on track nättäcke före o efter träning, vid transport när det är kallt och ibland över nätter Marceline aussietik 2 år Regntäcke vid mycket regn Vintertäcke vid minusgrader under längre utevistelse

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Odd
2017-07-05 00:19
#18

Bobby fick en stickad kofta att sova i när jag studerade och bodde i husvagn i vintras, värmen fungerade inte så vi kunde sova i ordentliga minusgrader vissa nätter. Helt ärligt önskar jag att han kunde ha på den oftare eftersom han ser så jäkla söt ut, haha, men han är så varmblodig av sig så det dröjer nog länge innan den kommer fram ur garderoben igen. Tur att han är söt naken också! Sen självklart ett regntäcke, han älskar vatten men hatar att bli blöt, så den har han ingenting emot och jag tycker precis som många tidigare i tråden att det är bekvämt att inte behöva torka så mycket hund när man kommer in igen.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

panini
2017-07-05 04:16
#19

Den äldsta (långhårig chihuahua) har regntäcke vid rejält oväder och vadderat vintertäcke vid kalla träningar. Den yngsta (långhårig chihuahua, ingen underull) har regntäcke vid oväder och när temperaturen närmar sig 5 grader. Under 5 grader eller om han fryser mycket så får han ha vadderat regntäcke/vintertäcke.

LinDajSon
2017-07-06 12:34
#20

BoT nättäcke vid träning där det är mycket ansträngning/paus/ansträngning. Träning under kallare väder = nättäcket plus fleecetäcke. Jag tror att jag har ett regntäcke liggande som jag köpte på någon rea, men det har jag kanske använt en handfull gånger under åren. Har nog haft fleecetäcken under promenaderna på de två äldre nån gång på vintern när det krupit ner mot -35, -40. Aldrig ägt ett fodrat täcke. Däremot så använder jag BoTs nättäcke även inomhus i perioder.

Annons:
JoannaLi
2017-07-07 19:04
#21

Jag har typ 0 koll på temperaturer, har enbart koll på hur det känns. 

Beror mycket på luftfuktighet, blåst, hur nyligt han är rakad och tid vi ska vara ute! En del på temperaturen, men är inte viktigast. 

Ungefärligen (nyrakad hund, cirka 2 timmars utetid):

+-0 (fuktigt) - Back on Track

-5 - Softshell

-10 - Rukka Diamond

-15 och neråt - Hurtta Extreme 

Under -25 är vi sällan ute längre turer, och ska vi ut så blir det ofta kombination (t.ex. fleece/BoT + Hurtta) vid behov. 

Varierar mellan softshell-täcke, BoT-nättäcke, Rukka Diamond och Hurtta Extreme. Och så regnoverallen såklart! Den som åker på när det är blött och jag inte vill ha en blöt hund i sängen, inte för att han behöver den, så hemsk är jag 😇

jollycox
2017-07-07 20:51
#22

Tack för alla svar hittills. Hoppas det kommer fler.

Men hörrni! Flera av er har inte skrivit vad det är för ras.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

JoannaLi
2017-07-07 21:02
#23

#22 Oj, förlåt! Min (#20) är en (rakad) labrador-hane 🙂

Hiro
2017-07-07 21:46
#24

Jaktlabbe, back on track fodrat regntäcke när det behövs. Svårt med grader då jag går mycket hur det känns. En vanlig prommis i -20 -25 ish så brukar det inte behövas men ska vi stå stilla så brukar väl täcket åka på vid -18 ungefär eller om vi ska åka skidor eller dyl så åker täcket på vid -20 ungefär. Ett reflextäcke (hurttas storm hoodie) åker på när det är mörkt om vi ska gå vid vägar

Odd
2017-07-07 21:55
#25

#22 Det glömmer jag alltid eftersom han är en byracka xD Blandras, mest schäfer/bordercollie

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Wenniz
2017-07-09 09:43
#26

Alltså min whippet fryser typ hela tiden. 😃

Hon går med täckte hela tiden fram tills det blir 10+ ute typ, jag har massor av olika täcken och kör lagerpålaget på henne samt när det är 15- och neråt blir det skor på. 😛

Min Kooiker anväder jag typ aldrig täcke på, när vi är stilla och det är minusgrader så slänger jag på ett BoT-täcke, sedan använder jag ett regntäcke från Hurtta när det öser ned med regn för min egen bekvämlighet. 😇

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
hemul
2017-07-09 13:22
#27

Har man hund har man väl alltid hundkläder. 😛

(Skojar - förstår vad som avses)

Annons:
jollycox
2017-07-14 16:47
#28

Putt

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[RC1393]
2017-07-14 19:12
#29

Vår (klippta) bichon havanais har regntäcke vid regn, men hade en overall vid regn, snö och annat blötväder förr, men den kom tyvärr bort och ingen har brytt sig om att skaffa en ny. Den var väldigt praktiskt för då behövde hon inte duschas varje gång hon varit ute och gått i gegga, samt inte heller torkas. I övrigt går hon med håret fladdrande i vinden och verkar väldigt lycklig med det, oavsett köldgrad ute.

Itchy
2017-07-15 06:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

har en liten blandras som saknar underull så han är en liten fryslort

har regntäcke när det regnar, fodrat "hästtäcke" för kallare tider, och en hoodie för kyligare kvällar

You can't spell Bitchy without Itchy

ifoundnemo
2017-07-15 08:08
#31

Vår cavalierblandis har regntäcke vid regn (dock inte för sin egen skull x)). Han älskar att ligga i snön och har än aldrig frusit så vi har inget annat täcke till honom. Keeshonden behöver inget (regn skakar han bara av sig :p).

Jetaime
2017-07-15 10:16
#32

Inte "kläder" direkt, men täcke ibland. Dock bara i samband med träning och tävling för att hon inte ska ligga och bli kall emellan loppen :)  Vanliga promenader har hon det inte.

Sampi
2017-07-16 18:33
#33

Mittelspitz. Har aldrig varken täcke eller andra typer av hundkläder. En promenadsele är nog det närmaste man kommer klädsel. 😂

Upp till toppen
Annons: