Annons:
Etikettövrigt
Läst 5728 ggr
[Nalle-]
6/29/17, 12:36 PM

Kommentarer om era hundar

Är lite nyfiken på att höra om ni får mycket kommentarer från folk om era hundar, tex när ni är ute på promenader? 🙂 Vad säger folk i så fall? Är det positiva eller negativa kommentarer?

Annons:
[Tismon]
6/29/17, 12:45 PM
#1

Alla vill klappa min valp. Men de bryr sig oftast inte om lille Tyson.

hemul
6/29/17, 12:52 PM
#2

Det roligaste jag varit med om hände för länge sedan när jag hade min Berner. Vi skulle gå och handla och för en gång skull trippade han så fint vid min sida, så jag kände mig riktigt stolt. På andra sidan gatan kommer två surkäringar som genast börjar glo ondsint och kommentera hunden. De pratar med varandra, men högt, helt klart meningen att jag ska höra. Den ena säger med avsmak i rösten: Usch! Har du sett en så stor hund?. Den andra svarar: Ja fy! Nu fattas det väl bara att han bajsar också! 😂

parsley
6/29/17, 1:37 PM
#3

Kleinspitzen är liten och söt för de mesta. Folk vill gärna veta vad det är för ras.

För en tid sedan hörde jag följande dialog mellan två damer i 65-års åldern.
-Har du sett vilken liten hund?
-Usch, ja. Det är sådana som smugglas in från Östeuropa och har en massa sjukdomar med sig. De får ligga i en resväska med hoptejpade tassar och så får de lugnande för att tullen inte ska upptäcka dem.

Estelle13
6/29/17, 2:37 PM
#4

Får ofta höra väldigt positiva kommentarer. bl.a att de aldrig sett så fina hundar förut. Min chef började gråta när hon såg tiken på kort, enligt henne är Estelle den finaste hunden hon någonsin har sett. Negativa kommentarer handlar oftast om att folk inte kan med just pudel frisyrer, kan vara kommentarer som stackars hund. Har fått en del kommentarer om att Estelle ser ut som en julbock när hon har sina snoddar i pälsen.

Majken!
6/29/17, 2:52 PM
#5

"Vad är det där för ras?"

ifoundnemo
6/29/17, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min keeshond var en otroligt stilig siberian husky :p En vägrade tro att vår spaniel var en hane, så söta var bara tikar, när han ställde sig för att kissa sa tanten bara "men oj det kunde tydligen vara en hane trots allt" x) Annars är det mest att dem är söta och vad det är för raser, speciellt keeshonden :)

Annons:
apportbocken
6/29/17, 3:09 PM
#7

"Orkar du hålla i honom?" frågar många. Jag har en stor, ung och flamsig hund och är själv inte fullvuxen så jag förstår vad folk menar, haha. "Är det en tik?" frågar många också, han brukar ha en rosa sele och har tofs ganska ofta men jag tycker det är lite konstigt att folk tänker rosa=tik. Många säger, antingen till varandra eller till mig att Chester är söt, vilket jag håller med om.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[134643]
6/29/17, 3:24 PM
#8

Fick höra på avstånd att jag måste vara en hemsk matte som svälter min hund, han är ju bara skinn och ben!! - Hade hand om en whippet…

[Janssonlisa]
6/29/17, 4:41 PM
#9

Jag har en gul jaktlabbe, får ofta kommentarer som: Åh vilken fin golden retriever! alternativt: Vad är det för raser i honom? 🤪

Jetaime
6/29/17, 4:58 PM
#10

Zuki får oftast "Gud vad söt" följt av "vad är det för en blandras" och "men den kan inte vara så gammal". Hon är söt, men renrasig australian shepherd och fyller fem om en månad… meeeen nästan rätt!

På delad första plats ligger nog "vilken häftig teckning, hon är ju "delad" i ansiktet" (nehe??! menar du det..)

"E det en sån där… miniaussie" Eller "är det en sån som vallar får? Men brukar inte dom vara svart/vita"..

jenmjao
6/29/17, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Förutom kommentarer om storlek så tycker folk ofta att det är en schäfer… "nej det är en belgisk vallhund"… "jaha det ser ut som en schäfer"

Ritasamir
6/29/17, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

"Ta bort han! Kom inte nära min barnvagn!" "Hur kan du ha han i gallerian? Bits han inte?" *lyfter sin chihuahua och stirra* "min hund är rädd för stora hundar"

soozen
6/29/17, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

"Men… SER hon nog nånting?" (Schapendoesen)

"Han måste badas ofta va?" (Particolour tibetansk spaniel) (Jag badar honom en gång i året ungefär…🤪)

Annons:
JoannaLi
6/29/17, 5:55 PM
#14

Antingen "vad är det för raser i honom?" (bland annat från veterinären vid kontroll av eventuell magkatarr, hundinstruktör på BK etc). Framförallt när han är rakad. Veterinären insisterade mycket och länge på att "men han är ju strävhårig! han är ingen labrador". Suck 😛

eller "men vilken fin form han är i! Det är sällan man ser labradoren i sån form!" 

Har faktiskt aldrig stött på onda blickar eller negativa kommentarer om att han är smal - vilket jag är grymt förvånad över! Men har fått höra att jag ser unapproachable ut som få andra när jag är ute med hunden, så det är kanske det som har skyddat oss… 😂

tiger tok
6/29/17, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det är en husky va? Vad liten! Åhh, vad söt ( gick förbi en stor glasskiosk/snabbmats ställe där en person kallade in alla som jobbade där för att kolla på valpen, och då stod vi ändå kanske 20-15 meter bort!) Gud vad gullig! Vilken ras? Jag har aldrig sett någon liknande hund. Hört på håll: "det där måste vara en mini-schäfer" Va, vilken ras sade du att det var? (Att jag tydligt nästan måste bokstavera västgötaspets har jag lärt mig nu! Även fast jag personligen tycker det känns bättre att uttala det som i Västergötland) Är det en schäfer? - nej, det är en västgötaspets -jaha, ser ut som en schäfer! (Formen, benen är inte lika en schäfer, ska vara färgen då!) Har ni kuperat honom? Nej vissa av rasen föds sådana. Och jag har bara haft honom i 4-5 veckor.

peafie
6/29/17, 7:09 PM
#16

Otroligt ofta:

- Den där är inte gammal va? (angående min treårige C) 
- ÄR det en labrador? Men den är ju så smal och fin! Labradorer brukar vara så…. tunga.

Tror jag aldrig fått någon negativ kommentar, faktiskt.

Bloggen     ○    Instagram

Hamsternsara
6/29/17, 7:55 PM
#17

"Är det en dalmatinervalp?" frågade en tant när hon såg vår då fyraårige amris som är tricolor och inte ens prickig som en dalmatiner. :'D Sedan var det en gubbe som sa att amrisen ser "så robust ut", vilket jag kan hålla med om faktiskt. Han är som en ihoppackad stor hund! XD Har aldrig hört några negativa kommentarer om honom, har för mig dock att någon mamma till en unge drog undan ungen för att vår hund var glad och uppspelt eller något… (?)

Maleficum
6/29/17, 8:04 PM
#18

Fjant fick ofta höra kommentarer som "Vad söt" eller "Vad gullig" (Speciellt när han hade sin hemmasydda harlequin pyjamas på sig) och många blev också förvånade när man sa hur gammal han var för de flesta trodde han var mins 10 år yngre än vad han var. Barn fråga mest om de fick klappa och så fick man fråga om det var en nakenhund.

Gletta tror många är valp (trots att hon är 13 år nu och grå nosad). Och lite undrande "Det är en labbe?"

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vinternos
6/29/17, 8:16 PM
#19

"Vilka fina blåa ögon den har, en sån ska jag också ha(husky/malamute)" Svarar med att rasen kräver otroligt mycket fysisk stimulans och möts med ett "äsch då, den blir vad man gör den till" höhö, lycka till👍 Fördomarna kring Chihuahuor är väl ungefär lika många som med bullhundar. Vanligast när man kommer till BHK är väl "Det där är ingen riktig hund".

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Kapitulerar
6/29/17, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

"Oj vad mycket päls" "Kolla så söööt" "Vilka fina flätor" "Är det en tik?"

Annons:
[Tismon]
6/29/17, 9:43 PM
#21

Juste, kom nu ihåg lite grejer. Till min jrt: "Är det inte en sån där råtthund?" *springer längst strandkanten och jagar vågor, fram och tillbaka, i timmar* "Blir han aldrig trött?!" "Slutar han aldrig?!" "Han är ovanligt lugn för att vara en jrt. Han är en väldigt fin och snäll hund" - en fd kompis pappa Till min labbe: "Han har en väldigt fin gång/står fint och hans päls är väldigt glansig. Du borde ställa ut honom." "NEJ GUD VAD SÖÖT AAAA. Är det inte jobbigt att ha en sån söt hund? Det måste ju komma folk hela tiden som stannar dig för att klappa honom" (Ja, du anar inte xD)

[Tismon]
6/29/17, 9:46 PM
#22

JUSTE den roligaste måste nog vara när jag och Bismo(labben) stötte på en äldre man med en tollare på stranden. Bismo går och hälsar på honom, efer att ha hälsat på hundra andra människor. "Ja, det är ju normalt att han söker sig till mig" - Vad menar du? "Ja, vi män är ju flockledare. Det är ingen fara. Han är ju bara valp så självklart så får jag honom att känna sig trygg."

Changrila
6/29/17, 10:18 PM
#23

Det är i princip omöjligt att gå med två ljusa saluki bland folk utan att få massor av kommentarer. Vissa säger olika saker om att de är vackra, andra tycker att de är skitfula, några säger "det där är såna som springer snabbt va?". Hos veterinärer får jag alltid beröm för att ha otroligt snälla och lätta hundar. De kommentarerna gillar jag väldigt mycket.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Snuffles
6/29/17, 10:23 PM
#24

Tant med rabiat skällande pudel om min chihuahuablandis som gick bredvid mig och struntade i hennes hund: "Det är bara en råtta, bry dig inte om den!"

[kinjelooo]
6/29/17, 10:27 PM
#25

"Är det en ridgeback?" "Det är väl en såndär old bulldog va?" "Åh vilken söt valp, labrador va?" Har en snart två årig amstaff (utan stamtavla) ;) Det värsta någonsin var "Ett jävla monster!" från en sur kärring vars jrt gjorde FÖRST utfall och min svarade med morr… Jag svarade också med morr, kan jag säga.

Belimas
6/30/17, 2:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Får mest frågan om de är tvillingar alternativt syskon samt vilken ras de är. Kommentarer som att de är så söta kommer också titt som tätt samt frågor om pälsvård. Någon enstaka gång har jag också fått frågan om den enda (den till vänster i bild) är mamma till den andra. Nu råkar tiken till vänster vara den yngsta av dom båda så nej ^^

Båda är renrasiga tibetanska spaniels (med stamtavla) och de är inte ens från samma del av landet så syskon är de definitivt inte :) Sobel med svart mask råkar bara vara den vanligaste färgen inom rasen.

fackdack
6/30/17, 2:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

det är olika men oftast får jag höra att varför jag har en så hund han är en kamp hund ett monster att dom inte fattar att jag kan låta mina barn gå så nära honom. och att rasen borde förbjudas. men just nu är vi i Ungern med våran vove för ofta sådana kommentarer här men det är 1 person han var jätte full som kom fram och lyste min hand och sa att jag hade en jätte fin hund och jätte fina barn jag märkte på bob att han inte ville att han skulle gå nära verken mina barn Eller mig så jag bad han hålla avståndet så fråga han om han fick ge mina barn godis och klapa hunden jag så nej över 20 gåger. sen så klapa han hunden han morrade sen gick han ner till min minsta jag sa snälla gå då klappade han min minsta på kinden då vart bob som en annan hund och ville bita honom om inte jag hade dragit till honom hade han bitit honom. Jag själv tyckte det var bra då jag ser att han inte låter någon konstig typ gå fram till mina barn. !

Annons:
Hornslandet
6/30/17, 12:01 PM
#28

Antingen:

"Visst är väl det där en Briard?" (från semi-hundfolk som känt nån en gång i tiden som haft en..)

Eller:

"Oj vad stor han har blivit" (alla som bor i trakten verkar ha sett oss ute på gräsmattorna det senaste halvåret och följt hans utveckling..)

Annars är det faktiskt inte så många kommentarer. Iaf inte så konstiga. Ibland iofs kan det vara en skämtsam "ser han nått?" om jag inte fixat undan hans lugg så bra hehe.

LinDajSon
7/1/17, 12:03 AM
#29

Det händer inte jätteofta att vi möter folk här ute på vischan, men när det händer så blir det nästan alltid ett stopp och en pratstund. Nästan utan undantag får jag kommentarer och frågor om hur lydiga de är (för att de kan gå lösa och gör som jag säger - här har de flesta jakthundar eller sällskapshundar), får även alltid frågan om vad de är för raser (alla fyra är ju samma, men ser ju inte direkt ut som kopior av varandra), och så brukar de fråga om jag har kennel (för varför har man annars fyra hundar). Sen brukar folk berätta lite om alla hundar de haft genom åren alternativt vilken typ av hund de har nu, osv osv. :) Aldig träffat en otrevlig människa här ute.

Joyous
7/1/17, 2:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

"Är det en schäfer?" "Vad är det mer än schäfer i den där?" "Den ser ut som en schäfer men jag ser att det inte är någon schäfer, så, vad är det?" "Är det en gatuhund/urhund/vildhund?" Jag - Det är en malinois "Aldrig hört talas om" "Va, vad sa du??" (Absolut vanligast) Lika förvånande varje gång när jag möter på människor som har eller har haft en terv men som inte kan se vad Humla är för ras och som heller inte vet vad en malinois är. Först när jag säger "En belgisk vallhund" går det upp ett ljus för dem. Märkligast är nog alla människor som faller för Humla för att hon är så söt och trots att jag alltid är öppen med hennes mentala brister får vi kommentarer som "En sån vill jag ha" eller " Jag funderar ju på att skaffa hund och skulle verkligen vilja ha en hund som din". Det förvånar mig, om Humla hade varit den första mallen som jag träffade hade jag antagligen sprungit åt andra hållet och aldrig ens funderat på rasen.

Belzebubble
7/2/17, 12:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

"Är det en räv?" "Kolla, en huskyvalp!" "Ser ut som en liten varg…"

Snuffles
7/2/17, 8:20 PM
#32

#31 Men åååååhhh en shiba 😍

ipopuma
7/2/17, 9:17 PM
#33

Är det hennes barn? (har en riesen och en dvärg)

Sugar Mist
7/2/17, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

En veterinär som hade klippt bort lösa dynbitar på Jacks skadade tass hade varit stensäker på att han var en bc och kom fram när jag skulle hämta ut honom

"Sköterskan sa att han var aussie, men det kan han väl ändå inte vara?"

Ljuset gick upp för henne när jag vände på han och visade den icke-existerande svansen, hahha

-

Annons:
nypisnina
7/3/17, 7:03 PM
#35

Jag brukar få höra: - Å, vad söt! Den är inte gammal va? Och så blir folk förvånade när han är över 1 år. Nästa grej som jag alltid får svara på är vad det är för ras. Min hund är en blandning mellan dvärgpinscher och dvärgpudel. Han är liten, svart och ja, han ser väldigt barnslig ut. Han är precis som en dvärgpinscher fast helsvart. ❤️

Skogsvittra
7/3/17, 7:09 PM
#36

Vince är en förvuxen chihuahua på 4kg. 🤐

"Är det en valp?" mmm nej han är snart 7, alla småbarn reagerar med "VA?!?! Som mig!!"
"Va, ÄR det en chihuahua? Så stor?"
"Han är gatans vakthund, han!" - han skäller på allt och alla inne på området, det ska tränas på i sinom tid ha. 
"-HÖGT DRAG EFTER ANDAN-" -  eftersom han skäller på allt och alla "utan förvarning" lyckas han alltid  skrämma livet ur mina grannar, sen börjar de garva för de blev rädda för en sån liten hund. 😂


Kitten86
7/3/17, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Får höra massa olika kommentarer. Vanligast är " vad snälla och väluppfostrade de är!", "fina bordercollies" & "det är sånna där vallhundar va?"

Sen får jag höra:

- Är de samma ras alla tre? Ja, alla är Shetland sheepdogs
- Är det mamma, pappa, barn? Nej, det är tre hanar
- Den lille kommer han bli mörkare när han blir äldre så han blir svart som de andra? Nej, de två äldre är svart/vita och yngsta är av färgen biblue
- Du måste borsta hur mycket som helst varje dag, eller hur? _Nä, jag borstar mina ungefär 1 gång varannan vecka. Sen blir det lite oftare när de byter från vinter till sommarpäls

_

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

MyCola
12/16/18, 5:34 PM
#38

Nu är jag någorlunda sen, men det här var en intressant tråd att läsa, hoppas fler vill dela med sig om vad de har fått höra!

Jag har fått många kommentarer angående min Bearded Collie. Bland annat:

"Dvärgschnauzer och vad mer?"

"Är det en Irländsk varghund?"

"Hunden ser ju ingenting med så lång päls runt ögonen"

En del har även fått för sig att han heter Charlie.

I övrigt är han väldigt omtyckt, många säger att han har naturligt fina gångarter och är jättegullig.

Bjornberg
12/16/18, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

"Kolla reeeven" "Är det en sån där doge hund?" "Oj är hon verkligen så gammal? Ser ut som en unghund" Hon fyller 8 i Januari

MonicaLagerquist
12/16/18, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Får ofta kommentarer att Vic har en så vacker färg och att han är så väldresserad.

Stolt ägare till fem La permer

[IdaSoren]
12/16/18, 6:44 PM
#41

"Är det en valp?" (Nä, hon fyller snart 4)
"Den kan inte vara så gammal va?" (Kanske för att hon är fin i hullet jämfört med många andra goldens)
"Vad fin den är i kroppen" (Ja, som sagt)

Får också fina kommentarer från veterinärer vilket gör mig glad, allt ifrån att hon är så snäll och väluppfostrad (vilket hon egentligen inte är, men hon är lugn) till "henne vill jag ju ta med mig hem" 🙂 Har sällan fått någon negativ kommentar, inget jag har lagt på minnet i alla fall.

Annons:
MonicaLagerquist
12/16/18, 7:04 PM
#42

Min svärmor bor på ett äldreboende i vår by. Vic är för det mesta med när vi dagligen hälsar på. Har vi inte hunden med oss får vi alltid kommentarer både från personal och boende.- Varför är hunden inte med idag?

Vic tar en sväng och hälsar på alla som bor i svärmors avdelning.

Stolt ägare till fem La permer

Skivling
12/16/18, 10:47 PM
#43

Det bästa ropat på långt håll: " Jag ser att han bara är glad!! " Av en herre med en liten hund, som min hund blev så himla glad av att se.. " Är det nånting med labbe? " ( Det är en flat ) " Den är så oflattig" ( Eh okej, hur menar du?) " Vad är det för raser i den där? Ja collie ser jag ju.." " Titta vilken duktig hund" ( Då grät jag nästan) " Oj vilken trött hund" ( Passivitetsträning)

Jojaton
12/16/18, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Den vanligaste kommentaren är någon variant av ”vad söt han är”. Får också många ”vilken duktig hund!” på promenader där han går lös och går fot förbi eller sitter stilla och tittar på mig när de går förbi. Annars är det mycket frågor om vilken ras han är (”är det en sån där Lassie?”) och småskratt när han morrandes går och kampar med kopplet för glatta livet på promenaderna.

Johanna - Instagram

Drakellen
12/17/18, 5:18 PM
#45

Med min hund så får vi ofta söt-kommentarer, och ofta människor som klappar utan att fråga (vilket är mindre uppskattat). Med mammas hund har vi däremot fått höra alla olika exempel på människors elakhet. 

"Jasså, en sån där designerhund, du vet att det inte är en riktigt ras för det va?" (med ett ytterst äcklat tonfall)

"Vart har du fått tag på henne då, är hon smugglad?"

Och liknande variationer på samma tema, allt för att hon är en uppenbar blandras. Av folk som inte är lika dömande får vi ofta "ååååhhh vad söööt! Hon är en valp va?" (trots att hon snart är 2 år😂)

jenmjao
12/17/18, 5:26 PM
#46

Kanske inte är en "kommentar om min hund" men rätt kul. Har precis flyttat (i fredags) så nytt område = nya hundar. Så stöter såklart på en liten förmodligen blandras i trapphuset, den piper och skriker och drar emot min malle hane och kvinnan som håller i hunden säger "oj vänta vi går ut! Löper hon?" och jag svarar "nej det är en kastrerad hane" 🤐 Det tog mig kanske 3sekunder innan jag förstod vad hon frågat så stod bara där och stod dum ut innan jag svarade.

Emki
12/17/18, 5:33 PM
#47

Positiva kommentarer jag fått är tex när han går å bär på en pinne eller snöklimp ect, att han ser så glad och sprallig ut - vilket han är speciellt under vintertid då snön är hans favvo. Samt fin/söt Enda negativa kommentaren jag lagt på minnet var när en gubbe öppnade fönstret å sa "jadu, nu är han himla söt, men tänk på när han blir vuxen.. då är han inte så söt längre!" Vet inte vad man ska svara på en sådan kommentar.. då alla får tycka vad dom vill.. så gick bara vidare och tänkte för mig själv "Ja sötare än dig kommer han då vara iallafall" 🤐😊

Frida B
12/17/18, 11:41 PM
#48

När jag är ute med Dobby får jag aldrig kommentarer. Ser ganska sur ut när jag tänker, och jag promenerar för att rensa tankarna så… Däremot när pappa har honom, får han tydligen alltid kommentarer om hur fin han är, och hue duktig han är. Han är en kelpie.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hornslandet
12/18/18, 9:13 AM
#49

Får aldrig negativa kommentarer faktiskt, kan inte komma ihåg att vi någonsin fått det, fint nog.

Brukar vara typ:
"oj vad söt"
"kolla han har en rosett i håret"
"kolla hunden har en påsklämma på huvudet!!"
"mamma kolla hunden!!"
"Oj vad är det för ras?? … Bri-vadå??"

Ett fåtal (2-3 någonsin) personer har blivit riktigt rädda och gått en omväg när de mött oss.

[Fluffymarshmallow]
12/18/18, 10:50 AM
#50

Får ofta mycket fina kommentarer men ibland så tar folk och börjar filma henne och säger typ " åh kolla vilken fin söt nos "

Sugar Mist
12/18/18, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Som fortsättning på #34 så har jag nu en till hund- som jag fått höra det mesta om. 
Det roligaste var förra hösten när vi var på en tunnelbane-station i stockholm och någon pekade på Salt och sa "Kolla vilken fin katt!" 
Mycket fin katt osv..

-

[Fluffymarshmallow]
12/18/18, 11:00 AM
#52

Vad svarade du på det?

Sugar Mist
12/18/18, 11:01 AM
#53

#52 Ingenting, personen pratade ju inte med mig utan med sin vän så tittade bara konstigt på personen och gick vidare.

-

[Fluffymarshmallow]
12/18/18, 11:02 AM
#54

Aha okej.

Hornslandet
12/19/18, 8:49 AM
#55

En tidigare hund fick kommentarer som "kolla mamma, en ko!"

Annons:
MyCola
1/28/19, 11:05 AM
#56

Har mer att dela med mig av, den här tråden dör aldrig.

Fick höra att jag inte borde dra med min hund, eftersom han ser ut som en mysvovve, inte en arbetsvovve.

Någon annan trodde att han var en Alaskan Husky när vi provade ut dragutrustning. Han är en Bearded Collie, som sagt.

Kom att tänka på ett tillfälle för några år sedan då han lyckades rymma för att följa efter mig när jag gick till butiken fram och tillbaka. Förskräckta vittnen trodde det var en varg som vandrade på vägarna.

Villekaninen
1/28/19, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Min wachtelhane på 8 månader får oftast kommentarerna "Nåå vad söt" "Han ser ut som en röd ko!" "Är det en springer spaniel?" "Jagar ni med han?" "Är det från han sjukdomen rödahund kommer ifrån?" "Ovanlig färg!" Wachtlar är oftast chokladbruna men han har den ovanliga färgen Rödskäck 😋

Wilola
1/28/19, 5:49 PM
#58

Mest att han är söt 😃

Fransu
1/28/19, 7:00 PM
#59

- Vad är det för ras?

- En storpudel.

- Va! Är det sant? Han är ju fin!

(Vi har en storpudel som inte är pudelklippt. Vi rakar ner honom helt då och då och låter pälsen växa ut helt jämnt tills det är dags att klippa honom igen. Folk verkar förknippa pudlar med frisyrer)

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Villekaninen
1/28/19, 10:22 PM
#60

Den värsta jag fått om min lille röda hund på bilderna var nog när jag var ute och gick och en unge skrek "kolla mamma en röd ko!" Och mamman svarade "tycker man sådana saker ska man hålla dig för sig själv, som jag. Hunden liknar mamma mu men det säger man inte högt" tyckte bara det var så roligt och jag kunde inte hålla mig från skratt 😂

malinroth
1/28/19, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

En liten kommentar från min son som precis hade fyllt 3 år. Vi träffar en granne i trapphuset som frågar om vi är på väg ut med hunden. "Nä det är ingen vöff vöff hund, det är bara Dimma!" Han var fast besluten om att Dimma inte kunde vara en hund utan hon var ett "dimmadjur".

Chinesecrestedlover
1/28/19, 11:55 PM
#62

Ja, det blir ju en del roliga kommentarer när man har nakna hundar. Både positiva och negativa. En del säger att de är söta, fina osv. och andra att man är en djurplågare som klär (mina extremt nakna hundar förövrigt) på vintern osv. 

Den bästa kommentaren någonsin var när jag en vinter var ute med min förra hund (Cain) som hade overall på sig naturligtvis, frusen och väldigt naken Chinese Crested. Vi gick förbi en backe där en pojke åkte Snow racer. Han frågade först hur hunden gick på toa har jag för mig eller om han bara råkade se att overallen var öppen (många år sedan nu så inte helt 100 på detaljerna)…ja, hur som helst så kom sedan den roligaste kommentar jag någonsin fått, jag gick och gapskrattade resten av promenaden sen. "Blir det inte kallt när han åker Snow Racer"?😂 

Annars har det mestadels handlat om hur söt Sookie är. Sookie är min 2 kilos nakna Chihuahua/Chinese Crested/Schipperke tik (som snart fyller 7 år). 

En annan populär kommentar handlar om i fall hon är den andra hundens valp.  Folk frågade ofta om Cain (kastrerad hane, lever tyvärr inte längre) var Sookie´s mamma😃 eller om hon är Iantos valp. Ianto är min kastrerade Chihuahua/Chinese Crested  hane (på 2,5 år…men han väger 4 kg så alla tror att Sookie är yngre). 

Jag tror att folk kommer fråga om Sookie är valp även när hon är 15 år eller nåt…det mest komiska i det är att det var en som frågade när hon var 14 veckor om hon var gammal…eh…😂

"Den kräver mycket motion" och "Det var en rejäl hund" och liknande har jag också fått höra när folk fått syn på Sookie. 

När Ianto som 8-9 veckors valp satt i min pappas famn och halvsov så var det en kvinna som sa "Om han försvinner så finns han inte hos XXX (hennes hunds namn)", en granne till mina föräldrar. 

På tåget på väg hem med en rejält trött och därmed väldigt lugn och 8 veckor gammal Ianto sittandes i en liten ryggsäck på magen. Kände plötsligt hur jag blev utstirrad av en kvinna och började efter ett tag undra vad tusan hon kunde vilja och varför hon inte sa något…sen kom kommentaren "Är det en riktig? Jag trodde det var ett gosedjur." 😂 Jag har fått en liknande kommentar om Sookie en gång…men det var från ett dagisbarn…detta var en vuxen, haha. 

Populärt över lag bara för att jag har nakna hundar är att fråga "Hur klappar man en sån?"…öh…ja du…lite som om du skulle klappa på dig själv (eller om du är en hårig människa😉, som att klappa på ett barn), man klappar utan att en massa päls hamnar i vägen, haha. 

Många har genom åren frågat om de får ta en bild och då speciellt när det gäller Sookie, vissa har sagt att de måste få visa sin fru, kompis eller vad de nu må vara. 

Lite bilder för referens…ja så ni fattar varför folk i bland frågar lite (eller mycket) tokiga saker. 

Cain i en av sina overaller (tror det var den han hade när "snow racer-kommentaren" fälldes av pojken :-)

Cain med rumpan bar :-)

Cain och Sookie - som storleksreferens, han vägde ca 5,5-5,6 kg och var inte heller han speciellt stor

Ianto och Sookie - som vuxna

Ianto som valp i ryggsäcken

Ianto som valp

Sookie som valp med skokartongs-säng

Sookie som valp för storleksreferens kan sägas att leksaken bredvid är ca 16 cm lång

Annons:
Anne.K
1/29/19, 9:24 AM
#63

Har än så länge inte hunnit få så mycket kommentarer. Har bara vart 2 personer som vågat komma fram och prata och de har varit positiva och tyckt att vår vovve var fin och mysig. (Hon älskar människor och viftar med hela kroppen av glädje åt främlingar som vågar komma fram och hälsa på henne). 

Annars när man går på promenad så undviker folk gärna oss och tar omvägar eller byter sida istället för att gå förbi oss. Antar att folk blir rädda för hundar som ser schäfer-aktiga ut.  (vår älskling är blandis mellan schäfer och amstaff och har fått mycket av schäferns utseende, men amstaffens kroppsbyggnad). 

Men jag bryr mig inte om det dock, allt är bra så länge folk inte är taskiga mot oss. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

taxarärbäst
1/29/19, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

"herregud va fet han är" "va ouppfostrad hund du har" fast han har blivit smalare och lyder mig hela tiden

Chinesecrestedlover
1/29/19, 6:14 PM
#65

Jag kom på en till om Cain (se #62) "Vilken väluppfostrad hund du har" (detta var när vi var på promenad och han gick lös - han var jätteduktig på att komma på inkallning). 

Till saken hör att innan den promenaden så hade jag typ. slitit av mig mitt hår i frustration och kämpat som en galning för att lyckas få på honom selen (och eventuella kläder…kommer inte ihåg om det var årstid för det eller inte) innan vi skulle ut. 

Under en lång period gjorde han nämligen allt för att bitas när jag hanterade honom (problemhund av rang den där lilla, ena sekunden en ängel för att i nästa förvandlas till en😈) vilket gjorde det komplicerat att komma ut genom dörren (helskinnad åtminstone). 

Tyckte det var en väldigt rolig kommentar och tänkte för mig själv…du skulle bara veta och du skulle ha sett honom för fem minuter sedan😂 (när han morrade sitt allra värsta "rabiessmittad-rottweiler-på-crack-morr" och försökte äta mitt ansikte bara för att vi skulle ta en promenad), haha. 

En annan kommentar (även den om Cain) var "Va struttigt han går" haha 😃 och fick även höra en gång "Åh! Coolt! Adidas" när han hade på sig ett par svarta skor med vita ränder, haha. 

Ett ytterst roligt ögonblick var när jag för många år sedan cyklade två rundor (det var en kort runda) efter varandra. Första gången cyklade jag med Sookie (som låg ner i cykelkorgen/väskan och därmed inte syntes)…tänkte inte så mycket på folks reaktioner då såklart (såg väl rätt normal ut där på min cykel😉 och ingen som brydde sig)…men så cyklade jag samma runda direkt efteråt…men med Cain. 

Cain som älskade att "åka cykelkorg" och gärna tittade på när marken for förbi under honom = han syntes gott och väl där han nöjt satt och tittade på världen från sin korg❤️.  Jag passerade vid ett tillfälle några tonåringar/yngre kvinnor och hörde då när jag cyklade förbi "Hade hunden solglasögon?"…det var lite roligt (de stod säkert och diskuterade det ett tag efter att vi åkt förbi)…och också väldigt korrekt😃 

Cain älskade som sagt att "åka cykelkorg" men han hatade att få vinden i ögonen så jag skaffade glasögon till honom, haha. Sookie hade även hon glasögon på sig när vi cyklade förbi första gången…men det syntes ju inte eftersom hon låg ner…om de bara hade vetat vad som gömde sig i korgen (dvs. en två kilos nakenhund med rosa brillor)😉

En bild på Cain i sin älskade korg med sina brillor (min pappa som skulle cykla med honom)…förstår varför de tittade lite extra och undrade om de sett rätt, haha. 

taxarärbäst
1/29/19, 6:31 PM
#66

#65 vilken sötnos!! 10 av 10 ser gärna igen!

Oklartliv123
1/29/19, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Många frågar vilken ras han är och hur gammal han är. Alla förundras när jag säger att han är 2 år och lhasa apso/pudel. Han har en väldigt fin kropp och är somsagt väldigt mogen för sin ålder (när det gäller nya människor. Är den folk som han redan känner blir han som eb liten valp!). Han har även väldigt fin färg, grå spräcklig.

Oklartliv123
1/29/19, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68
hemul
1/30/19, 11:01 AM
#69

Lyckat utseende! Jättecharmig ju. 😍

Annons:
MyCola
2/18/19, 10:24 AM
#70

En återkommande fråga är:

"Bearded Collie? Det är den smartaste rasen va?"

Jag svarar alltid nej, Border Collien är känd för att vara den smartaste rasen.

"Men vad är det för skillnad?"

Det är två olika raser.

"Ja, men ändå?"

taxarärbäst
2/18/19, 12:08 PM
#71

senaste "är du säker på att han är kastrerad?" när han juckade hysteriskt på en katt

Upp till toppen
Annons: