Annons:
Etikettdebatt
Läst 1479 ggr
[Tismon]
6/28/17, 12:43 PM

Ålder

"Man kan inte träna en gammal hund" är nog ett begrepp de flesta hört talas om. Självklart stämmer det inte, bara att äldre hundar tar längre tid att lära sig. Av ren nyfikenhet undrar jag om ni har en ålder då ni anser att hunden är för gammal? Finns det någon ålder, tycker ni, då man inte bör träna/sporta med hunden? Tycker ni att en 10 år gammal hund kan lära sig spårning ? Är det tillexempel lönt att försöka korrigera den 14 årige pensionären när denne drar i kopplet?

Annons:
Honestyisdead
6/28/17, 12:45 PM
#1

Jag har hört "man kan inte lära en gammal hund att sitta"

Och de kan lära hela livet.

Anibaz
6/28/17, 12:46 PM
#2

Hundar blir aldrig för gamla för aktivering eller träning. Hård fysisk ansträngning undviker jag med min 12 åring men annars aktiveras hon med samma saker som tidigare, bara mer sällan nu än förr.

[Tismon]
6/28/17, 12:50 PM
#3

#1 Jo det vet jag att de kan :) men vissa anser inte att de är lönt av någon anledning :o #2 Hur vet man att man inte överanstränger hunden? (Oftast ser man ju det, men vissa hundar visar inte det) Tror du tex att din 12 åring hade kunnat lära sig en ny sport?

Herveaux
6/28/17, 1:08 PM
#4

Jag håller med övriga att man kan aktivera och träna en hund trots hög ålder,
bara man anpassar sig efter hundens (fysiska) förmåga.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ViktoriaL
6/28/17, 1:12 PM
#5

När jag blev intresserad av hundsport fick jag låna en sheltie som var 9 år gammal och som aldrig tränat något tidigare utan bara varit gårds- och sällskapshund. Vi tog oss upp till rallylydnad avancerad klass inom ett halvår och tycker inte att hon lärde sig långsammare eller sämre än min yngre hund.🙂 Tycker inte heller att hunden kan bli för gammal för aktivering och träning med undantag för hård fysisk träning som jag tycker man ska ta det väldigt lugnt med när hunden börjar bli till åren.

parsley
6/28/17, 1:14 PM
#6

Spåra som aktivering tycker jag absolut att man kan göra med en äldre hund. Man kanske inte kan tävla i spår med den, men man kan låta den gå så långa spår som man tycker att den klarar av och låta den använda huvudet. Leta efter t ex godis på marken är en annan aktivitet som passar långt upp i åren.

Rallylydnad eller vissa av rallylydnadsskyltarna bör man kunna göra med en äldre hund, däremot är jag lite tveksam till agility, som är mer fysiskt krävande. 

Om man kan träna en 14-årig hund på att gå fint i koppel vet jag inte. Vissa raser verkar ha lättare för det än andra. Försök och se hur det går. Kör man träning med positiv förstärkning kanske den t om tycker det är roligt.

Annons:
mikkan01
6/28/17, 1:18 PM
#7

Någon specifik ålder finns inte, man måste helt enkelt läsa av hunden. Allt beror ju på hur hunden tränats och aktiverats innan, jag skulle t.ex aldrig dragit med min 12åriga sheltie upp på agilitybanan eftersom han aldrig tränats i agility tidigare. Däremot fortsatte vi gå på långa promenader så länge han orkade och vi fortsatte träna lydnad och spårade osv. Han fick lära sig nya tricks och på äldre dagar fick vi börja skvallerträna då han blev en surgubbe :P Efter 10 år har man antagligen lärt sig vart hundens gränser går.

~mikkan

Lojs
6/28/17, 2:34 PM
#8

Det är så otroligt olika beroende på ras/individ. Jag vet agilityhundar som tävlat upp till de vad typ 13 år, medan andra blir pensionärer vid 8 år. Med en äldre hund tycker jag man får ha koll i samråd med veterinär eller eller professionell person för att avgöra när det är dags att ändra aktivitetsnivån.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Tismon]
6/29/17, 1:05 AM
#9

Hmm I see, för jag har ju en tolvårig jrt och funderade på om han hade mått bra av någon altivitet, tex spårning. Jag vill ju inte överanstränga honom men han är verkligen hur kry som helst, kan springa i vattnet i timmar och är super allert. Han förstår däremot inte spårning så funderade därför om han var för gammal för att kunna lära sig det.

Anibaz
6/29/17, 7:25 AM
#10

#3 Förhoppningsvis känner man sin hund tillräckligt väl för att veta vart gränserna går. Min blir lite stelare efter vila om hon blivit överansträngd. Jag tog över henne när hon var 5, då hade hon bara tränats i agility. Vid 6 år tränade jag in lydnadsettan på 3 veckor, vid 7 började vi med freestyle, vid 8 började vi syssla med spår och sök, hon var nog 11 när vi började med nosework. Så absolut skulle hon kunna tränas i en ny gren så länge den är fysiskt lämplig för henne.

Lona
6/30/17, 11:46 PM
#11

Min första hund gick delvis i pension när hon var 9 år, hon pajade ett korsband i knät samt fick Addison så vi lade tävlandet och kurserna på hyllan. Däremot fick hon köra "pensionärsagility" som tunnlar, låga hinder och så vidare. Spår och långpromenader hängde hon med på livet ut - veckan innan hon fick somna in så gick vi en dryg mil utan problem. Jag slutade väl med ordentlig mental träning när hon var runt 14, hon började bli lite virrig och kom visserligen ihåg det hon redan kunde men hade svårt för att lära sig nya grejer. (Det var väl inte BARA senilitet, det berodde till viss del även på försämrad syn och hörsel, för att inte tala om att hon tyckte att hon kunde göra lite som hon ville ;-P ) Hon blev nästan 16 år <3 Jag tycker att så länge hundarna tycker att det är roligt och det inte är för krävande fysiskt för just den individen så kör på! Tror att det gör mycket för hur hunden åldras, om man håller igång den både fysiskt och mentalt så är chanserna större för en hållbar och sund hund livet ut. Dessutom tycker jag att man kan kolla upp sin hund hos en hundfysio för att så att säga bromsa utförslöpan. Alla hundar får diverse skavanker med tiden, det är bra att känna till dem för att kunna anpassa träningen och eventuellt ge någon behandling eller tillskott. Hunden ovan gick på rehab från det att hon var 13, jag blev totalt paff över resultatet. Hon var i helt ok form innan, förutom en ny korsbandsskada, men hon blev verkligen FRÄSCH med behandlingen; satte muskler och var i väldigt fin kondition :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: