Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1125 ggr
idamadelenemoren
2017-06-19 16:58

Aktiviteter att satsa på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå hallå! Har en blandning mellan Schäfer/Rottweiler och sitter lite och funderar på vad man kan tänkas satsa på för kul aktiviteter när hon blir äldre, i den mån hon tycker det är roligt naturligtvis. Finns ju spår, lydnad, rallylydnad, bruks, agility osv osv. Men hört att exempelvis agility inte är någon att satsa på då det antagligen kommer förstöra hennes leder då hon inte är någon "agility-anpassad" ras? Så vad håller ni på med för aktiviteter med era hundar? Och vad rekommenderar ni? Langa massa tips :D

Annons:
Elsis matte
2017-06-19 17:19
#1

Agility förstör inte några leder, tvärtom håller sig vältränade agilityhundar ofta piggare upp i åldern än förslappade sällskapshundar - är min erfarenhet i alla fall. Givetvis är det viktigt att träna lagom mycket och på rätt sätt, värma upp och hålla hunden bra musklad. Och givetvis ska din hund höft- och armbågsröntgas först! På en så stor hund kan det dock vara värt att vänta uppåt 18 månaders ålder för att låta den växa klart. Annars är det bara att testa på och se vad ni trivs med! Nosework tycker jag är himla roligt, lätt sätt att låta hunden jobba med nosen för oss som har svårt att ta sig ut i skogen för spårläggning.

jenmjao
2017-06-19 17:33
#2

Agility sliter på lederna, Det är kraftiga svängar, Men då sliter att kasta boll på lederna också. Man får träna upp sin hund, Jag ser hellre själv att mina lever och njuter av det dom älskar i 5år än att dom måste gå och hänga med huvudet, göra halvdanna saker i 12år, Bara för att lederna inte ska slitas. 
Bruks får man inte köra med en blandras. (eller ja tävla)
Lydnad är superskoj, det fipplar jag med!
Jag tror det är en smaksak, samt hur din hund är. Min hane passar till lydnad, kanske bruks eller liknande, Han är lite mer lätt att lära allt. Min tik däremot är oseriös och behöver mycket uppmuntring för att hålla igång på rätt nivå, Sätta henne på en lydnadsbana skulle vara som att be om att få se en clown kuta iväg. Speciellt när man ska gå där med sina stela uttryck. Rallylydnad och agility däremot (där man får prata med sina hundar och det är mer glatt och avslappnat, eller spring och fokus) där skulle hon nog passa bättre.
Så vänta och se vad som passar er, är du extra nyfiken på något, testa det!

Upp till toppen
Annons: