Annons:
Etiketthälsa
Läst 773 ggr
Haztparken
2017-06-17 15:26

Knuta/Knöl

Ja då var det något nytt med Dafne igen.. har hittat en knuta/knöl (vet inte vad jag ska benämna det?) På hennes bakdel. Sitter ungefär högst upp på hennes lår. Lite större än en ärta, stenhård och går inte att flytta alls. Sitter under huden. Inte tappat päls där. Verkar inte ha ont där, går inte att klämma. Vad kan det vara? Ska ringa veterinären på måndag men vill höra lite och ha lite kött på benen ifall att, är inte alls insatt i knutor/knölar.

Annons:
hemul
2017-06-17 19:19
#1

Ingen aning, men jag tror inte sånt där brukar vara farligt.

Jag har en sån där hård kula i min egen handflata sen några veckor. Tänker fråga doktorn nästa gång jag träffar honom, nyfiken är jag, men orolig är jag inte.

KaydeN
2017-06-17 21:45
#2

Jag tror inte du behöver vara orolig, några av mina djur har haft liknande och det har varit fettknölar (av något slag?) som har gått bort med tiden. Ha dock koll på om den växer :)

Lojs
2017-06-17 22:20
#3

#1 I ditt fall kan det dock vara "vikingasjukan" http://www.handcenter.se/dupytrens-kontrakturknuckle-pads/
Jag har det, går gärna i släkten, nästan alla på min mammas sida har det med. 

#0 Det är nog bara att vänta och se vad veterinären säger.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hemul
2017-06-17 22:28
#4

Å hua! Fast det gick ju att åtgärde ifall det skulle vara så. Men min kula gör inte det minsta ont, så det är säkert nåt annat.

Lojs
2017-06-18 10:08
#5

#4 Mina har aldrig gjort ont heller, inte mammas heller, vi har aldrig gjort något åt dem,

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hemul
2017-06-18 13:08
#6

Oj då. Jag har fått artros i yttre fingerlederna (Heberdens knutor) som inte heller besvärar mig det minsta (mer än att det är fult) trots att det ska göra helvetiskt ont. Så jag undrar ju om det kan hänga samman. Man kanske kan få lättvarianter av allt sånt där?

Ursäkta för OT!

Annons:
Anibaz
2017-06-19 11:04
#7

Min tik som nu är 12 år har opererat bort en hel drös med knölar. Några stenhårda, några mjuka och rörliga. Alla har skickats på analys och visat sig bara godartade tumörer/fettknölar. Nån knöl kom tillbaka bara några veckor efter op och hon har fått några till under de senaste åren men båda veterinären och magkänslan säger att det är en onödig risk att söva och operera en 12åring om det inte verkligen är livsavgörande. Hon fick även en snabbt växande knöl under ögat för ett par veckor sen, där blev jag orolig och skulle ringa och rådfråga vet men en morgon var knölen borta och har inte kommit tillbaka. Visst är det lite läskigt med knölar men jag tror inte du behöver oroa dig.

BcJack
2017-06-19 13:00
#8

Min hund hade en knöl väldigt likt vad du beskriver. Satt också högt upp på låret/rumpan, orörlig, hård och som två ärtor typ. veterinär kikade på den och drog ut lite vätska med en spruta. Det var en talgkörtelinflammation, ofarligt. vet sa att det gick att klämma den men att den med högsta sannolikhet skulle komma tillbaka då. vi tog senare bort den i samband med kastrering, då plockades den ut med roten och den har inte kommit tillbaka :)

tror inte du behöver oroa dig men åk in och ta ett prov på knölen för säkerhetskull.

Upp till toppen
Annons: