Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1697 ggr
[AnimeV4]
6/11/17, 12:56 PM

Vänja in färskfoder, valp

Nu ger jag upp att försöka vänja in Knut (14 veckor idag) på Magnussons och ska köra på Vom og Hundemats valpfoder istället. Jag har sökt här och försökt hitta hur man ska vänja in, men det är så många olika bud.

Knut är dålig i magen, fisig och ful i pälsen på Eukanuba Puppy Large Breed som han fick hos uppfödaren och jag är inte förtjust i fodret, så jag vill byta.

Olika bud om att vänja in:

-Byt rakt över. Alla mål blir färskfoder direkt. 

-Blanda hälften av torrfodret med färskfodret.

-Byt en måltid då och då.

-Fasa in lite i taget.

Det är även olika bud om att blanda torrfoder och färskfoder i samma måltid. Vissa säger att det är för att det smälts på så olika sätt och kan orsaka problem. Andra säger att det är bullshit och bara att blanda.

Eftersom han är dålig i magen vill jag inte göra ett för hastigt byte. Å andra sidan är han ju dålig på det han redan äter, så det kanske skulle bli en förbättring med ett lite snabbare byte.

Jag tänkte börja med 2% av den förväntade vuxenvikten. Hur mycket av den givan bör jag starta med? Är 25% för mycket?

Vad har ni för erfarenheter och åsikter?

Annons:
Changrila
6/11/17, 3:37 PM
#1

Jag har bytt rakt över på mina tre, två av dem var riktigt dåliga i magen innan och den ena av dem var 8 veckors-valp. På samtliga har det gått utmärkt att byta rakt av. Har även gjort ett "pang poff-byte" på vuxen hund som mådde uselt så fort hon åt något annat än det torrfoder hon fick då. Med bytet blev hon visserligen dålig i magen några dagar, men sedan var hon bättre i magen än någonsin tidigare och klarade sedan vad som helst utan att bli dålig. Då var det visserligen byte från ett torrfoder till ett annat, men det var tydligt att det var pga fodret hon åt först som magen öht var känslig. Så fort hon slapp det fodret mådde hon bättre.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

jenmjao
6/11/17, 5:31 PM
#2

Om han redan är dålig i magen byt helt och köp https://www.svenskadjurapoteket.se/mage-tarm/ ifall det får ges till valpar (det tror jag). Funkade super på min när jag var tvungen att byta foder eller krångla till det med valpen/unghunden.

[AnimeV4]
6/11/17, 9:08 PM
#3

#1 Det låter ju lovande! Tror jag vågar köra 50/50 iallafall. Vissa säger att det är bra att ge något av de snällare sorterna inom märkena som start, men valpfodret bör väl vara ganska så skonsamt ändå?

#2 Han har redan Attapectin och Pro-Kolin+ vilket funkade super inatt, så jag ska pröva det. Kikar på detta om det inte går vägen. Tack för tipset!

Anibaz
6/11/17, 11:19 PM
#4

Förlåt om du tycker jag kapar tråden men jag har samma fundering. Fick hem min valp i lördags, han äter eukanuba puppy. Jag ska gå över till färskfoder men tänkte låta honom äta det uppfödaren gett och skickade med. Men han fiser riktigt illa och är väldigt dålig i magen. Nu är ju flytten en väldig omställning med allt vad det innebär, därför ville jag vänta med bytet men nu känner jag att jag vill byta så fort som möjligt. Jag ska byta till priima NK och tillsätta kalk, ev lever. Bara att köra eller vänta ett tag?

Changrila
6/12/17, 12:09 AM
#5

#4, finns ju ingen anledning att vänta, han mår ju uppenbarligen inte bra av maten han äter nu.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[AnimeV4]
6/12/17, 12:58 AM
#6

#4 Är helt okej! Låter som att vi har väldigt liknande problem..😃

Jag har lite svårt att hitta 5 kg-korvar att beställa. Verkar vara zoo.se som gäller..🤔 Jag har bara Granngården i min stad och de har bara Mush som jag inte vill ge pga priset och ska jag åka till annan stad tar det +1 h. Tror dessutom bara att de närmaste städerna har 500 grams..

Annons:
Anibaz
6/12/17, 4:16 AM
#7

#5 Nej precis, tänkte bara om det var dumt att oroa magen ännu mer men nu är han så pass dålig i magen så det kvittar nog.

Changrila
6/12/17, 12:00 PM
#8

#7 med tanke på att färskfoder oftast är det snällaste för hundmagar så är det inte speciellt vanligtvis att magen blir orolig vid ett foderbyte till färskt :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Sugar Mist
6/12/17, 3:31 PM
#9

#4 På min valp som käkade eukanuba puppy och fes något så fruktansvärt(gul avföring också..) så bytte jag rätt av till voh puppy, funkade fint.

-

[AnimeV4]
6/12/17, 4:10 PM
#10

Nu har jag beställt 15 kg Vom og Hundemat puppy och så ska jag ge honom Mush nötvåm tillsammans med den andra maten tills leveransen kommer🙂

Nu blir det att köpa frysbox som planerat..

[AnimeV4]
6/14/17, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Paketet framme! Han får 800 gram (2% av vuxenvikten på 40 kg) direkt från och med idag. Han har även fått nötvåm efter ett tips från BARF iFokus och magen blev bättre trots mängden, så jag är inte orolig nu heller🙂

Traxs
6/15/17, 1:35 AM
#12

Generellt ska man aldrig byta till nytt foder för snabbt. Hundens mage hänger i regel inte med, även om undantag finns. Testa med ett annat foder som är skonsamt för magen, tex. James Wellbeloved eller ett dietfoder hos veterinären. Koka ris och torsk och blanda i små mängder. Undvik färskfoder som man köper i affären, då den både är näringssnål och sträng mot magen. Försök ha tålamod, du kommer vinna på det i längden.

Sugar Mist
6/15/17, 11:13 AM
#13

#12 Näh, vettesjutton om dedär är rätt.
Visst finns det en del dåliga färskfoder(precis som med allt annat) men det är mycket lättare att hitta ett bra färskfoder.
Majs? Behöver hundar verkligen majs? Det är väl lika bra att ge hunden lite socker, ingen större skillnad.
 Vetegluten då? Känns väldigt väldigt nödvändigt(☝️)
"Sträng mot magen", hur menar du då?

-

Annons:
Traxs
6/15/17, 4:58 PM
#14

Jag menar alltså de färskfoder man köper på burk i mataffärren, tex. pedigree pal som inte är lämpligt att ge till hund med känslig mage. Sedan finns det ju färskfoder av högre kvalité och som är betydligt bättre för hunden. Men jag anser att man generellt inte når upp till samma näringsriktiga balans med färskfoder som med ett bra torrfoder. Det finns högkvalitativa torrfoder utan spannmål om man tycker att det bara är utfyllnad.

Emouse
6/15/17, 5:13 PM
#15

#14 Tror att du blandar ihop blöt och färskfoder.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Changrila
6/15/17, 5:16 PM
#16

#14, pedigree har inget färskfoder. De har blötmat, vilket är en helt annan sak! Det känns lite som att du inte riktigt vet vilken typ av foder som alls diskuteras här i tråden..? Färskfoder förvaras i frys och går extremt sällan att köpa i mataffärer. Malet kött och animalier som blandats med de vitaminer och tillskott som behövs för att räknas som ett helfoder. Generellt sett är dessa foder mycket snällare mot hundmagarna än andra typer av foder, har mycket mer lättupptaglig näring och ger därmed en enorm mängd hälsofördelar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Sugar Mist
6/15/17, 7:25 PM
#17

#14 Som tidigare sagt talar du om burkmat/mjukmat och inte färskfoder.
Fast, burkmat finns det också en hel del väldigt bra och även där är det lättare att hitta betydligt mycket fler sorter som är helt spannmåls och utfyllningsfria, där betydligt större mängd är just kött.

-

Traxs
6/15/17, 10:04 PM
#18

Vilka ordmärkare. Jag vet vad som diskuteras och det finns ingen anledning att inte kalla burkmat/blötfoder för färskfoder eftersom det är just det.  Same shit, different name. Fjantiga klubben.

#17 Du verkar haka upp dig på tillgång. Vem bryr sig vad det finns mest av hit eller dit?  Poängen är att hunden behöver en näringsrik kost, vilket den inte helt får enbart genom färskfoder/blötfoder/burkmat/frysmat eller vad man nu vill kalla det för.

Sugar Mist
6/15/17, 10:05 PM
#19

#18 Ja för torrfoder är det enda, absolut enda, sättet dom kan få näringsrik kost.
Det är skillnad på färsk och burkmat då färskfoder är FÄRSKT och burkmat är tillagat. Säger sig självt.

-

[AnimeV4]
6/15/17, 10:30 PM
#20

Blötfoder är inte samma sak som färskfoder. Punkt. Och jag skulle aldrig ge honom skit såsom Pedigree. Vom og Hundemat funkade utmärkt. Jag är helnöjd.

Annons:
Traxs
6/15/17, 11:04 PM
#21

19# Så du menar att det inte är färskt utan gammalt foder i burkmat bara för att det förvaras i en burk och kallas burkmat?  Och att färskfoder inte tillagas på något sätt innan det fryses ned till små korvar?  De trollas fram kanske? Det här var verkligen en ögonöppnare för mig. Tack för denna grundliga information.

Sugar Mist
6/15/17, 11:15 PM
#22

#21 Men hallå där, färskt är rått och inte tillagat, det är nermalet, inte tillagat/upphettat alls, frånsett att ev. grönsaker kan vara det.
Burkmat är tillagat och därför inte färskt/rått.

Kallar du en tillagade revben för färska revben? Intressant och ovanligt synsätt, man lär sig alltid något nytt.

-

Traxs
6/15/17, 11:20 PM
#23

#20 För mig är det samma sak. Testa och tina en korv färskfoder i micron i 10 minuter och se om det inte blir lite blött av det.

Det är sorgligt hur noggrant det ska vara med ord, men när det kommer till det viktiga  såsom utfodring, kunskap om hundens hälsa osv så står man helt aningslös.

Haztparken
6/15/17, 11:25 PM
#24

#23 Det är klart det är viktigt med ord, om man inte ens vet vad för sorts foder man utfodrar sin hund med, hur ska man då kunna ha en aning om ifall det är ett bra foder eller ej?

[AnimeV4]
6/15/17, 11:31 PM
#25

Oj oj. Nu spårar det ur här känner jag. Som trådskapare önskar jag att ni gör en ny tråd att diskutera i om ni vill fortsätta, för jag vill självklart att tråden ska fokusera på det som rubriken säger så att andra kan få hjälp av detta🙂

Bra med förklaring av skillnaden, dock.

Traxs
6/15/17, 11:43 PM
#26

22. Det håller sig ju färskt i burk eller hur. Så alltså går det utmärkt att kalla det färskfoder. Så ingen form av tillagning sker vid framställning av färskfoder alltså? Det sker ju en behandling  av den ursprungliga råvaran till foderråvara för att få bort tex. salmonella.

[AnimeV4]
6/15/17, 11:58 PM
Annons:
lizton
6/16/17, 12:25 AM
#28

#26 Färskfoder upphettas inte.  Jo, det finns en risk att det innehåller bakterier som campylobacter, salmonella  eller ESBL. Risken är störst i färskfoder som innehåller kyckling. Vuxna hundar brukar oftast inte bli sjuka av bakterierna. Valpar och känsliga vuxna hundar kan bli det. 

Man ska inte ge färskfoder om hunden samtidigt får antibiotika p g a risken med multiresistenta bakterier. 

Statens Veterinärmedicinska Anstalt skriver:

"Dessutom bör hunden om möjligt inte äta färskfoder, eller annat icke värmebehandlat foder, om den behandlas med antibiotika samt en tid efter avslutad behandling. Detta eftersom behandling med antibiotika gynnar förekomsten av resistenta bakterier. Därmed ökar även sannolikheten för att sådana bakterier ska finnas i stor mängd i hundens avföring, vilket i sin tur ökar risken för vidare spridning"

http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund

Anibaz
6/16/17, 11:13 AM
#29

#26 Läs på lite istället. Torrfoder är torrfoder, färskfoder är färskfoder och burkmat är burkmat. Inte så svårt att förstå.

Traxs
6/16/17, 4:39 PM
#30

Jag har jobbat med hunder i många år så jag behöver inte läsa på något härifrån. Jag väljer, och har alltid gjort att använda ett samlingsnamn för dessa foder då det är så fjantigt att ha olika benämningar.

Joyous
6/16/17, 5:34 PM
#31

#30 Men alltså med din logik borde även torrfoder räknas som färskfoder då? Eller vad är det som gör ett foder färskt för dig? Mängden vätska? Om vi tar ett torrfoder och låter det ligga i blöt en timme, har vi ett färskfoder då?

jenmjao
6/16/17, 6:45 PM
#32

ta ett färskfoder och stoppa det i micron i 10min och du har förstört det. Bara vill påpeka det.. 

Blötmat är spannmål, rester (typ några ynka procent biprodukter av kött) och en massa jäkla socker och annat. Även ofta ihoppressat till en onaturlig sörja.

Färskfoder är färskt kött, Barf = Bioligisk anpassad rå föda.

Burkmat = Socker, medel, ihoppressad få procent kött som är totalt onaturlig. Dessutom är det farlig att äta burkmat för ofta, Även för oss människor, Det är ett ämne som släpper ifrån burkar/förpackningarna. Det går ju att lösa igenom "korvarna" men innehållet är fortfarande inte bättre.. Lite som (enligt mig) donken/burgerking/max för oss människor. Något man kan äta ibland som inte är så nyttigt.

Traxs
6/16/17, 7:11 PM
#33

Vilken spännande läsning. Att ni orkar.

Anibaz
6/16/17, 10:05 PM
#34

#33 Ta åt dig och lär dig något. Att du trots flera års arbete med hundar inte förstår skillnaden på olika foder är ju lite oroväckande faktiskt.

Annons:
Lona
6/17/17, 12:18 AM
#35

Är ärtor på burk färska? Konserverade champinjoner? Nej, det är de inte vilket även gäller konserverad hundmat, dvs "burkmat" som Pedigree. Hade det inte varit behandlat (konserverat) så hade det inte kunnat förvaras i rumstemperatur ens i oöppnad burk. Men jag tror att jag (vi) talar för döva öron, TS och alla andra är rörande eniga ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
6/19/17, 6:14 PM
#36

För att vara On topic då..😐

Knut har haft 0 problem med magen sen han började med VoH och det har varit bara bajsfria nätter. Så skönt!🥳

Jojaton
6/19/17, 7:03 PM
#37

#36 Va skönt!

Johanna - Instagram

tiger tok
6/19/17, 10:13 PM
#38

#36 vad skönt för både dig och Knut!

[AnimeV4]
6/20/17, 12:19 PM
#39

Jätteskönt! Jag är så glad att han mår bättre. Hoppas på att se förändringar i pälsen också, men det kan ju ta ett tag😍

Upp till toppen
Annons: