Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 863 ggr
Cochon
2017-06-03 17:08

Omotiverad

Hej! Har skrivit här ett par gånger tidigare ang. min & min sambos två grand danois tjejer. Jag ger upp! Har tränat fot med dem under en lång tid nu och det sitter som en smäck. Väl ute ur lägenheten är de i regel så pass ofokuserade/ointresserade av mig att det går inte att använda sig av detta otroligt smidiga kommando. Kan släppa ena tjejen fri om det är lite eller inga människor ute och ibland lyssnar hon när man säger "fot". Hon kommer till mig och sätter sin högra sida mot mitt vänstra ben, jag belönar med klick och godis. Men majoriteten av gångerna tycker hon att hon har bättre saker för sig och ignorerar mig totalt. Droppen var en kväll när vi var ute och jag säger "fot", man ser hur hon reagerar och att hon tar raska steg mot mig, hon är kanske 5 meter bort. Hon vet precis vad hon ska göra när hon hör ordet, MEN 2 dm framför mig ligger ett plastlock till en sådan där pappmugg. Ett plastlock som någon har slängt på marken, skräp. Tjejen tvärstannar precis framför mig och luktar på plastlocket istället. Allvarligt? Utkonkurrerad av ett plastlock! Motivationen har varit på botten de senaste veckorna. Har börjat klickerträna med mina kaniner istället för de är mycket mer intresserade, hahahah (sant). Jag inser att dessa två damer är troligtvis inte några hundar som jag kommer lyckas få så pass lydiga att de kan gå utan koppel. Blir nog tvungen att sänka ribban och framför allt: tänka om. Vill med detta fråga och be er här inne om tips på roliga men relativt enkla aktiviteter som man kan göra på kvällsrundan eller inomhus. Även mer allmänna tips på hur man "umgås"/knyter band med hundar som inte är så fasligt träningsmotiverade mottages gärna. Säkert en lite korkad förfråga, men frågar man inte får man inte heller något svar.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Changrila
2017-06-03 17:12
#1

Vad har du för belöningar som fungerar? Kan ni leka ihop och ha kul eller är det mer så att du är den som tar dem till roliga saker som de sedan gör själva?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cochon
2017-06-03 17:55
#2

Jag har i stort sett bara godis som belöning. Det är godis bitar som de är stormförtjusta i. Pojkvännen är daghusse och tar med sig damerna på dagarna och leker med andra vovvar. Själv ger jag dem kvällsmat och går kvällsrundan med dem.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Changrila
2017-06-04 09:16
#3

Då tycker jag att du ska börja i den änden. Försök hitta så många olika sätt som möjligt att belöna med och försök ha KUL med hundarna. Om de inte ser dig som rolig och någon de kan göra något tillsammans med, då är det inte heller konstigt om det är mer spännande med plastlock och annat ute. De är ju tydligt nyfikna och vill upptäcka saker. Får de inte upptäcka saker tillsammans med dig så kommer de göra det på egen hand.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cochon
2017-06-04 09:46
#4

#3 Ok, får klura på detta.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Elsis matte
2017-06-04 11:27
#5

Jag skulle starta i en annan ände än kommandon och i stället klicka och belöna för all spontan kontakt och följsamhet de visar ute. Variera mellan att ge godis i handen och att kasta ett par bitar på marken framför hunden. Träna gärna även med Premacks princip, dvs lär dem att de kan få komma fram till lockelser i omgivningen genom att ta kontakt med dig. Är dessa grunder lagda kommer de förmodligen bli mycket mer lättstyrda ute!

Cochon
2017-06-04 13:08
#6

#5 Ska läsa på om Premacks princip. Låter som något intressant! Tackar. :D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Upp till toppen
Annons: